Ford sierra, underkänd besiktning, parkeringsbroms
-
Burkenbult
- Nybörjare
- Namn: Björn Normannseth
- Kör: Ford sierra 2.0 doch -90
Ford sierra, underkänd besiktning, parkeringsbroms
Tjenare!
Snart ger jag upp hoppet på min ford som jag haft under vintern...
Var på efterkontroll idag efter att ha fixat mina 6 tvåor..
Trösklarna har jag svetsat
Batteriet har jag satt fast
Avgaslekaget har jag fixat
Varningstriangel haha
Bromsverkan vänster bak, har bytt hjulcylinder
Sen spände jag parkeringsbromsen..
Idag så gick den inte igenom på grund av att ena kolven hade hoppas ut på hjulcylindern när han skulle testa bromsverkan så det rann olja...
Ena bromsbacken hade åkt åt sidan..
sen lambda värdet, 1,09, 1,03 är gränsen..
och parkeringsbromsen var ur funktion på vänster, men det va tack vare att bromsbacken glidit åt sidan..
är det svårt att byta Handbromswire? hur gör man?
Tack på förhand,
mvh björn
Snart ger jag upp hoppet på min ford som jag haft under vintern...
Var på efterkontroll idag efter att ha fixat mina 6 tvåor..
Trösklarna har jag svetsat
Batteriet har jag satt fast
Avgaslekaget har jag fixat
Varningstriangel haha
Bromsverkan vänster bak, har bytt hjulcylinder
Sen spände jag parkeringsbromsen..
Idag så gick den inte igenom på grund av att ena kolven hade hoppas ut på hjulcylindern när han skulle testa bromsverkan så det rann olja...
Ena bromsbacken hade åkt åt sidan..
sen lambda värdet, 1,09, 1,03 är gränsen..
och parkeringsbromsen var ur funktion på vänster, men det va tack vare att bromsbacken glidit åt sidan..
är det svårt att byta Handbromswire? hur gör man?
Tack på förhand,
mvh björn
- MalZon
- Legend
- Namn: Jonas Malm
- Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
- Medlemsnummer: 79
- Kontakt:
Hej,
Wiren är inte så svår att byta. Man spänner av den helt och hållet så man får bort den från bryggan fram bakom spaken, sen tar man bort den vid hjulen..
Kan meddela att ALLA Fordar har ett godkänt lambdavärde på 0,95-1,09,så har du 1,09 så är det godkänt. Om de klagar så tycker jag att du ska säga till dem att se i Handboken under "Modell och komponentspecifikt" på miljökapitlet, hälsa från JMAL i Växjö
Lycka till!
Mvh Jonas
Wiren är inte så svår att byta. Man spänner av den helt och hållet så man får bort den från bryggan fram bakom spaken, sen tar man bort den vid hjulen..
Kan meddela att ALLA Fordar har ett godkänt lambdavärde på 0,95-1,09,så har du 1,09 så är det godkänt. Om de klagar så tycker jag att du ska säga till dem att se i Handboken under "Modell och komponentspecifikt" på miljökapitlet, hälsa från JMAL i Växjö
Lycka till!
Mvh Jonas
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
-
Burkenbult
- Nybörjare
- Namn: Björn Normannseth
- Kör: Ford sierra 2.0 doch -90
Jaha! Men vafan, hur kan dom då gett mig underkänt? Trött man blir -.-MalZon skrev:Hej,
Lycka till!
Mvh Jonas
Men hur får man bort den ifrån trumman? Är det även där man spänner den?
-
Peter H
- Legend
- Namn: Peter Hallgren
- Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
- Kontakt:
Inte första gången detta sker men brukar vara snabbt åtgärdat med endast ett samtal med stationsbossen och ett snabbt efterbesök på den stationen man var.
Påvisa detta med vad som nu står i deras handbok i fallet!
För att byta handbromsvajern demonteras bromstrumman där vajern sedan hakas av bromsbacks armen. Där man innan montering grundinställer backarna så trumman går lagom på trögt.
Men förmodligen måste du byta bromsbackarna då dom blivit dränkta i bromsvätska. Kan dock gå att rädda med riklig tvätt med lösningsmedel.
Påvisa detta med vad som nu står i deras handbok i fallet!
För att byta handbromsvajern demonteras bromstrumman där vajern sedan hakas av bromsbacks armen. Där man innan montering grundinställer backarna så trumman går lagom på trögt.
Men förmodligen måste du byta bromsbackarna då dom blivit dränkta i bromsvätska. Kan dock gå att rädda med riklig tvätt med lösningsmedel.
-
SK Racing