Besiktning airbaglampa som blinkar olika bedömningar
-
Borntofun
- Erfaren
- Namn: Lars.S
- Kör: Ford mondeo HGV Zetec
- Kontakt:
Besiktning airbaglampa som blinkar olika bedömningar
Hej !
Jag besiktiga min Ford Mondeo idag på Carspect .
Det är en 97 års modell den gick inte igenom för att min airbag lampa blinkade,den lyste inte med ett fast sken. det har den gjort i ca 6 år.
Jag vet att det kom en ny lag i Mars förra året att de fick inte göra detta.
Men det fanns undantagsbilar som det inte gjorde något om de blinkade och man fick ingen anmärkning för detta. Nu till det som gör mig lite konfunderad
Förra året i augusti när jag besiktigade min bil på Bilprovningen så sa de att det inte gjorde något på min bil att den blinkade det vad en av de bilmärken som fanns med på undantagen, vet inte om det har med åldern på bilen att göra eller
något annat.
Men på Carspect idag så fick jag ombesiktning pga detta , de verkade lite fundersamma och inte helt säkra på sin sak när jag berättade vad Bilrovningen hade sagt men min bil stod inte på deras undantags lista.
Det är alltså ingen fast sken på lampan , den blinkar orange bara.
Finns det någon som kan svara på detta, det borde ju vara samma oavsett om det är Svensk Bilprovning eller Carspect.
MVH
Lars
Jag besiktiga min Ford Mondeo idag på Carspect .
Det är en 97 års modell den gick inte igenom för att min airbag lampa blinkade,den lyste inte med ett fast sken. det har den gjort i ca 6 år.
Jag vet att det kom en ny lag i Mars förra året att de fick inte göra detta.
Men det fanns undantagsbilar som det inte gjorde något om de blinkade och man fick ingen anmärkning för detta. Nu till det som gör mig lite konfunderad
Förra året i augusti när jag besiktigade min bil på Bilprovningen så sa de att det inte gjorde något på min bil att den blinkade det vad en av de bilmärken som fanns med på undantagen, vet inte om det har med åldern på bilen att göra eller
något annat.
Men på Carspect idag så fick jag ombesiktning pga detta , de verkade lite fundersamma och inte helt säkra på sin sak när jag berättade vad Bilrovningen hade sagt men min bil stod inte på deras undantags lista.
Det är alltså ingen fast sken på lampan , den blinkar orange bara.
Finns det någon som kan svara på detta, det borde ju vara samma oavsett om det är Svensk Bilprovning eller Carspect.
MVH
Lars
-
Peter H
- Legend
- Namn: Peter Hallgren
- Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
- Kontakt:
Vet mer flera fall där man haft liknande problem med att utan problem med vissa bilar (som tex denna modell) besiktat dessa hos Bilprovningen med blinkande airbaglampa.
Medan samma fenomen och bilar renderat till 2:a hos tex Carspect som Opus.
Borde ju annars vara samma bedömning oavsett företag som besiktigar. Men din airbaglampa blinkar alltså hela tiden även under körning?
Hela dess förordning om besiktning:http://www.transportstyrelsen.se/Global ... 11_101.pdf
Medan samma fenomen och bilar renderat till 2:a hos tex Carspect som Opus.
Borde ju annars vara samma bedömning oavsett företag som besiktigar. Men din airbaglampa blinkar alltså hela tiden även under körning?
Hela dess förordning om besiktning:http://www.transportstyrelsen.se/Global ... 11_101.pdf
-
Borntofun
- Erfaren
- Kontakt:
Ja den blinkar alltid även under körning.
Jag ska se om jag kan hitta något på transportstyrelsens hemsida .
läste lite där innan och där stod något om det var ett fast sken på lampan hela tiden inte blinkande, men jag ska läsa lite, ska faktiskt dra ett mail till dem med och hoppas på ett svar
//Lars
Jag ska se om jag kan hitta något på transportstyrelsens hemsida .
läste lite där innan och där stod något om det var ett fast sken på lampan hela tiden inte blinkande, men jag ska läsa lite, ska faktiskt dra ett mail till dem med och hoppas på ett svar
//Lars
- MalZon
- Legend
- Namn: Jonas Malm
- Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
- Medlemsnummer: 79
- Kontakt:
Läs i instruktionsboken först och främst, står det inget där så åk till din mest betrodda besiktningsstation och fråga hur det ska vara.
