Bolt-on motor till Taunus -78

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Sqweebz
Nybörjare
Namn: Janne Gladh
Kör: Taunus 2.0L -78

Bolt-on motor till Taunus -78

Inlägg av Sqweebz »

Jag vet, jag vet.. Sökfunktionen funkar bra..

Men.. Nybliven Taunusägare (igen) och jag har noll koll på Ford över huvud taget.

Har en Taunus 2.0L -78 men motorn är lite lagom trött och den drar mycket soppa tror jag (styvsonen kör med den nu) Säkert fel bestyckad förgasare etc. Löser det sen.

I övrigt är den rostig och ful "nedanför list" men vinyltaket ser fint ut.

Frågan då, vilka motorer passar bolt-on, så att säga, förutom alla original och V6or?

95hk ska det ju vara i den jag har (tror jag) men är betydligt mindre. Skulle vilja ha något lite häftigare och kanske snäppet modernare. Förgasare eller ej spelar ingen roll. Vet inte heller om jag ska regbesiktiga eller chansa att besiktiga ändå. Den är besiktigad nu i 2 år framåt så jag är nöjd bara där.

Och prata gärna med mig som om jag vore en 5-åring. Jag har ingen aning om typbeteckningar, slang eller förkortningar alls. :)

Tack så länge.

EDIT: Förlåt, såg nu att den låg i fel forum. Den ska ju naturligtvis till Tekniska avdelningen.

Tags:

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Hej.

Ja allt går ju o passa ihop med olika mycket jobb, men en snål motor med 120 hk är ju en 8 ventilars Dohc-motor från Sierra/Scorpio, ta lådan samtidigt så har du ett bra paket o hinka i, visst fästen osv får du bygga i hemslöjden.

I Sierra köpesguiden så finns det info om 8v Dohc-motorn.

Sen finns ju 2,3 liters Dohc motorn från Scorpio, då med 16 ventilstopp, o runt 147 hk.

Sqweebz
Nybörjare

Inlägg av Sqweebz »

SK Racing skrev:Hej.

Ja allt går ju o passa ihop med olika mycket jobb, men en snål motor med 120 hk är ju en 8 ventilars Dohc-motor från Sierra/Scorpio, ta lådan samtidigt så har du ett bra paket o hinka i, visst fästen osv får du bygga i hemslöjden.

I Sierra köpesguiden så finns det info om 8v Dohc-motorn.

Sen finns ju 2,3 liters Dohc motorn från Scorpio, då med 16 ventilstopp, o runt 147 hk.
Helst vill jag inte bygga om något som tex motorfästen då jag inte har varken verkstad/garage eller verktyg till det. Växellådsbalk förstår ja att den kan fela lite.

Men om man leker med tanken.. DOHC motorn där.. Hur mycket skulle man tänkas behöva göra om om fallet är så?

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Exakt hur mycket som måste byggas om vet jag inte, men motorfästen och växellådsfästen, kardan, el, hastighetsmätarevirer osv, men du har en Pinto nu och nästan alla 4 cyl radmotorer upp till Duratecen passar på din låda då Fords motorer har samma bultdelning.

Så Pinto, CVH, C-tec, Kent, 8v/16v Dohc, RS 2000 motorena ska så vitt jag förstått det jag läst på forumet dela bultcirkel, så du kan behålla din befintliga låda om du vill, men en nyare 5 växlad kanske är o föredra, sen vilka kopplingsdelar till respektive motor som behövs för att passa ihop med olika lådor har jag ingen koll på.

Kardanen vid lådbyte får ju göras nått åt, vad har jag dålig koll på.

Ovanstående är sånt jag läst om här på forumet, jag har alltså ingen egen erfarenhet om att bygga ihop olika motorer/lådor.

Men det finns andra här på forumet som har doktorsexamen i o bygga ihop det mesta så info kommer nog att komma framöver, när och om du ställer en direkt fråga om vad som passar till vad osv.

Sqweebz
Nybörjare

Inlägg av Sqweebz »

SK Racing skrev:Exakt hur mycket som måste byggas om vet jag inte, men motorfästen och växellådsfästen, kardan, el, hastighetsmätarevirer osv, men du har en Pinto nu och nästan alla 4 cyl radmotorer upp till Duratecen passar på din låda då Fords motorer har samma bultdelning.

