Fästöglor till barnstolar
-
columbus
- Nybörjare
- Namn: Kristofer Andersson
- Kör: Galaxy
Fästöglor till barnstolar
Hej. Jag är nybliven galaxy ägare och nu när jag skulle montera barnstolarna så upptäckte jag att det inte finns några öglor till remmarna som skall hålla stolen framåt. Bilen är utrustad med isofix fästen och jag har besafe stolar med isofix. Hur har ni andra gjort? Finns det öglor och köpa??
-
Loranga
- Erfaren
- Namn: Martin
- Kör: S-Max Sport -12
Aloha,
Jag står inför samma problem.
Här Hur fästa remmar till barnstol? Öglor saknas... skrivs det om att fästa öglor själv i skenan. jag vet inte om det är för att jag inte är så händig eller om det beror på någon ändring i senare modeller men min skena är "nedsänkt" i golvet och jag har svårt att se att det skulle gå att fästa någon form av standard ögla där.
Skriv gärna om du hittar någon lösning.
Edit:
nu var jag ute och tog ett kort hur det ser ut hos mig

om man bara lyckats få bort den runda "bulten" (det synns inget på bilden men bulten är rund och utan tillstymmelse till spår på toppen) så borde ju en sån här fungera fint http://www.skruvat.se/Bilbarnstolsogla-P66620.aspx
Edit2:
Förutsatt att det nu är en bult så kanske det går att använda en sån här för att lossa den.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Avdragare/Avdragare-for-skadade-bultskallar-9-st-191269/
Här Hur fästa remmar till barnstol? Öglor saknas... skrivs det om att fästa öglor själv i skenan. jag vet inte om det är för att jag inte är så händig eller om det beror på någon ändring i senare modeller men min skena är "nedsänkt" i golvet och jag har svårt att se att det skulle gå att fästa någon form av standard ögla där.
Edit:
om man bara lyckats få bort den runda "bulten" (det synns inget på bilden men bulten är rund och utan tillstymmelse till spår på toppen) så borde ju en sån här fungera fint http://www.skruvat.se/Bilbarnstolsogla-P66620.aspx
Edit2:
Förutsatt att det nu är en bult så kanske det går att använda en sån här för att lossa den.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Avdragare/Avdragare-for-skadade-bultskallar-9-st-191269/
-
columbus
- Nybörjare
Ser likadant ut på min!Loranga skrev:Aloha,
Edit:
Edit2:
Har funderat på å tillverka distanser och skaffa längre skruvar i 10.9 kvalité och montera i befintligt skruvhål men frågan är ju vad som händer med stolens justering om det sticker upp en skruvskalle mitt i skenan!? Jag ska forska i saken imorgon så kanske jag lägger ut hur jag gjorde och vad jag använt senare!!
-
Peter H
- Legend
- Namn: Peter Hallgren
- Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
- Kontakt:
Jag har mycket positivt även med bilar som haft "sänkta" golvskenor då kunna dra öglorna runt stolsbenen (som går ner till skenan).
Funkar inte detta är det väl annars sista utvägen att lossa skenan men som dessvärre troligt inte fungerar i dessa fall (om det med sitter en nit). Pröva att lossa denna torxskruv för att se om det även sitter med nit, så det bara inte är någon form av just styrning.
Kan med vara värt att kolla upp om Ford har någon form av färdiga fästsatser (öglor) för montering i stol/skena.
Funkar inte detta är det väl annars sista utvägen att lossa skenan men som dessvärre troligt inte fungerar i dessa fall (om det med sitter en nit). Pröva att lossa denna torxskruv för att se om det även sitter med nit, så det bara inte är någon form av just styrning.
Kan med vara värt att kolla upp om Ford har någon form av färdiga fästsatser (öglor) för montering i stol/skena.
-
columbus
- Nybörjare
Barnstolar
Jag var in på ford i östersund dagen efter att jag köpt bilen och svaret jag fick var att det funnits fästen, men som slutat säljas då fästena EJ var testade eller godkända för att fästa barnstolar med!Peter H skrev:Jag har mycket positivt även med bilar som haft "sänkta" golvskenor då kunna dra öglorna runt stolsbenen (som går ner till skenan).
