Mondeo 97a Diverse hjälp.

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
ETTAN12
Nybörjare
Namn: Simon Sahlen
Kör: mondeo

Mondeo 97a Diverse hjälp.

Inlägg av ETTAN12 »

Har köpt en mondeo till ett billigt pris som jag tänkte ha att kör i vinter. Var och besiktiga den med följande fel.

Abs system, skadat. (bilen skakar när man bromsar)
Srs-indikering (krockkudde) lyser
Abs-indikering, ur funktion. (dock så blinkar den till 2 gånger när man startar bilen)

Är detta lätt att fixa ? Har mekat mycket i mina dagar, dock så har jag aldrig hållt på med elektronik och abs. Så vore tacksam för en liten guide på vart jag ska börja. Har ni frågor ska jag givetvis försöka svara så gott jag kan :)

Mvh Simon

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Det är med speciellt dessa funktioner det kan dra iväg ekonomiskt att felsöka på med tanke på bilars värde,,, men en början brukar vara att få ut eventuella felkoder på problemet.
Hittar inte på en förteckning jag har för mig funnits på denna sida som angav viss orsak till antalet blinkningar hos ABS indikeringen.

Med skakande bromsar brukar kunna orsakas av skadad ABS givare eller segmentring som varit uppe flertalet gånger på detta forum. Men det är alltså konstant som det skakar vid körning?

Vet annars i vissa kretsar kringgås dessa lysande lampor genom att seriekoppla sådan till tex oljetryckslampan, för att passera nålsögat med gammal billig bil.
Men i vilket fall måste skakande bromsar åtgärdas.

JPStromberg
Veteran
Namn: Jan-Peter G Strömberg
Kör: Ford Mondeo 2.5 Ghia X 04,
Ford Granada 2.8i Injection 85,
Ford Sierra 2.0 GL 83 aut

Inlägg av JPStromberg »

Hej Simon,
När det gäller din SRS indikator lyser den konstant? Alltså tänds vid tändning och förblir tänd? Eller blinkar den när du slår på tändningen typ 4 gånger? Är det så att den blinkar då är det förmodligen en felkod dålig kontakt vid stolarna eller bältet är en orsak. Lyser den däremot direkt så skulle SRS reläet inuti bakom instrumenthuset kunna vara defekt (har haft detta fel på mondeo själv). Mitt tips i det läget är plocka ett från en motsvarande modell och kolla beteckningen på själva reläet. Det är en rent helv.. att komma åt och byta men det går.

ABS så är det som Peter H skriver troligtvis ABS ringarna vid drivaxlarna som är skadade eller du har inte ett dåligt hjullager? Har du tagit ur alla kontakterna gjort rent dom (bromsrengöring)?

Jan-Peter

ETTAN12
Nybörjare

Inlägg av ETTAN12 »

Airbag lampan, blinkar hela tiden och om jag inte är helt ute och cyklar så tycker jag att den blinkar i lite olika hastighet då och då, men som sagt den blinkar hela tiden när bilen är på. Bromsarna skakar hela tiden då jag bromsar, kör jag sakta och bromsar så känner man det mest bara i bromspedalen, kör jag dock fort och bromsar så skakar hela bilen känns det som. Abs lampan blinkar bara till 2 gånger när jag startar bilen och det är 2 jättesnabba blinkningar sen är lampan släckt.

Kom hem igår från semester så jag ska kolla lite idag, Så bara bort med framhjulen och börja felsöka lite:)

svanselemondeo
Nybörjare
Namn: Torbjörn Isaksson

Inlägg av svanselemondeo »

Hej!
Har 2 st mondeo , en jag kör med och en jag plockar delar ur
Krockkuddelampan lyser inte på bilen jag kör men det gör den på den skrotade.
Går det att byta den med enkla grepp?

Peter H
Legend
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Lyser nu inte denna lampa alls är den troligen trasig och är lätt utbyttbar efter att man demonterat mätarhuset.

Blinkmönstret brukar vanligen tyda till en intern felkod som tagits upp här förut men finner inte på densamma nu, pröva demontera säkring F22 inne i bilen som är till ABS enheten.
Som vid fel på ABS enheten bör ge skakfria bromsar (av att inte den enheten då jobbar).

ETTAN12
Nybörjare

Inlägg av ETTAN12 »

Har letat som en tok! Var sitter säkringarna inne i bilen ??

Peter H
Legend
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Enkelt,, hukar man sig ner kommer man åt säkringslådan vars lilla dragknapp vid dess sida man dra i så fäller man ner säkringslådan.

Bättre åtkomst får man om man skruvar lossa den undre panelen under ratten...

ETTAN12
Nybörjare

Inlägg av ETTAN12 »

Kanon hittade den, Dock så hjälpe det inte att ta ut säkringen, Enda resultatet vart att abs lampan inte blinkar till 2 gånger när man startar bilen. hittade denna och ska kika lite mer på det sen http://www.mondeoclub.lt/manualai/Ford% ... %20MK1.PDF

Peter H
Legend
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Bara lite angående Haynes manualen är det inte lämpligt att lägga ut sådant material på nätet, då detta med copywritern är rätt känsligt kapitel!

Kanononidé annars men kan bli väldigt dyrt om man ertappas... Har själv den i pappersformat men läggar av samma anledning inte ut ens en bild ur dessa böcker...

ETTAN12
Nybörjare

Inlägg av ETTAN12 »

Det får dom ta med mondeoclub.it och google.com :)

Peter H
Legend
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Tänkte bara på med spridningen då det är du som har en direkt länk till manualen på detta forum,,, Det ingår i copywritern liksom.

Men till skakfenomenet,, pröva annars med att lossa kontaktstycket till ABS hydraulpaketet och tystnar det då ligger felet troligt i detta.

Dessa skakningar i bromspedalen kommer alltså direkt bara man lägger an något på bromsen?

ETTAN12
Nybörjare

Inlägg av ETTAN12 »

Skulle säga att dom kommer när man kör snabbare än 20-30km, dock då bara på bromspedalen, kör jag 50-60så skakar det i ratten också, kör jag 100-110 så skakar det våldsamt i helaframdelen på bilen.

Kan tillägga att airbag lampan är fixad, det var en kabel/sockel till vänster om säkringsdosan inne i bilen som satt löst/glappade.

Peter H
Legend
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Verkar dessa skakningar liksom följa varvtalet skulle jag i stället tro att det handlar om skeva bromskivor.

Bra med lösningen av airbaglampan som var av den enklare typen av fel då,,,

ETTAN12
Nybörjare

Inlägg av ETTAN12 »

Tänkte dra och köpa ny skivor strax, dock så undrar jag hur det är med abs lampan. Ska den blinka till när man startar bilen för att sedan vara släckt? eller ska den lysa utan att blinka för att sedan släckas när man startar ?

Skriv svar