Problem med framvagn cossie

Allt om Fords Cosworth-modeller.
Användarvisningsbild
Salar
Veteran
Namn: Salar Havaszadeh
Kör: Volvo 740 GLT & 240 T5

Problem med framvagn cossie

Inlägg av Salar »

Hej!

Håller på med min Sierra Cosworth 4x4 lite och har lossat båda drivaxlarna i fram för att byta hjulager HF och eventuellt göra rent/måla.

Men nu när jag ska sätta tillbaka drivaxlarna och drar åt centrum mumttern så kan man ej snurra på navet, sitter stenhårt. Lossar jag mutten lite så går det.

Min fråga är då, hur hårt ska man egentligen dra åt? är den ett sånt hjullager som man bara ska dra åt lite, sen knacka på mutten så det blir som en låsning.

Tacksam för alla svar/tips. Är en ny Ford ägare :)

Mvh, Salle

Användarvisningsbild
HAWK
Veteran
Namn: Håkan Johannesson
Kör: Sierra Cosworth 4x4
Medlemsnummer: 226

Inlägg av HAWK »

Lagren ska dras med 205-235Nm med olja eller fett på gängorna. Blir det stumt är det troligtvis nåt som sitter fel. Själv har jag aldrig varit med om att det sitter fast när jag dragit åt dom....

//Håkan
Du kan även gå in på http://www.cannell.co.uk/ och hämta hem manualen.
Sierra Cosworth 4x4 - 90
Honda VTR1000F - 02

Användarvisningsbild
Salar
Veteran

Inlägg av Salar »

HAWK skrev:Lagren ska dras med 205-235Nm med olja eller fett på gängorna. Blir det stumt är det troligtvis nåt som sitter fel. Själv har jag aldrig varit med om att det sitter fast när jag dragit åt dom....

//Håkan
Du kan även gå in på http://www.cannell.co.uk/ och hämta hem manualen.
Tack för svaret!

Jag vet. Har själv aldrig varit med om det. Därför jag frågar :/ Inget verkar sitta fel om det inte vore så att fel drivaxel är på fel sida? men läste någonstans att det inte spelar någon roll. Har ej testat detta än men ska göra det nästa gång jag e i garaget.

Mvh, Salle

sagiz
Veteran
Namn: Agron Gashi (agge)
Kör: Ford Sierra 2.0i & Sierra Cosworth 4x4

Inlägg av sagiz »

Tjena!

Det blev så för mig 1 gång men då såg jag att jag hade missat att lägga dit den tjocka brickan som ska sitta där innan muttern, när jag la dit den så gick det att dra åt ordentligt och de snurrade lätt..

Mvh Agge

Användarvisningsbild
Salar
Veteran

Inlägg av Salar »

Tack för ett till svar :)

Ska kolla detta. Men jag tror att jag har satt dit den brickan.

Mvh, Salle!

Användarvisningsbild
Salar
Veteran

Inlägg av Salar »

Hej igen! är i garaget nu och har både testat skifta drivaxel och även kollat om brickan satt där vilket den gjorde, utan resultat. fortfarande stumt

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Låter knepigt och det är förstås samma drivaxlar som återmonterats. Men blev lagren korrekt ditmonterat?
Verkar ju nästan att problemet ligger där i så fall...

Användarvisningsbild
Salar
Veteran

Inlägg av Salar »

det är samma drivaxlar. jag bytte hf hjullager. men det blev typ konstigt tror jag gjorde fel. så ska byta den igen rätt. men vänster sida har jag inte ens rört och det är den sidan jag försöker montera ihop. men det blir bara stumt :-(

Peter H
Legend
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Mycket märkligt så som det redan omnämts att detta fenomen inte känns igen,,

Men minns du om drivknutarnas gängor sticker ut ungefär så mycket som dom gjorde innan demonteringen?
Gör dom inte det är det något som hindrar dessa att glida igenom fullt ut.

Användarvisningsbild
Salar
Veteran

Inlägg av Salar »

Hmm, faktiskt ingen aning. är hemma igen får kika på det nästa gång jag e där.

ja det är jätteskumt. Det är säkert något jag gjort fel med fattar inte vad, allting ser ut att stämma. Men jag komma uppdatera om jag tar reda på problemet.