Så Pinto, CVH, C-tec, Kent, 8v/16v Dohc, RS 2000 motorena ska så vitt jag förstått det jag läst på forumet dela bultcirkel, så du kan behålla din befintliga låda om du vill, men en nyare 5 växlad kanske är o föredra, sen vilka kopplingsdelar till respektive motor som behövs för att passa ihop med olika lådor har jag ingen koll på.

Kardanen vid lådbyte får ju göras nått åt, vad har jag dålig koll på.

Ovanstående är sånt jag läst om här på forumet, jag har alltså ingen egen erfarenhet om att bygga ihop olika motorer/lådor.

Men det finns andra här på forumet som har doktorsexamen i o bygga ihop det mesta så info kommer nog att komma framöver, när och om du ställer en direkt fråga om vad som passar till vad osv.
Bra svarat. Tack. :)

Jag får la vänta och se helt enkelt. :)

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Vill du inte bygga om "alls" så är det en nyare Pinto som är enklast. Väljer du en 2.0i från Sierra eller Scorpio utan kat (1985-87, helst 1987) får du 115 hk om den är fräsch och en motor som faktiskt känns betydligt piggare än förgasarmotorn.

Men då måste du ändå ordna med bränslepump, slangar och elsystem vilket är ganska jobbigt om man inte har garage. Hittar du en fräsch Sierra/Scorpiomotor kan du flytta över din förgasare bara, satsar du samtidigt på ett extraktörrör och portar upp insuget ordentligt får du troligen en piggare maskin som ändå ser helt original ut, i princip.

Annars så är som sagt DOHC ett trivsamt bruksmotorpaket.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Sqweebz
Nybörjare

Inlägg av Sqweebz »

therealpinto skrev:Vill du inte bygga om "alls" så är det en nyare Pinto som är enklast. Väljer du en 2.0i från Sierra eller Scorpio utan kat (1985-87, helst 1987) får du 115 hk om den är fräsch och en motor som faktiskt känns betydligt piggare än förgasarmotorn.

Men då måste du ändå ordna med bränslepump, slangar och elsystem vilket är ganska jobbigt om man inte har garage. Hittar du en fräsch Sierra/Scorpiomotor kan du flytta över din förgasare bara, satsar du samtidigt på ett extraktörrör och portar upp insuget ordentligt får du troligen en piggare maskin som ändå ser helt original ut, i princip.

Annars så är som sagt DOHC ett trivsamt bruksmotorpaket.

Gustaf
Sådär, nu börjar det likna något. :) Soppapump och grejer är ju inte så värst svåra att fixa tror jag väl. Elsystem, hur mycket kan det vara? Någon eventuell styrbox är ju bara att placera på väl valt ställe antar jag.

Jag kan ju få hjälp av en kompis som jobbar på en skrot så man är ju inte helt ensam iaf. :)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)

Inlägg av Släggmek »

Innan det drar iväg ska jag nämna nåt grabbarna missade :D - den stora brytgränsen går med övergången till Duratec, innan dess är de flesta "mindre" Ford-motorer med början i mitten på sexti´ganska enkelt kompatibla med de flesta vanliga Ford-transmissioner eftersom bultmönstret mot lådan är standardiserat (det som brukar ställa till mest vad jag vet är startmotorns placering beroende på typer av motorer och lådor). Original-taunusar (och Cortina) från 1971-upp har bara två olika splinesantal beroende på motorstyrka/storlek, ska även gälla Granada vad jag minns. Någon annan kan säkert säga när det började dyka upp andra. Genom att Taunus förekom med den stora automatlådan C3/Bordeaux finns det ganska gott om plats för olika femväxlade i kardantunneln, så det är få som kräver plåtingrepp mer än i fästena. Tacksamma bilar att pussla med, helt enkelt :). Överhuvudtaget är det väldigt mycket bygglådesystem över gamla RWD-fordar kommer du att märka (iofs som många andra märken, men Ford är bland de enklare att kartlägga). Det svåraste är snarare karossen och armaturerna, där har du tyvärr en av de svårare fordarna att finna delar till eftersom karossen byggdes bara mellan september -75 och augusti -78 ganska exakt och trots förrädiskt små ändringar i utseendet avviker mycket plåt eftersom bl a glasytorna är aningen större (får du nys på en vindruta i nyskick, så köp och ha på reserv - de är sällsynta idag). Åtminstone huven är iaf samma även på senare bilar, om du skulle vilja montera scoop ;).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Inlägg av granadadr »

om du hittar en 87 tidig 88 pinto så är elen SKITENKEL typ 3-4 kablar sen är systemet igång,

Sqweebz
Nybörjare

Inlägg av Sqweebz »

granadadr skrev:om du hittar en 87 tidig 88 pinto så är elen SKITENKEL typ 3-4 kablar sen är systemet igång,
Lek med tanken att jag köper en gammal sierrawhatever från dessa år, är det pinto då eller vad ska man titta efter?

