Ford Taunus Transit -63

Allt om Fords modeller Transit & Tourneo.
roffer
Nybörjare
Namn: Rolf Rosenbäck
Kör: Ford Focus TDCI 90

Ford Taunus Transit -63

Inlägg av roffer »

Jag snubblade över en Taunus transit, den såg kul ut så jag köpte den:p

Jag började med bromsarna och stötte genast på problem...

Bromsar

Staget mellan bromsbackarna håller ut så jag kan ej få på trumman igen, jag har bytt bromscylindern men den hindrar ej, justeringarna , 2 skruvar på baksidan är inskruvade, båda sidor "bottnar" men ej samtidigt.

Tags:

1600XL
Nybörjare
Namn: Jörgen E
Kör: Taunus 1600XL 1971, m fl...

Inlägg av 1600XL »

Tycker det ser ut som om det är handbromswiren som drar ut backarna, returfjädern till den är helt hoptryckt? Kolla så att wiren inte är hopkärvad, släpp på justeringen.

roffer
Nybörjare

Lösning

Inlägg av roffer »

Jag har fått reparationshandboken från Tyskland nu och skriver lite om andra råkar ut för samma sak.

Längs ner på baksidan finns 2 platta skruvar med låsmutter, på ytterkantens ena sida finns ett hål, nollställ bromsarna genom att ställa nedre skruvarna så markeringshålen pekar mot varandra.

Vrid sedan de två övre ljusterskruvarna uppåt tills de tar stopp, dra ner några millimeter. Nu står bromsbackarna nollade och trumman kan tas av.

Det ser ut så här från baksidan.

X X

- -

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)

Inlägg av Släggmek »

Bra att det löste sig trots att det blev bara ett svar i tråden, iofs är det ju lite infoskugga under semestertid. Bussigt att du återkom om lösningen ifall fler åker på samma :thumb:. Antar att du redan vet att din bulle delar inte bara namnet med personbilarna från samma tid. Eftersom modellen kom runt -52 så passar ett och annat från "jordglobs"-Taunus (12M/15M) medan motorn delas med 17 M eftersom det är en -63. På kuriosakontot ryms att den projekterades under ledning av en av fäderna till VW-bussen, som enligt en anekdot ville "att det skulle blir rätt den här gången :D".
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

roffer
Nybörjare

Inlägg av roffer »

[ATTACH]38171[/ATTACH]

Här är en bättre bild än min beskrivning.

Tack för svaret, ja, det är lite tunnsått med information om denna bilen . Tydligen så ska det ha sålts en hel del i Sverige , men det hjälper ej nu. Letar efter en svensk reparationshandbok då min tyska är något obegriplig för mig.
Bilagor
ImageUploadedByTapatalk1376553239.482111.jpg

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inlägg av Släggmek »

Jo, vad jag vet var de tvåa efter VW-bussarna som firmabilar på svenska marknaden på den tiden. Vet inte om det var nån större skillnad i kvaliteten som gjorde att de skrotades ut snabbare än folkorna, bägge konstruktionerna rostade ju bort illa kvickt och mekaniskt har jag svårt att se VW:s boxers som värst tåligare - det handlar väl mer om attityden hos brukarna och VW-folket var möjligen försiktigare av sig i brukandet. Under tidiga 70-talet var de inte ovanliga i mina trakter som bruksfordon, men sedan gick det över en natt tycktes det innan de hamnade bakom uthusen med golvrost som ingen iddes laga som vanlig orsak. Idag önskar jag att jag ansträngt mig en aning och handlat en sällsynt plåtpickup nere i Hälsningland som jag erbjöds för ett par tusenlappar på 90-talet, inte så mycket rost utan motorn hade gett upp av lång och trogen tjänst - vad jag vet skickades den till skrot sedan... :banghead:. De samtida folkor man ser idag brukar i regel vara närmast religiöst återuppväckta från skogsvrak ingen skulle rört om det varit Taunus-bussar... Btw är jag inte helt säker om den står kvar, men det fanns iaf för något år sedan ett kvaddat skogsvrak häromkring som nån dragit fram vid en röjning. Iofs lite väl långt att fara och hämta om den nu står kvar än, men visar iaf att det inte är helt rent än på reservdelsobjekt.

Hmm, knepigt att hitta mer än förarhandboken på svenska till de där. Jag kan scanna några sidor med tekniska data etc ur SBP:s "Bilens svaga punkter" från sent sextiotal om det kan vara till nån nytta, men det kan dröja lite innan jag hittat boken i gömmorna :).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

roffer
Nybörjare

Inlägg av roffer »

Kul med information om du hittar boken, jag skulle gärna köpa en till om det dyker upp någon. Eller delar, men det är dåligt med vrak runt Stockholm :( jag hade inte sett någon sådan här tidigare, det var transit med V4'an som kom -65 som jag kommer i håg. Köpte denna för att den såg söt ut.... Och har gett mig tusan på att snart få den i trafik igen.

roffer
Nybörjare

Bromsrör mm?