Och nej, skenan är inte nitad utan det är en "nit" som fungerar som styrning när stolen monterades i bilen!!
-
randal
- Veteran
- Namn: Rickard Lindfors
- Kör: Focus RS 03, Peugeot 206 rc 04, Mondeo tdci 10, S-max tdci 10
Jag har fäst bältet till bilbarnstolen i staget under stolarna. Det förutsätter iofs att stolarna inte justeras för då behöver även bilbarnstolen göra det.
Garaget: garaget.org/randal
-
columbus
- Nybörjare
Det är ju just det... Eftersom vi är 2 i familjen som använder bilen och att det skiljer 2 dm i längd så justeras stolen ganska frekvent!!!randal skrev:Jag har fäst bältet till bilbarnstolen i staget under stolarna. Det förutsätter iofs att stolarna inte justeras för då behöver även bilbarnstolen göra det.
Jag kan tycka att de e jävligt taffligt utav Ford att inte kunna erbjuda öglor för att fästa barnstolar i ett bil-segment som e riktat till barnfamiljer!?
-
Peter H
- Legend
- Namn: Peter Hallgren
- Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
- Kontakt:
Jo det är på det sättet många eftermarknads prylar försvunnit just för att dessa inte varit med från ritbordet,,,
Men i sådana fall med lågt placerade stolsskenor är annars att lossa dessa för att få runt spännbanden som annars är enda möjliga till någorlunda säker fastsättning.
Visst används stolfästena som fästpunkt förutsätter att stolen inte rörs i alla fall inte så mycket, för oss har det oftast funkat bra med att använda stolsfästena...
Men i sådana fall med lågt placerade stolsskenor är annars att lossa dessa för att få runt spännbanden som annars är enda möjliga till någorlunda säker fastsättning.
Visst används stolfästena som fästpunkt förutsätter att stolen inte rörs i alla fall inte så mycket, för oss har det oftast funkat bra med att använda stolsfästena...
-
Darwe
- Nybörjare
- Namn: David Arwe
- Kör: Ford S-Max
Peta in remmarna under skenan
Hej! Jag fick tipset av en expedit på Babyproffsen, som själv hade S-Max, att det går att peta in remmarna till barnstolar under skenan och upp genom hålet. Jag åkte hem och testade och mycket riktigt så funkade det efter lite pillgöra. Har en bakåtvänd Britax Freeway med tillhörande remmar. Skönt att kunna röra på förarstolen trots att man har barnstolen där bak
Se min suddiga bild över hur det ser ut.
- Bilagor
-
-
columbus
- Nybörjare
Bra personal
Jag hade funderingar på å göra så jag oxå. Jag gjorde ett halvhjärtat försök och gav sen upp och sökte en annan lösning! Men det är bra att du lyckats och att vi nu kan sprida informationen till alla dom andra som stöter på samma problem! För det lär inte vara sista gången nån stöter på det här problemet!Darwe skrev:Hej! Jag fick tipset av en expedit på Babyproffsen, som själv hade S-Max, att det går att peta in remmarna till barnstolar under skenan och upp genom hålet. Jag åkte hem och testade och mycket riktigt så funkade det efter lite pillgöra. Har en bakåtvänd Britax Freeway med tillhörande remmar. Skönt att kunna röra på förarstolen trots att man har barnstolen där bakSe min suddiga bild över hur det ser ut.
-
Loranga
- Erfaren
- Namn: Martin
- Kör: S-Max Sport -12
Tusen tack för tipsetDarwe skrev:Hej! Jag fick tipset av en expedit på Babyproffsen, som själv hade S-Max, att det går att peta in remmarna till barnstolar under skenan och upp genom hålet. Jag åkte hem och testade och mycket riktigt så funkade det efter lite pillgöra. Har en bakåtvänd Britax Freeway med tillhörande remmar. Skönt att kunna röra på förarstolen trots att man har barnstolen där bakSe min suddiga bild över hur det ser ut.