Dåliga avgasvärden tomgång Mondeo V6-98

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Tobbex
Nybörjare
Namn: Thobias Pettersson
Kör: Mondeo V6 -'98

Dåliga avgasvärden tomgång Mondeo V6-98

Inlägg av Tobbex »

Var på Besiktiga idag med trotjänaren och fick den årliga arbetsordern. Inga klurigheter förutom den vanliga avgasvärdesmätningen som strular. Tänkte förebygga detta strul genom att jag bytt olja, oljefilter, tändstift och luftfilter precis. Dock blev det nedslag på tomgångsvärdena. CO 4,6 (0,5) samt HC 200 (100). När jag frågade besiktningskillen om det kunde vara katten eller lambda sa han att det kan det inte vara då den arbetar fint vid 2500 varv.

Har sökt på forumet där jag fått indikationen om att det ändå kan vara lambdan. Tjuvluft trodde herr inspektör, och därmed ska en startgasflaska inhandlas i eftermiddag. Önskar även andra saker att kolla igenom. En kompis sa att jag skulle kolla tomgångsmotorn, men vad är det? Rengör LMM:en, sa en annan, det är väl bara en liten prob som sitter efter luftfiltret?

Som sagt, tips mottages gärna :)

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Ja en läckagekoll kan klart ge resultat så med startgas längs misstänkta skarvar som slangar på insugssidan. Som vid minsta läckage ger en klart förändrad till höjd tomgång.

Lambdans funktion kollas med lämpligen med en voltmätare som till dess signalkabel bör ge snabbt växlande mätvärden mellan 0-1 Volt och runt 0,5Volt i medel (Lambda1) för en frisk sond.

Försiktig rengörning av lmm kan med hjälpa upp situationen medan tomgångsmotorn inte gör så mycket för dessa symtom.
Vore bra annars att ta ut eventuell felkod så specifikt felorsak direkt kan ses, där fungerar enkla felkodsläsare för ett par hundra.

Men motorn var väl i alla fall väl varmkörd där dessa motorer brukar vara rätt känsliga med, att katalysatorn verkligen kommit i gång ordenkligt.

JPStromberg
Veteran
Namn: Jan-Peter G Strömberg
Kör: Ford Mondeo 2.5 Ghia X 04,
Ford Granada 2.8i Injection 85,
Ford Sierra 2.0 GL 83 aut

Inlägg av JPStromberg »

Hej
Har och har haft flera mondeo v6 av generation 2. Klipper in ett inlägg som jag gjorde 2011 där det enligt min obd läsare var ena lambdan som bråkade och gav mig felaktiga värden. Bilen var helt serverad med nya stift, bensinfilter, luftfilter och oljefilter osv vilket inte hjälpte. Hoppas att det hjälper dig en bit på vägen.

http://www.fordclubsweden.se/forum/show ... hp?t=71792

Jan-Peter

Tobbex
Nybörjare

Inlägg av Tobbex »

Peter H: Motorn var varmkörd, jag har haft bilen i 6 år och kört 22000 mil under den tiden (bilen har gått 32000) så jag vet hur jag ska förbereda mig inför besiktningen :). Men det kan inte poängterats nog, dock.

JPStromberg: Jag har läst tråden då jag sökte som en galning på forat innan jag ställde min fråga :). Vad jag förstod hade du trubbel med ALLA värden, inte bara vid tomgång? Då jag frågade herr inspektör angående lambda så sa han att den var frisk eftersom alla värden var perfekta vid 2500 varv, det just DET som jag finner skumt, men å andra sidan har jag aldrig satt mig in i hur lambda fungerar.

Btw, har sett flera gånger att det ska finnas 2 kattar, men jag hittar bara en, som sitter efter att alla rör gått ihop till ett? Dags att leta kablar i motorrummet då, finns ju en del saker. Eller som besiktningskillen sa: Hur FAN har de lyckats pressa ner en V6:a här? :)

Återkommer...

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Namn: Simon Keller
Kör: Probe GT, Focus ST250, P100 x2
Medlemsnummer: 190
Kontakt:

Inlägg av Keller »

En fråga, plockade du av insuget när du bytade stift? Bytade du isåfall packningarna?
Där är ett vanligt läckage annars i dom packningarna.
/Keller

Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"

JPStromberg
Veteran

Inlägg av JPStromberg »

Hej
Nja jag trodde väl egentligen att det var 3 kattar på bilen? En sitter direkt vid respektive grenrör där även lambdorna är placerade, samt den nedre som sitter precis efter att grenrören gått ihop. Jag bytte den nedre samtidigt som jag bytte hela avgassystemet för två år sedan på min bruksbil. http://www.fixabildelar.se/ där priserna passade min plånbok.

Håller med Keller också viktigt att dom övre packningarna till insuget byttes när stiften byttes och att rätt moment användes för att dra bultarna. Kolla även så att du inte har en läcka vid EGR ventilen typ trasig slang.

Jan-Peter

Peter H
Legend
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Jo läckande insugspackning kan med ge sådana fenomen och kan med vara svårfunna även med startgas. Då värmen gör att gasen direkt dunstar utan att avslöja eventuell vakumläcka.

Visst gällande lamdasonden finner det mindre troligt då avgasvärdena är bra vid förhöjd tomgång. Men med tomgången är annars inga problem med?

Är annars förhållandevis gott om utrymme angående V6:a i den modellen, kika i så fall i Galaxy/Sharan/Alhambra med V6:an...
Har en sådan själv och där har bilen helt klart byggts kring just V6:an...

