vad för bult till spindeln som håller spindelleden? rwd
- Plump
- Veteran
- Inlägg: 454
- Blev medlem: fre aug 08, 2003 10:58 am
- Namn: Tim J
- Kör: Mer å mer Ford
- Ort: Vänersborg
- Medlemsnummer: 262
vad för bult till spindeln som håller spindelleden? rwd
Ska skaffa bultar till mina spindlar som håller spindelleden. På rwd.
Men har hört att de är nån special bult.
Nån som kan svara på de?
Men har hört att de är nån special bult.
Nån som kan svara på de?
Sierra "Flygel" T5
- Släggmek
- Legend
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
- Ort: Västernorrland
Ja, för det första lär det ju vara härdat, hårdhetsgrad 10.9 enligt Europa-normen. Det står på kanten av skallens ovansida och man känner lätt igen en härdbult på den svartblånerade ytan. Samma sak för bultarna som håller bromsok, rörliga delar i styrningen och kullederna i framvagnen, annars brukar det vara hårdhetsgrad 8.8 på det mesta som inte ingår i drivlinan. Det är ALDRIG lägre hårdhetsgrad, utom möjligen på skruvarna i mittkonsollen etc
. 10.9 finns inte på hyllan hos genomsnittliga bildelsfirmor eller järnhandlare men brukar gå att beställa om de är välordnade (räkna med en veckas leverans), firmor som servar industrin brukar hålla sortiment på det vanligaste.
Btw på tumbultar är motsvarande igenkänning tre streck i klockvisarformation för motsvarande hårdhetsgrad 8.8, sex streck motsvarar 10.9.
Sen, i ditt fall kan det också vara så att bulten har en stigning med något större radie innanför gängan och kanske är den vänstergängad på ena sidan för att förhindra att den skruvas ur av rörelsen, så detta är kritiskt att kontrollera. Ta gärna med bulten till en maskinvaruaffär och förklara exakt vad du ska använda den till, så brukar de kunna hitta rätt ersättning. De brukar ha specialkunskap om s k skruvförband.

Btw på tumbultar är motsvarande igenkänning tre streck i klockvisarformation för motsvarande hårdhetsgrad 8.8, sex streck motsvarar 10.9.
Sen, i ditt fall kan det också vara så att bulten har en stigning med något större radie innanför gängan och kanske är den vänstergängad på ena sidan för att förhindra att den skruvas ur av rörelsen, så detta är kritiskt att kontrollera. Ta gärna med bulten till en maskinvaruaffär och förklara exakt vad du ska använda den till, så brukar de kunna hitta rätt ersättning. De brukar ha specialkunskap om s k skruvförband.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument

- MalZon
- Legend
- Inlägg: 6504
- Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
- Namn: Jonas Malm
- Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
- Ort: Växjö
- Medlemsnummer: 79
- Kontakt:

Är det inte mutter på rwd? Har bult på min 4x4 genom spindeln.
Mvh Jonas
Mvh Jonas
FORD CLUB SWEDEN – Styrelseledamot - Moderator
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ Ford Sierra RS Cosworth 4x4 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
" Quote CossieRich: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things "
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ Ford Sierra RS Cosworth 4x4 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
" Quote CossieRich: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things "
Ett mycket bra och väl skrivet inläggSläggmek skrev:Ja, för det första lär det ju vara härdat, hårdhetsgrad 10.9 enligt Europa-normen. Det står på kanten av skallens ovansida och man känner lätt igen en härdbult på den svartblånerade ytan. Samma sak för bultarna som håller bromsok, rörliga delar i styrningen och kullederna i framvagnen, annars brukar det vara hårdhetsgrad 8.8 på det mesta som inte ingår i drivlinan. Det är ALDRIG lägre hårdhetsgrad, utom möjligen på skruvarna i mittkonsollen etc. 10.9 finns inte på hyllan hos genomsnittliga bildelsfirmor eller järnhandlare men brukar gå att beställa om de är välordnade (räkna med en veckas leverans), firmor som servar industrin brukar hålla sortiment på det vanligaste.
Btw på tumbultar är motsvarande igenkänning tre streck i klockvisarformation för motsvarande hårdhetsgrad 8.8, sex streck motsvarar 10.9.
Sen, i ditt fall kan det också vara så att bulten har en stigning med något större radie innanför gängan och kanske är den vänstergängad på ena sidan för att förhindra att den skruvas ur av rörelsen, så detta är kritiskt att kontrollera. Ta gärna med bulten till en maskinvaruaffär och förklara exakt vad du ska använda den till, så brukar de kunna hitta rätt ersättning. De brukar ha specialkunskap om s k skruvförband.

