Bakbromsarna fryser, mondeo -04.

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Mondeo04
Erfaren
Namn: Roger Rosén
Kör: Ford Mondeo -04

Bakbromsarna fryser, mondeo -04.

Inlägg av Mondeo04 »

Hej
Bromsarna bak på vår Mondeo -04 fryser fast, ett h---vete att ta sig iväg, få dem att släppa, när man står på snö/is.
Spelar ingen roll om handbromsen används lr inte, det fryser helt godtyckligt. Frun ringde nyss stod på jobbet och lyckades få ut eländet på vägen och där blev det stopp. kom varken framåt lr bakåt.
Har smort och grejat på servicen men behöver uppenbarligen förslag på hur man löser detta en gång för alla. Tacksam för alla förslag.

F.d Z3
Veteran
Namn: Mats Landh
Kör: Mondeo hgv 2,0 -98

Inlägg av F.d Z3 »

Verkar som fukt tar sig in i dina ok. Köp nya på ebay.de. Jag har tipsat om bra o prisvärd lev i annan tråd om just bromsproblem. Riktigt prisvärda. Hoppas ni får löst problemen. Irriterande när sånt händer. Sitter via mobilen annars hade jag länkat dig till dom jag använt på ebay.

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

jo troligt har du fukt någonstans och du har inte prövat demonterat bromsbelähggen bak för rengörning och lätt uppsmörjning. För att se om det bli bättre?

Billigaste bromsoken hittas som vanligt på http://www.ebay.de/sch/i.html?_nkw=ford ... &_from=R40 där man hittar ett par kvalités ok för runt 1100:- plus lite frakt.

Mondeo04
Erfaren

Inlägg av Mondeo04 »

Jaha, ni verkar ense om att det är i oken problemet finns. Ska ringa verkstan och höra om det finns någon ledig tid så man får hissa upp och kolla ordentligt. Kan ju börja med rengöring och smörjning få se vad som händer.
Tack även för länkar.

Holma
Veteran
Namn: Fredrik H
Medlemsnummer: 406

Inlägg av Holma »

Är du säker på att det är bromsarna?
Jag har problem med att bakfälgarna fylls med snö och is, får rensa ibland för att slippa låsta bakhjul.
Kör Mondeo -06 kombi med 16" plåtfälg

Peter H
Legend
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Ja kan ju inte vara mycket med en bromsoken även om det iaf av egna erfaremheter inte är helt vanligt med "frusna" bromsok som sådana.
Just det med att handbromsen inte använts så är det annars där betydligt vanligare med fukt i handromsvajrar med just liknande fenomen som faktum.

Snö/is fenomenet i fälgarna kanske med kan vara att räkna med som beror mycket på under vilka omständigheter man kör i för väglag osv...

Men som sagt fungerar bromsoken bra annars skulle i alla fall jag börjat med att se över bromsoken och se om det hjälper upp frysproblemet.

granada
Veteran
Namn: Benni Karlsson
Kör: Ford Kuga 2020 , Ford Focus 2009 , FORD Mustang 2006 V 6
Medlemsnummer: 168

Inlägg av granada »

Hej.Jag kör med 17 tum,s fälgar på vinterdäcken och när det är runt +-0 och det fryser till efter det så kan också mina bromsar (klibba) till.Men i regel så släpper dom.Nu står min bil ute så det har kanske lite betydelse om man står ute eller i kall respektive varmgarage.Vet också att grabbens SAAB 9.3 06 också har lite problem med frusna bromsar.Står också ute om natten.

Mondeo04
Erfaren

Inlägg av Mondeo04 »

Problemet var handbromsarmen på ena sidan som hade fastnat i "bromsläget", ibland gick den tillbaks men oftast inte. Reält med rostlösande och smörjmedel efterpå så fick vi den att gå riktigt bra. Två pers krävs då en måste sitta och pumpa handbromsen och en "hjälper" armen. Efter några omgångar med handbromspumpning gjorde vi ansättning med fotbroms och sedan pumpade vi tills självjusteringen var klar.
Tyvärr hade bromsen legat på så det blir byte av bromsbackar imorgon. Tror mycket av problemet skulle avhjälpts med en rejälare fjäder, den som sitter där är alldeles för vek.
Nu kommer det bli en dusch med smörjmedel lite nu och då så tror jag det kommer fungera.

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Kraftigare returfjäder är bra, jag gjorde så på vår Mondeo -02, och har nog skrivit lite om det tidigare.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Peter H
Legend
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Jo detta är med lite av en klassiker med kärvande hävarmar som kräver sin lilla extra omvårdnad med rostlösande då och då som sagt.

Till lite förstärkta fjädrar som sagt med varit mycket omtalat här på forumet...

Skriv svar