parkeringsvärmare mondeo
-
sixten larsson
- Nybörjare
- Namn: Sixten Larsson
- Kör: ford mondeo tdci 200 hk
parkeringsvärmare mondeo
Hej!
Har en ford monreo -11 2,2 diesel 200hk med orginal dieselvärmare.
Värmaren startar och går riktigt men det blir inte någon värme i bilen
när det är 15-20 grader ute blir det endast 2 st isfria fläckar på ca:3 dm på vindrutan, Provade med en termometer dtående på sätet och det blev 1 grad varmare äm ute efter halvtimmen som den går. Har varit på fordverkstad men dom hittar inte något fel. Då måste det varit fel när den var ny för förra vintern blev den varm
Kan det vara termostaten tro så att den även värmer kylaren?
Har en ford monreo -11 2,2 diesel 200hk med orginal dieselvärmare.
Värmaren startar och går riktigt men det blir inte någon värme i bilen
när det är 15-20 grader ute blir det endast 2 st isfria fläckar på ca:3 dm på vindrutan, Provade med en termometer dtående på sätet och det blev 1 grad varmare äm ute efter halvtimmen som den går. Har varit på fordverkstad men dom hittar inte något fel. Då måste det varit fel när den var ny för förra vintern blev den varm
Kan det vara termostaten tro så att den även värmer kylaren?
-
Peter H
- Legend
- Namn: Peter Hallgren
- Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
- Kontakt:
Jo dieslar allmänt går ju jämfört med bensinare extremt mycket kallare som då behöver stöttning med extern bränslevärmare.
Märkligt bara att inte fordverkstaden hittade något fel vilket borde mäkts tydligt om tex termostaten inte fungerar som den ska.
Men rör sig motorns temperaturmätare som den ska och ligger sedan stabilt med väl varm motor? Frågan är om den bränsledrivna värmaren fungerar alls.
Annars är det lätt att kontrollera termostatfunktionen där kylare och dess slangar ska vara i det närmaste kall efter en kallstart. För att sedan strax innan motorn nått normal driftstemperatur ska bli allt varmare med en fungerande termostat...
Märkligt bara att inte fordverkstaden hittade något fel vilket borde mäkts tydligt om tex termostaten inte fungerar som den ska.
Men rör sig motorns temperaturmätare som den ska och ligger sedan stabilt med väl varm motor? Frågan är om den bränsledrivna värmaren fungerar alls.
Annars är det lätt att kontrollera termostatfunktionen där kylare och dess slangar ska vara i det närmaste kall efter en kallstart. För att sedan strax innan motorn nått normal driftstemperatur ska bli allt varmare med en fungerande termostat...
-
sixten larsson
- Nybörjare
Hej och tack.Peter H skrev:Jo dieslar allmänt går ju jämfört med bensinare extremt mycket kallare som då behöver stöttning med extern bränslevärmare.
värmaren funkar nog riktigt den går den halvtimme som den skall (enligt mej lite för kort tid men enligt ford går det inte att förlänga tiden) fläkten i i kupe´n startar oxå. Körde 3 mil i -20 grader och vattentempen låg på ca 60-65 grader med tillsatsvärmen på körde ganska lungt.
-
Peter H
- Legend
- Namn: Peter Hallgren
- Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
- Kontakt:
Har bara dock rätt stor erfarenhet av sådana värmare men då enbart manuellt styrda sådana. Som normalt annars rätt fort brukar få upp kylvatten temperaturen.
Med en sådan i funktion borde motorn ändå komma upp rätt fort i temperatur.
Men kontrollera gärna detta om kylaren inte blir allt varmare efter en kallstart.
Där det då tydligt indikerar klart termostatfel som heller inte verkar speciellt ovanligt.
Kan som notis bara nämna att en sådan motsvarande värmare eftermonterad i egna andrabilen (Micra -00).
Från en genomkall motor i 20 minus tar ungefär 10 minuter så slår denna i från vid uppnådd temperatur på runt 85 grader i hela kylsystemet!
Dock ska med sägas att totala kylvattenvolymen är endast 4,5 liter...
Med en sådan i funktion borde motorn ändå komma upp rätt fort i temperatur.
Men kontrollera gärna detta om kylaren inte blir allt varmare efter en kallstart.
Där det då tydligt indikerar klart termostatfel som heller inte verkar speciellt ovanligt.
Kan som notis bara nämna att en sådan motsvarande värmare eftermonterad i egna andrabilen (Micra -00).
Från en genomkall motor i 20 minus tar ungefär 10 minuter så slår denna i från vid uppnådd temperatur på runt 85 grader i hela kylsystemet!
Dock ska med sägas att totala kylvattenvolymen är endast 4,5 liter...
-
sixten larsson
- Nybörjare
-
Svennas
- Veteran
- Namn: Danne S
- Kör: Kuga PHEV
Nu kanske jag dumförklarar dig, men du anger väl avresetid i instrumentgruppen och inte den tid som du vill att värmaren går igång?
Systemet bygger ju på att man anger avresetid när man programmerar, beroende på temperatur så går värmaren igång lagom lång tid innan avfärd.
Vidare stannar värmare också om batterispänningen av någon anledning går ner för långt.
Om du gå ut några minuter innan avfärd och kollar, går värmaren och fläkten då?
Systemet bygger ju på att man anger avresetid när man programmerar, beroende på temperatur så går värmaren igång lagom lång tid innan avfärd.
Vidare stannar värmare också om batterispänningen av någon anledning går ner för långt.
Om du gå ut några minuter innan avfärd och kollar, går värmaren och fläkten då?
-
sixten larsson
- Nybörjare
-
sixten larsson
- Nybörjare
-
sixten larsson
- Nybörjare
-
sixten larsson
- Nybörjare
Hej!
Tror att jag har hittat problemet med värmaren, det är så att kupefläkten går på för låga varv
och det kommer inte just någon luft ur munstyckena på instrumäntbrädan och vid golvet,
oavsett hur reglagen är ställda men så fort jag startar bilen så blir det riktig fart och då blåser det riktigt varmt.
P.S. ford hör inte av sej så man måste väll ringa och tjata igen.
Tror att jag har hittat problemet med värmaren, det är så att kupefläkten går på för låga varv
och det kommer inte just någon luft ur munstyckena på instrumäntbrädan och vid golvet,
oavsett hur reglagen är ställda men så fort jag startar bilen så blir det riktig fart och då blåser det riktigt varmt.
P.S. ford hör inte av sej så man måste väll ringa och tjata igen.
-
sixten larsson
- Nybörjare
ja nu är värmaren kollad igen men det finns inga fel den skall bara gå 30 min. fläkten skall gå på lägsta hastigheten så den skall inte vara bättre än den är. Jag tycker inte att man då skall kalla den en parkeringsvärmare. jag har en dieselvärmare i min lilla grävmaskin som kan
gå 45 min. på högsta fläkthastighet utan startproblem med ett batteri som är mycket mindre. den är varm som ett bastu fast det är 20 grader ute
gå 45 min. på högsta fläkthastighet utan startproblem med ett batteri som är mycket mindre. den är varm som ett bastu fast det är 20 grader ute