Tobbex
Nybörjare

Inlägg av Tobbex »

Har kollat med startgas nu och det händer inget, det förångas precis som sagts. Slangen bredvid EGR-ventilen var sprucken i somras men den är åtgärdad. Det sitter ett rör på den slangen som inte leder någonstans, vad är det till för?

Packningarna till insuget byttes inte men rengjordes ordentligt överallt eftersom de såg fina ut. Dock är det mitt (nästan) sista hopp då det låter lite "inget-filter-i-burken" när man gasar upp från tomgång precis ovanpå motorn (insuget). Eftersom de packningarna kostade 170:- styck tyckte jag det kändes surt när jag ändå pyntat en smärre förmögenhet för stiften. Inte precis som att köpa ett pack på Biltema för 59:90 :/.

Tomgången är stabil och ligger runt 750-strecket. Dock har jag ett fenomen vid körning, låt oss säga att jag kommer till en korsning och ska höger, ligger i tvåan och ska gasa upp från krypkörning till 40. Då är den orkeslös eller dör lite mellan 1000-2000 varv. Kan det vara packningsfenomen det med?
Lutar åt att byta packningar härnäst. Ford eller annat ställe att inhandla på?

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Namn: Simon Keller
Kör: Probe GT, Focus ST250, P100 x2
Medlemsnummer: 190
Kontakt:

Inlägg av Keller »

Nä stiften är rätt dyra. Dock behöver man inte byta dom så ofta :)
Det går faktikst att byta stift utan att lyfta insuget. Även på ST200an som har större insug.
Använd s.k "wobble"bar förlängare till spärrskaftet så går det alldeles utmärkt.
Jag vet att många påstår att det är helt totalt omöjligt att byta stift utan att lyfta insuget men det är bs! :)

Jag kan se om jag har kvar mina packningar i källaren.
/Keller

Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"

JPStromberg
Veteran

Inlägg av JPStromberg »

Hej Tobbex,
Kan du ta en bild på röret? Så kan jag kolla på min egna bil och eller i någon verkstadshandbok. De flesta bildelsbutiker verkar ha dessa övre packningar (AD bildelar, Meca, Autoexperten, Mekonomen). Jag har tyckt att det sett "omöjligt" utan att ta av insuget, men uppenbarligen så går det att fixa ändå. Nu har jag endast gjort detta en 3-4 gånger, men tycker att det var smidigt att lyfta insuget.

Jan-Peter

Tobbex
Nybörjare

Inlägg av Tobbex »

JPStromberg:

Hade tagit en bild och redigerat den, så måste man visst ha en url för att lägga in kortet, men det har jag inte, så jag får försöka förklara.

Precis bakom EGR-ventilen sitter det en slang, som inte är en slang utan en tre-förgrenare vars ena anslutning sitter in i insuget precis bakom EGR:en. Från andra anslutningen går en slang till den stora slangen mellan luftfilter och insug. Den tredje anslutningen går till ett plaströr som går mot fronten i bilen, under insugsslangen, det röret är terminerat. Vad har det för funktion?

En annan sak jag fick reda på nu när svärfar var och tömde ut oljan på återvinningsstationen, sa han att oljan luktade bensin. Knappast normalt, men varför gör den det?

Verkstadshandboken är beställd på biblioteket, men den var utlånad till 2/4, så det är några dagars väntan...

Peter H
Legend
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Bensin i oljan beror ofta på läckande insprutare som brukar kunna indikeras med sotiga stift tex.
Snabbskummade igenom dess reparationshandbok utan att finna på mer exakt om dess EGR system. Men troligt är dte iaf någon form av avluftning denna ändlösa slang.

Annars finns passande reparationshandbok hos tex http://www.skruvat.se/Haynes-Reparation ... 29839.aspx för 288:- rätt snart insparade slantar.

Tobbex
Nybörjare

Inlägg av Tobbex »

Har nu bytt packningarna och det gick bra sånär som att en slang brast. Denna torra, räfflade slang går från en pip som sitter på undersidan av insuget, i kant mot gasspjället. Där sitter också en flottörhistoria av plast, undrar vad den har för funktion? Denna slang går bak till torpedväggen och sedan kunde jag inte se vart den tog vägen. Nåväl, när jag startade bilen tjöt det av luften som flödade genom den brustna slangen, men när jag satte fingret till hålet så blev det tyst och det lät mycket bättre från motorn än innan när jag drog i spjället, så jag antar att det har varit tjuvluft via de gamla packningarna. Så långt allt väl. Nu ska bara de andra punkterna från Besikta behandlas. En styck skev bromsskiva och en tröskel som ska snidas till så den inte blir så välventilerad...

JPStromberg
Veteran

Inlägg av JPStromberg »

Tobbex
Om du skickar ett pm till mig så skickar jag bilder på min bil så kanske du kan identifiera den slangen/röret som inte är okej på din bil?

Jan-Peter

Tobbex
Nybörjare

Inlägg av Tobbex »

Ställde av eländet efter att fått 7 2-or på efterkontrollen när jag hade 4 på ordinarie...:-(.
Hursomhelst håller jag på att mäta den främre lambdan (lättast att komma åt).
Delade kontakten och mätte mig fram till jord. Sedan fick jag 11,7 11,7 samt 6 volt på resterande stift. Ohmmätning mellan de stiften som har 11,7V ger kortis. Så hur funkar det här? Vad jag förstått ska det vara förvärming på 2 stift (en slinga), signal samt jord. Har ej mätt på sonden eftersom jag läst att den kan gå sönder vid ohmmätning. Tänkte jag skulle mäta förvärmningsslingan, men vågar inte eftersom jag ej vet vilka stift det är. Är det så att slingan har samma spänning på 2 stift och använder ett stift som jord både till signal och värmning?

Skriv svar