Mvh Jonas
Mvh Jonas
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
-
Svennas
- Veteran
- Namn: Danne S
- Kör: Kuga PHEV
Titta noga så ska du se att den blinkar 4ggr med ett litet uppehåll mellan.
I så fall är det bältessträckarnas krets som den varnar för.
I många fall räcker det med att (med tändningen avstängd) skjuta fram stolarna så långt det går, därefter finns det en liten plastlåda vid golvet där det går in sladdar från stolen. Öppna locket och ta isär den gula kontakten inuti. Sätt sen ihop och testa att dra på tändningen. Det brukar fungera.
I så fall är det bältessträckarnas krets som den varnar för.
I många fall räcker det med att (med tändningen avstängd) skjuta fram stolarna så långt det går, därefter finns det en liten plastlåda vid golvet där det går in sladdar från stolen. Öppna locket och ta isär den gula kontakten inuti. Sätt sen ihop och testa att dra på tändningen. Det brukar fungera.
- vr00mfondel
- Veteran
- Namn: Jimmy Söderstjerna
- Kör: Mustang Mach E
- Medlemsnummer: 60
Min Cougar (-00) fick också ombes för blinkande lampa i år (men gick igenom med det förra året).
Sierra XR4i -84 | Scorpio Cosworth -93 | Mondeo V6 -98 | Fiesta ST -05 | Mondeo 2.0 -04 | Mondeo V6 -05 | Fiesta 1.4 -04 | Mondeo TDCi -07 | Mondeo TDCi -15 | Mustang V8 -15 | Mondeo TDCi -18 | Mustang Mach E AWD -21
-
Borntofun
- Erfaren
- Kontakt:
Den gick igenom besiktningen efter att jag lossat den gula kopplingen under sätet som någon skrev om förra året, det glömde jag tacka för, nu hade jag samma problem innför detta års besiktning och lampan hade börjat blinka igen med samma intervaller inför denna
besiktning, nu lossade jag den ena polen från bilbatteriet lät det vara av i ca 20min, sedan började jag lossa lite kablar som gick att lossa och spraya med kontakt spray, då jag trodde det var lika enkelt som förra året "att lossa sladdar och sätta i dem igen" men det gick inte hur mycket jag än försökte med detta så blinkade fortfarande min lampa. Jag höll på att ge upp får snart körförbud på bilen, så jag gick ut en sista gång och meckade med sladdarna.
Då helt plötsligt så av någon anledning så började jag städa lite under passagerarsätet där framme och öppnade den lilla svarta plastskyddet , mest för att jag vill se hur där såg ut , Döm om min förvåning när jag ser att där sitter en sådan gul kontakt där med , fast jag inte har någon airbag till passagerar sidan, jag ryckte ut den bara för sakens skull och in med den igen, startade sedan bilen och lampan hade slutat blinka.
Ja jag hade ingen aning om att det fanns en där under med , då jag inte hade airbag där.
Skriver detta då det kan vara fler som inte tänker på det.
Ursäkta uppsatsen .
//Lars
besiktning, nu lossade jag den ena polen från bilbatteriet lät det vara av i ca 20min, sedan började jag lossa lite kablar som gick att lossa och spraya med kontakt spray, då jag trodde det var lika enkelt som förra året "att lossa sladdar och sätta i dem igen" men det gick inte hur mycket jag än försökte med detta så blinkade fortfarande min lampa. Jag höll på att ge upp får snart körförbud på bilen, så jag gick ut en sista gång och meckade med sladdarna.
Då helt plötsligt så av någon anledning så började jag städa lite under passagerarsätet där framme och öppnade den lilla svarta plastskyddet , mest för att jag vill se hur där såg ut , Döm om min förvåning när jag ser att där sitter en sådan gul kontakt där med , fast jag inte har någon airbag till passagerar sidan, jag ryckte ut den bara för sakens skull och in med den igen, startade sedan bilen och lampan hade slutat blinka.
Ja jag hade ingen aning om att det fanns en där under med , då jag inte hade airbag där.
Skriver detta då det kan vara fler som inte tänker på det.
Ursäkta uppsatsen .
//Lars