Tack för alla snabba svar! Grymt forum :)

Mvh, Salle.

Cosworth 4x4
Legend
Namn: Micke L.
Kör: Ford Sierra "Cosworth" Delivery Grp.A

Inlägg av Cosworth 4x4 »

Hur mycket har du tagit bort ( Ok och skiva ? ) för att få ut drivknuten ur navet och satt den hårt ?
Är allt OK brukar man kunna trycka in tappen på knuten med bara tummen och då brukar det inte vara nåt problem att montera tillbaka men ibland om den kärvar så man måste vara "lite våldsam" vid demontering kan lagret dela sig och då kan det bli så här om man inte har koll och "bara drar ihop det hela" , vanligtvis är det då bara att byta lager :mad: men upptäckte du det hela innan du drog åt alltför hårt kan det gå att bara ta isär igen och se till att allt är rätt !
Det är ju inte så många delar som kan sättas fel !
Har du bara tagit ut knuten med ok och skiva kvar kan skivan "nypa snett" i själva oket när man monterar ihop det igen !
( Har jag råkat ut för när drivaxeln skulle bytas ute i skogen ! )
Annars är det vanligaste att man inte får dit yttre lagerbanorna rakt och ända in mot anslaget i spindeln vid ett byte av lager !

// Micke

Användarvisningsbild
Salar
Veteran

Inlägg av Salar »

Cosworth 4x4 skrev:Hur mycket har du tagit bort ( Ok och skiva ? ) för att få ut drivknuten ur navet och satt den hårt ?
Är allt OK brukar man kunna trycka in tappen på knuten med bara tummen och då brukar det inte vara nåt problem att montera tillbaka men ibland om den kärvar så man måste vara "lite våldsam" vid demontering kan lagret dela sig och då kan det bli så här om man inte har koll och "bara drar ihop det hela" , vanligtvis är det då bara att byta lager :mad: men upptäckte du det hela innan du drog åt alltför hårt kan det gå att bara ta isär igen och se till att allt är rätt !
Det är ju inte så många delar som kan sättas fel !
Har du bara tagit ut knuten med ok och skiva kvar kan skivan "nypa snett" i själva oket när man monterar ihop det igen !
( Har jag råkat ut för när drivaxeln skulle bytas ute i skogen ! )
Annars är det vanligaste att man inte får dit yttre lagerbanorna rakt och ända in mot anslaget i spindeln vid ett byte av lager !

// Micke
Tog bort allting i stort sätt. Ingenting satt hårt alls, allting gick lätt vid demontering. Men jag gissar också på att något kan ha hänt lagret, fattar inte vad bara :/ I värsta fall ska jag testa byta vänstra lagret också.

Och när jag monterat ihop och testar har jag inte ens satt dit ok/skiva, utan det blir stumt utan dem två monterade. Detta är då vänster sida, där jag ej rört något. Höger sida är en annan historia :) där tror jag att jag failade med att fixa lagret rätt, fastän det verkade lätt att byta det.

Som sagt utan att ha dragit åt centrum muttern går det att snurra lätt. Drar jag åt bara förhand (spärrskaft) så går det ej längre, blir jätte stumt.

Mvh, Salle

Bobboi
Erfaren
Namn: Tobbe D
Kör: Sierra Cosworth 4x4

Inlägg av Bobboi »

Du har monterat det fel salle! ;)
Kommer i mellandagarna o hjälper dig ;)

/Tobbe

Peter H
Legend
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Jo någonting har har hamnat fel under det arbetet och är nära på omöjligt forumvis åtgärda.

Men bra om det kan lösas praktiskt i stället (har själv runt 20 mil till huvudstaden). ;)

Användarvisningsbild
Salar
Veteran

Inlägg av Salar »

Bobboi skrev:Du har monterat det fel salle! ;)
Kommer i mellandagarna o hjälper dig ;)

/Tobbe
Haha! Grymt, jättesnällt :)

@Peter H tack för alla svar och försök till att hjälpa! :)

Det löser sig nog, det gör det alltid!

God jul!

Mvh, Salle.

Skriv svar