Focus RS MKII uppgradering

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
maol
Nybörjare
Namn: Mattias
Kör: Ingen

Focus RS MKII uppgradering

Inlägg av maol »

Vad ger mest för pengarna om man står i valet att uppgradera luftburk, intercooler eller insug?

rubank
Veteran
Namn: Anders S
Kör: Focus RS

Inlägg av rubank »

vad har du för programvara, andra moddar?

maol
Nybörjare

Inlägg av maol »

Helt original i nuläget.

rubank
Veteran

Inlägg av rubank »

isåfall - inget av dom. Börja med en programvara. finns massor av firmor och olika kit med olika vägar till en roligare bil. köra moddad bil utan anpassad programvara för det är inte att rekomendera.

maol
Nybörjare

Inlägg av maol »

Men att få kallare insugs temp kan väl aldrig skada?

Användarvisningsbild
Skinkis
Legend
Namn: Hampus Wallengren
Kör: så det ryker!

Inlägg av Skinkis »

Nej, men det kostar mer än vad det smakar.

En uppgradering av ECUn ger mer effekt för pengarna, det är väl oftast därför att det kallas "steg 1" eftersom att det är den första uppgraderingen som bör göras om man är ute efter effekt.

maol
Nybörjare

Inlägg av maol »

Absolut, jag är medveten om att mjukvara ger mer effekt. Planen jag har är att köpa hårdvara som skall monteras innan jag uppgraderar mjukvaran. Sen kan man ju ha åsikter om ordningen men jag har tid att byta dessa grejer och kan när jag känner för det senare suga in ny mjukvara. Men det känns som en IC kommer vara en mycket bra investering för att få ner insugstempen både original och med trim?

Användarvisningsbild
Niding
Veteran
Namn: Björn O
Kör: Mondeo 2.0T 2016 & Focus RS MkII 2010
Medlemsnummer: 707

Inlägg av Niding »

I ditt läge då så hade jag nog satsat på IC'n, är grym skillnad på bilen nu när det är svalt i luften mot en het sommardag..

RSA
Nybörjare
Namn: Philip A
Kör: Ford Focus RS

Inlägg av RSA »

Tja! sitter i samma sits...

Jag har Mongoose catback och Airtech Intercooler stage1 på min bil. Känner skillnad men jag funderar också på en ny programvara.
För och nackdelar?
Hört att plastgrenröret "brukar" spricka om man byter programvara?

Autotech verkar få rikigt bra fart på grejjerna. (dock var de grymt svåra att få tag på, samt att de inte ringde upp eller svarade på mina mail....)
BSR någon som vet något?

Tack på förhand.

rubank
Veteran

Inlägg av rubank »

Alltid kul o köpa grejer till bilen men snälla, det finns tusentals trimmade RS bilar och erfarenheter till den. Gör rätt från början istället. programvaran först, därefter den hårdvara som lirar med anpassningarna i den, inte tvärtom!

programvara
downpipe
cai
ic
catback
spridare
plenum

maol
Nybörjare

Inlägg av maol »

Ok, så vad du säger är att bättre ex IC är meningslöst utan uppgradering av mjukvara?

Användarvisningsbild
Papillon
Legend
Namn: Johan
Kör: Audi A4 Ts -07
Kontakt:

Inlägg av Papillon »

Nej det är inte meningslöst. Definitivt inte. Jag hade gjort som du, börjat med kringutrustning och avslutat med programvara eller livemapp efter vad som sitter på bilen.

När du chipar bilen ökar du även värmeutvecklingen i insug och avgas, då är det inte fel med bra andningvägar.

I Rubanks lista står spridare som sista uppgradering, tänk på att det kommer ett programvaru byte i samband med det också. Då har man köpt 1 programvara för mycket.
//Johan

rubank
Veteran

Inlägg av rubank »

Ja, orginal ic klarar av att behålla orginalhästarna utan problem vid körning på allmän väg. för att du skall komma upp i temperaturer som gör att du har en märkbar effektförlust lär du ligga på bana o pressa ordentligt under längre tider. som jag skrev tidigare så är det fjärde delen jag skulle byta i prio för mest bangforthebuck.

papillon verkar tro att man kör med en programvara genom hela listan, förtydligande - det är i stort sett en programvaruändring per hårdvara man lägger till. dvs - 350hk-380-400-420hk som man går i steg för att utnyttja hårdvaran, annars är det helt värdelöst.
kika på Autotech-JWR,Revo,mountune, osv så ser du hur det ser ut och vad det kostar.
dvs ska du ha ut 420hk så ska du se till att köpa deras program där du får med mappar för de tidigare stegen, så att du själv kan mata på nya programvaran när du monterar dit hårdvaran.

RSA
Nybörjare
Namn: Philip A
Kör: Ford Focus RS

Inlägg av RSA »

Det är inga problem att byta IC samt catback system innan programvara och man behöver inte ha programvara för att köra med catback system , bara om man kör med fullflöde-system, det är då en del bilar kan "balla" ur!

Tror ni värdet på bilen påverkas negativt om man mappar?
För och nackdelar med ny programvara?

Användarvisningsbild
Papillon
Legend
Namn: Johan
Kör: Audi A4 Ts -07
Kontakt:

Inlägg av Papillon »

Så köper man ett steg 1 av tex autotech så får man med de andra programvarorna i handenheten?

Ja då ger jag mig.
//Johan

Skriv svar