Användarvisningsbild
granadadr
Legend

Inlägg av granadadr »

Sqweebz skrev:Lek med tanken att jag köper en gammal sierrawhatever från dessa år, är det pinto då eller vad ska man titta efter?
ja pinto till 89,, men 88a b så vart det katt,, å lägre komp = 100 hk istället för 115, samt att inspr vart integrerad i bilen, de äldre hade en separat härva med bara ett kontaktstycke till själva bilen :)

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Jag har pillat med min Pinto en del nu o det blir en tråkig motor, lätt trimkam, matchportad planad topp, insug o grenrör samt ett 2" avgasrör fullflödes, o ett lättat svänghjul, visst går bättre mot std men inte värt jobbet...

Jag hade hellre lagt tiden o pengarna på en Dohc, med facit i handen, hade troligen druckit hälften så mycket soppa o gått likvärdigt, men men, nu har jag provat i allafall.

Ska du åka Pinto i Taunusen så hade jag monterat en EFI-topp som jag matchportat, sen matchat insuget och om du inte har en 32/36 DGAV så hade jag monterat en, samt ett extraktorrör och ett 2, 2,5" fullflödessystem, sen en ca 280 graders kam och åkt o bänkat/bestyckat motorn.

32/36án räcker till ca 140 hk, o det är nog lagom för att kunna tuffa igenom bes utan problem.

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jag håller inte alls med om att en lätt pillad Pinto blir en tråkig motor. Med rätt delar, rätt matchat och injusterat blir den roligare än DOHC...

Men, DOHC är som sagt en fin bruksmotor. I alla fall tills topplockspackningen går sönder och innan kamkedjan rasar :-)

Vill man stoppa i Pinto EFI i förgasarbil så finns en FAQ-tråd med beskrivning av elen här. Det är som sagt inte så svårt.

Bränslepump och ledningar är egentligen svårare tycker jag, eftersom man måste sätta ihop ett system som klarar relativt högt tryck och inte läcker.

Det jobbet (el och bränsle) är ju samma oavsett vilken nyare motor man lägger i. Det är väl där man kanske kan fundera en del - en Pinto EFI smiter kanske igenom kontrollbesiktning utan större bekymmer, en DOHC är på gränsen men kan gå. Och ska man ändå göra jobbet kan det ju vara idé att stoppa en trevlig motor direkt, eller den motor man vill ha. DOHC eller 2.3 från Scorpio...i alla fall om det ska vara relativt enkelt och bruksmässigt.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
granadadr
Legend

Inlägg av granadadr »

jag håller med Gustav, jag har haft några Dohc, billiga i drift JA,, men ack så klena motorer, samt jobbig elhärva att koppla in,

doch har klen toppar spricker gärna, klena blockpackningar, då får man en kokande motor, å sen är den körd,, för om packningen går och den kokar ja då spricker toppen,,
som sagt billiga i soppan,, men njää i slutändan nejtack,, tar då mkt hällre en pinto efi med 115 hk törstigare ja,, men går å går å går,,

körde med en 88a med tot slut kam,, bara knackade å gick,, tills vi bestämde oss för att skrota den,,

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Ja alltså Pinto är ju ingen dålig motor, men lika modern som en B20-23, och en hög förbrukning i EFI utförande, har för mig att min brors Sierra med 32/36á gick billigare, och den gick bra med matchportade grejer o uppställd tändning.

Så Pinton har jag inget emot som motor, tvärt om så är den ju Fords motsvarighet till Volvos slitvarg B18-20, då dessa motorer med rätt service är väl i princip outslitliga, dock så är den törstig och det är väl det jag inte gillar, trodde med en matchad komphöjd motor få ner förbrukningen, men inte, går bättre, absolut, men runt litern eller mer vill den ha o det suger...

Så därav min Dohc k*thet, då dom är en väldigt snål motor, och matchportade och med raka rör så piggnar dom till rätt bra, kompisarnas busbil gick riktigt bra med tanke på dom 120 std ponnyssarna som det skulle vara i motorn, 3 timmars fullgasbus på bana = kvarts/halv tank i förbrukning *drool* *drool* *drool*

Skriv svar