Demontering skyltbelysning/låsramp baklucka
- PutteJ
- Nybörjare
- Namn: Putte J
- Kör: Ford Mondeo mk3
Demontering skyltbelysning/låsramp baklucka
Någon som kan svara på eller ge en beskrivning av hur jag demonterar skyltbelysnings/låsrampen bak på Mondeo kombi01?
Måste jag lossa på eländet inifrån eller går det att lossa det hela utifrån? Behöver laga lacken under fönstret och naturligtvis har eländet också krupit ner en bit under plasten. Därav. Hittar inget i Haynes.
Tacksam för uppbyggande tips.
Måste jag lossa på eländet inifrån eller går det att lossa det hela utifrån? Behöver laga lacken under fönstret och naturligtvis har eländet också krupit ner en bit under plasten. Därav. Hittar inget i Haynes.
Tacksam för uppbyggande tips.
- PutteJ
- Nybörjare
Det tråkiga är att jag redan varit inne och grävt därför att svetsmuttrarna till regplåten hade lossnat. Om man inte varit korkad hade man ju gjort allt på en gång... Men som sagt, man ligger som man bäddar. Hoppas beklädnaden klarar ytterligare en demontering utan att haverera någonstans och att gängtapparna klarar sig. Skulle ju vara trevligt att ha lite tur här i livet ibland också...
- PutteJ
- Nybörjare
Ja demonteringen lyckad och endast en skruv (en av de inre) gick åt pipan. Skall se om det går att ersätta den med vagnsbult bara för att de inre skruvarna även spänner till rampens mothåll lite. Vidare som förväntat trassel med skyltbelysningen, en av lamphållarna bröt sönder när kontakten skulle av och själva låsrampen har jag fått tejpa upp på torkarbladet för att få det ur vägen medan jag rostlagar och lackar. Finns nämligen ingen kontakt att dra av för låsknappens kabel och även om man snäpper loss hela knappen går det inte att vrida den så att den kommer genom hålet. Lagom roande fredagsunderhållning... Nu gäller det att bara smeta på tillräckligt med krafs så att det inte börjar blomma på nytt.
- PutteJ
- Nybörjare
Ok, slipar man av skallen lite (gör den platt så att säga) på en vagnsbult M6 passar den alldeles utmärkt som ersättning för den bult närmast låset som gått sönder. Tydligen är även originalet ganska likt en vagnsbult eftersom en ursparning för detta finns i handtaget. Hållaren till lampan i regskyltbelysningen blev limmad till att börja med. Nåväl, jobbet klart men inget snyggt direkt. Huvudsaken bruna pesten är stoppad ett tag. Tipset om att först använda rikligt med rostlösare kan inte nog betonas! har du fått loss bulten lite, så spraya ännu mer rostlösare och vänta ytterligare lite innan du drar loss dem. Smörj även ordentligt vid återmontering och dra inte fast de fyra bultarna alltför hårt eftersom risken är stor att bulten då åter bryts loss med tanke på den filigrana infästningen. Måste säga att konstruktionen är korkad med tanke på att handtaget skall tåla mycket påfrestning. men ok, hade Ford ägnat mer tid till kvalitativt lackarbete hade det ju inte behövts lagas här. Undrar om de lärt sig lacka bilar ordentligt på senare år?