Inlägg av roffer »

Nya problem, beställde bromsrör i tum, men det verkar vara m12 nipplar, kan det stämma? Trodde allt var tum på bilen.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inlägg av Släggmek »

Skulle tro m12 kan vara rätt, antagligen är det samma som Taunus 17 M men jag ids inte ta ficklampan och gå ut och kolla just nu ;) (03:07 piiip), får se om jag kommer ihåg att kolla i morgon. Nog verkar det skumt att det ska vara tum på den (trodde det bara var Volvo som inte fattade att hålla isär sånt på den tiden :D), men bromsarna bör ju vara metriska utom där det gäller sånt som översatts från tum och då blir x,xx mm vilket förekommer på sånt som trummor och hjulcylindrars borrning när det gäller bl a Ford.

Däremot har jag aldrig stött på att de blandat gängmåtten. Skulle möjligen vara då att det nånstans förekommer UNC, vilket kan förekomma i en del andra sammanhang där metriska mått används men där man blir nödgad eftersom UNC (Unified Coarse = grovgänga) har större draghållfasthet vid samma hårdhetsgrad. Snabbkurs: 8.8 är det normala (använd aldrig lägre hållfasthetsgrad i en bil! - sånt skit som 4.8 = den lägsta - hör knappt hemma i bokhyllor från Ikea ens). Förr fanns en grad som hette 8G = "Gehärtet"/härdad och förmodligen sitter det några i Transiten också. Idag motsvaras den av 10.9 som används på utsatta platser i motor/drivlina etc medan 12.9 har max härdning/draghållfasthet men bryts därför lätt i sidled och används bara till topplocksbult etc. Det som motsvarar M-bult i tum är UNF (Unified Fine) och det hittas aldrig i en Europa-byggd bil vad jag vet.

Btw så är 1/2" och 13 mm samma mått, så där men bara där kan man använda samma verktyg, fast nu överförtydligade jag det elementära i garagekunskap :p.

Behövs ny huvudcylinder tippar jag att du hittar samma på 17 M (P3) fast kanske med något större inre volym för att kompensera vagnvikten (kan vara lönt att kolla om det skiljer på huvudcylindrarna mellan vanliga och 17M Kombi/Turnier i tunglastarversion), 12M/15M (P6) har sagts mig använda den från sedanen i a f vilket ger lite mer att välja på i listorna, jag tippar även i gamla 12M (P4) men hursomhelst ändrades det till 2-krets i 3:e uppgraderingen av (P6)-serien, 1968-71 om jag minns rätt nu. Eller så bör du kunna ersätta med något annat ur Ate´s sortiment om det är märket även i Taunus Transit. De har använt samma gjutning för många varianter, så lite katalogdykning kan ge resultat.

Tänk dock på att det blir fel tryck om man tar en cylinder avsedd för skivbromsar och/eller servopåverkade system, eftersom skivor fordrar högre pedaltryck och servo kompenserar för det. 2-krets i sin tur brukar därför ha stegad borrning där den bakre kretsen har mindre area, enligt samma logik (oavsett bromstyp så är det bara ca 20+ % av bromskraften som belastar bakhjulen i vanliga bromssystem utan bromsvåg), så det finns en del att tänka och räkna på om man ska förbättra stoppbarheten. Åh, jag är visst inte helt Off-Topic än, puh... :cool:

När vi ändå är inne på bromsar så finns det om jag minns rätt bara fyra olika typer av anslutningsnipplar (hona + hane) på äldre Europa-bilar, ett av få smarta fall av standardisering inom kontinentens bilindustri, så åtminstone bromsslangar borde inte vara svårt att få fram. Finns det inte på hyllan så kolla med nån hydraulikverkstad så brukar de gärna hjälpa till att tillverka enligt specifikation.

Kom att tänka på en annan detalj som jag skrev om i en annan tråd häromdan, att gamla bromscylindrar kan fordras med rostfritt (syrafast är ännu bättre) om de är för skadade för att ytan ska kunna honas, men det bubblade nu upp ur minnet att lite samma sak gäller för gamla bromstrummor som inte är alltför slitna/skeva. Långt tillbaka (innan bilverkstäder degraderades till bildelsutbytaranläggningar) var det en standardåtgärd att "relina" (hittar inget bättre ord just nu än svengelsk industrislang) bromstrummor med för ändamålet framställda stålremsor som värmekrymptes in i trummorna efter svarvning. Säkert inget enkelt jobb, men på den tiden fanns det färdiga slitbanor att köpa eftersom arbete var billigt och reservdelar dyra, en del verkstäder valsade stålbanden själva när det inte fanns rätt mått att få tag i men det var ju runt senaste världskriget eller kanske lite senare. Vid behov kanske erfarna veteranbilsverkstäder kan fixa sånt idag för en rund summa, men det är väl frågan om kunskaperna förmedlats från de som kunde.

