övergiven essex sexa

Här finner du bilder på våra medlemmars bilar med mera.

Information om hur du använder galleriet finner du här.

OBS! Här får endast egna bilder eller bilder med ägarens tillåtelse publiceras!
20mhardtop-67
Erfaren
Namn: sture jonasson
Kör: passat fairlane taunus

övergiven essex sexa

Inlägg av 20mhardtop-67 »

en essex sexa som stått ute några år......
Bilagor
oiokljhoypg 001.jpg

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Ja den ser ju ut som om den stått i en sisådär 30 år+
Insug och något annat kanske går o rädda?

Användarvisningsbild
Mathias-D
Legend
Namn: Mathias Dahlström
Kör: Ford Capri 3.0 -78 Essex , Ford Capri 2.0 -81 Zetec
Medlemsnummer: 313

Inlägg av Mathias-D »

Underbar bild!

lite synd på motorn men gillar ändå bilden!:D

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Sära motor o låda o ha motorn som den står som prydnad i garaget, göra en låda till den i plexiglas, sen har en nått o vila ögonen på när det dricks öl o ljugs för fullt sena kvällar.

Användarvisningsbild
johan70
Veteran
Namn: Johan Lindvall
Kör: Ford Granada 3000 ghia Coupe -74, Granada 2.8 Injection -84
Kontakt:

Inlägg av johan70 »

Tror ni det är motorcraft stift som siter i Essexen :-)

Användarvisningsbild
MrB
Veteran
Namn: Björn Liedström
Kör: Capri
Medlemsnummer: 259

Inlägg av MrB »

Det där är väl inga problem för en Ford 6a ...bara att kolla olja och ett fräscht batteri så funkar den
Old FORD's can always be faster ......

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)

Inlägg av Släggmek »

Tänk, det var ungefär samma som en bonnraggare sa vid ett lätt oförglömligt tillfälle när jag jobbade på skrot :laughing: - en slående lik Ford Y-block V8 som vilat i en skrotad brandbil (nånstans har jag ett foto på vraket :D), nån fyratusen mil på vägmätaren tjatade fram ett väldigt öppet köp som återbördades under svordomar några dagar senare :biglaugh2:. Det där med att göra garageprydnad önskar jag att jag tänkt på själv då, men det var iofs inget bra tillfälle att föreslå sånt när returen lämpades av :D.

Förresten, är Essexen inte sönderfrusen så borde det ju vara fullt möjligt att ta tillvara blocket efter avrostning - jag har hört att det förekommer inom amerikansk dragracing att en del motorbyggare gräver ner block i marken under ett år eller så för att låta temperaturväxlingarna ta ur spänningarna i godset, så lite mossa bör väl inte vara så farligt för gjutjärnet i jämförelse.

Om någon skulle trilla på ett liknande "lågmilarfynd" som ser piggare ut kan tilläggas att gamla brandbilsmotorer kan ändå vara hårt slitna av att ha stått långa pass med att driva den motorbrandpump som brukar ingå i fordonsutrustningen.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Jo det ska tydligen vara så att gjutgärn, grågärn osv vad vi nu kallar det ska mogna för att få formstabilitet, det har ju gått många historier om racefirmor som letat långmilsblock på div skrotar då dessa ska ha satt sig klart.

Jag har hört en hel del, bla Rolls Roy skulle någon gång i tiden grävt ner sina motorblock osv, hur det står till med sanningshalten, ja det har jag noll koll på.

Däremot så sa verktygsmakarläraren på Lernia att gjutgods ska mogna, han menade på att det var därför bla att bromsskivor idag är så ömtåliga, då med dagens krav på snabbhet o minimala lager gör att dom är alldeles för färska, när dom går från gjuteriet o till maskinbearbetningen, och därför så ska en slagen skiva vara det bästa att svarva till, då den har slagit sig och gör det troligen inte igen.

Skriv svar