- Släggmek
- Legend
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
- Ort: Västernorrland
Tack Mats, "hur mycket vill du låna?
" brukar vi svara häruppe när nån ger positiva kommentarer
. Men seriöst så, jag hoppas såklart jag inte utelämnade eller var oklar om något där, det är ju en extremt kritisk detalj och skruvförband är en mindre vetenskap som man sällan reflekterar på idag. Det är bevars mer inom t ex rörmokeri osv där det kan handla om lägre gängstigningar som påverkar täthet mot läckage liksom inom träindustrin där det blir tvärtom, men förr kunde t ex franska bilar ha helt egna skruv och mutter av ren nationell stolthet som ställde till ett helsicke vid åtgärder, ett problem ända in på 50-talets Peugeot 203 (om jag minns rätt) för renoverare. Eller som Chryslers från vissa år på 60-talet som har vänstergängade hjulbult på vänster sida... ifall de skulle vara dåligt åtdragna. Bland det sista av tokerier minns jag var den annars bortrationaliserade Whitworth-gängan som fanns i stötfångarfästena på våra kära 70-tals Datsuns, en obegriplig konstruktionsnöt mitt i det metriska. Ändå inget mot Volvos långvariga blandande av metriskt och tum
. Hupp, OT, sorry
.
Något mer viktigt att tänka på här i frågan om spindelleden, om det måste göras om något, är att se till att få rätt mutter också. I en del konstruktioner och iaf på 70-talets Granada som har snarlik bakhjulsupphängning sitter muttrar på bakre spindeltapparna med en tunn klämkant ytterst som måste knyckas till med körnare på ett ställe för att låsa den. Det brukar i så fall ibland motsvaras av ett urtag i gängen där man ska sätta märket i mutterns kant. Vill man vara extra säker eller om det inte går att återanvända originalmutter (eller att man måste ändra något) kan man borra igenom spindeltappens ände i pelarborr och låsa muttern med en saxpinne som var det normala på äldre bilar, men det är lite överkurs.




Något mer viktigt att tänka på här i frågan om spindelleden, om det måste göras om något, är att se till att få rätt mutter också. I en del konstruktioner och iaf på 70-talets Granada som har snarlik bakhjulsupphängning sitter muttrar på bakre spindeltapparna med en tunn klämkant ytterst som måste knyckas till med körnare på ett ställe för att låsa den. Det brukar i så fall ibland motsvaras av ett urtag i gängen där man ska sätta märket i mutterns kant. Vill man vara extra säker eller om det inte går att återanvända originalmutter (eller att man måste ändra något) kan man borra igenom spindeltappens ände i pelarborr och låsa muttern med en saxpinne som var det normala på äldre bilar, men det är lite överkurs.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument

- MalZon
- Legend
- Inlägg: 6504
- Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
- Namn: Jonas Malm
- Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
- Ort: Växjö
- Medlemsnummer: 79
- Kontakt:

Så var det nog, my bad!Fredin skrev:Mutter är bara på flygeln. Bult på RWD och 4x4. Borde finnas på Ford. Bulten har en ganska lång styrning och kort gänga.
Blir ju lite cash men här är nya bultar annars: http://www.ebay.co.uk/itm/FORD-ESCORT-R ... 1c14e872c7
Mvh Jonas
FORD CLUB SWEDEN – Styrelseledamot - Moderator
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ Ford Sierra RS Cosworth 4x4 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
" Quote CossieRich: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things "
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ Ford Sierra RS Cosworth 4x4 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
" Quote CossieRich: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things "
-
- Legend
- Inlägg: 1114
- Blev medlem: tis aug 19, 2003 10:00 am
- Namn: Micke L.
- Kör: Ford Sierra "Cosworth" Delivery Grp.A
- Ort: Örebro