Ska scanna de där boksidorna när jag hittar den, som det faller sig är jag på G att sortera mitt bokförråd i dagarna så den dyker nog upp snart :).

Och slutligen - ja, V4 infördes inte förrän i stora Transit som kom till -65. Den motorn är en Essex 2.0 (helt annan motor än Taunus/Köln/Cologne som är en tysk affär, Essex har överliggande kammar med kedjedrift och konstruerades tjockväggig för att även kunna byggas som diesel, fast i Transit användes ändå Perkins-dieslar) som togs fram för syftet och var vad jag vet den minsta motorn som användes i dem och samma hamnade senare i personbilarna Corsair och Zephyr. Nya Transit (projektnamnet var "Redcap") hade bara namnet gemensamt med FK/Taunus Transit vad jag vet, den konstruerades huvudsakligen i England för att ersätta både den och Thames-bussen. Fast jag undrar om inte den udda bultcirkeln på hjulen är samma?

roffer
Nybörjare

Bromsrör igen

Inlägg av roffer »

Tack för svar! Kul att få del av dina kunskaper:)

Jag har lämnat in huvudbromscylindern till Industribromsar, samma med bromsbackarna bak, hoppas få de renoverade snart. Mina felköpta bromsrör ska jag byta nipplarna på, blir ju bara ena sidan som behöver konas om. Skönt att få reda på mer om bilen, det är min andra renovering, men den tidigare var en Volvo 164E från 1972 så den var lite lättare med delar.

roffer
Nybörjare

Inlägg av roffer »

[ATTACH]38175[/ATTACH]

Har du koll på hjullager? Enligt reoarationshandboken ska det sitta en krympring som ska borras bort med en 7mm borr, men jag hittar inte någon ring, lagret kan bara tas ut framifrån och sitter fast, kan man kylt ned lagret tro?
Bilagor
ImageUploadedByTapatalk1376722269.538150.jpg

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inlägg av Släggmek »

Ja, det syns tänkbart om det inte går att hitta någon ring. Det har varit samma på mina 70-tals-Taunusar, jag tippar på att lagren pressats in på fabriken och då brukar det ju fordras att man åstadkommer en volymskillnad genom temperaturvariation för att det ska nypa fast ordentligt. Jag har en gammal medbringare jag fick specialgjord på det viset och den sades kunna tåla en Pinto-motors original vridmoment utan vidare åtgärder. Jag tror du borde kunna få ut lagerbanan genom att sätta den i en vanlig hydraulpress av garagetyp, annars är det väl att gå igenom hela ringen på minst två ställen med pelarborr som gäller om du ska kunna vara säker på att få ur den utan att skada navet.

Just ja, måtten på bromsrören... återkommer om det :). Kul att kunna hjälpa till, och ja, Volvo 164 är väl aningen enklare så länge det inte kommer till de speciella delarna som skiljer den från 140. Jag minns en ägare som var helt lyrisk när han efter mycket jagande fått tag i original bagagerumsbelysning till sin -74 och det var redan 1985... Tur att viss reproduktion kommit igång för dem, man kunde ju önska att det var lite mer så med gamla Europa-Fordar vilket vore väldigt rimligt om man jämför antalet återstående bilar och deras ägare. Den som lägger ut legoproduktion på Kina e dyl borde kunna göra pengar.

roffer
Nybörjare

Ford Taunus Transit -63

Inlägg av roffer »

Jo , det kommer man ihåg när jag jagade originaldelar till 164'an :) men nu är prio ett att få denna på rull, den står ute nu men ska in i garaget till vintern. Tack för att du svarar tålmodigt :)

Bild
(Hjullager framifrån)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inlägg av Släggmek »

Ah, bara kul att snacka gamm´bil, så fråga på bara om det är nåt :). Det är ju både rullande historia och trevliga inslag i myllret av anonyma plåtbobbor, sen är det väl så också att vi biltokar är nån särskild personlighetstyp (undrar vad det är för bokstavskombination? :D) som har svårt att låta bli att bända i gammalt skrot ;), och när man inte rotar i det så tänker man på det :).

När det gäller sidospåret Volvo så ser man inte många 164 här, men de få som finns brukar vara topprenoverade. Men så är detta Amazonlandet :) ; under en liten utflykt till kusten i helgen spejade jag tre kanonfina (= nyskick!) inom ett par mils landsväg och annars är de så vanliga som brukisar att man inte reagerar. Man kunde ju önska det var samma med gamla Fordar, Taunus är lätträknade oavsett vilken modell och Taunus Transit har jag inte sett en körduglig här på årtionden :(, så det är ju extra kul om du får ut en till på vägen så hippiefolkorna får lite konkurrens om uppmärksamheten :cool:.

roffer
Nybörjare

Inlägg av roffer »

Var i Dalarna idag och fick hjälp av svärfar, nya lager och packboxar inpressade, skönt! Nu väntar jag bara på att bromsbackarna ska komma från limningen.

Skriv svar