Problem med bakre bromsar

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Newbie
Nybörjare
Namn: Mikael B
Kör: Ford Mondeo ´04

Problem med bakre bromsar

Inläggav Newbie » mån sep 09, 2013 1:17 pm

Hej, kunnigt Ford folk!

Har en liten dum men ack så viktig fråga:
Ska bakre bromsskivorna på en "Ford Mondeo 2004" vara lösa?

Det är så att jag Har köpt en begagnad Ford Mondeo ganska nyligen, min första Ford kan jag tillägga.
Och efter första tvättningen av bilen så låste sig högra bakhjulet... jag tvättade som vanligt och när jag var färdig så åkte jag en sväng och bromsade bort fukten. Väl hemma så lade jag i handbromsen... efter det så låste sig högra bakhjulet.
Fick igång rullandet med lite proffs hjälp. Dock small det till som fan när det väl lossnade efter att han kanat ut från grusgården till torr asfalt där väl däcken fick fäste. Och efter det har det låtit konstigt från bakhjulen. Låter ungefär som beläggen ligger mot skivan. Lite skrapljud nästan kan man säga.

Jag har lossat på bägge bakdäcken för att kolla om det ser märkligt ut någonstans, men kan ej se något. Jag har lossat på belägg + ok. Och det är därför jag undrar om skivan ska vara lös. Då den var det på min och är det enda "felet" jag kan hitta...

Är mycket tacksam för all hjälp jag kan få!

Mvh // Newbie

Tags:

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inläggav Peter H » mån sep 09, 2013 4:28 pm

Dessa skivor sitter så pass lösa att dom hålls på plats med fälgen så att säga.
Verkar som det är handbromsens hävarmar som kärvar och tenderar att låsa sig.

Går dessa trögt så spraya på lite rostlösande och "motionera" hävarmarna som i bättre fall brukar få ordning på handbromsfunktionen.

Newbie
Nybörjare

Inläggav Newbie » mån sep 09, 2013 8:32 pm

Tack för svaret!

Jag får ta och göra det du tipsar om imorgon. Återkommer om det funkar eller ej.

Användarvisningsbild
vr00mfondel
Veteran
Namn: Jimmy Söderstjerna
Kör: Mustang
Medlemsnummer: 60

Inläggav vr00mfondel » tis sep 10, 2013 1:34 pm

Se även till att beläggen inte fastnat i bygeln (har den nåt namn?) där de ligger.

En av mina gamla mondeos började skrika efter ett bromsbyte, så jag fick riva ner och ta fram stålborste och kopparpasta så de kunde röra sig fritt

EDIT: Men som Peter säger så är det oftast handbroms-armen på de bilar som har "utanpåliggande" sådan som brukar strula, speciellt om någon varit framme och försökt underedsbehandla bilen..
//Jimmy

Peter H
Legend
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inläggav Peter H » tis sep 10, 2013 3:05 pm

Jo även tidens tand med salt å elände brukar rät snabbt tar ner den funktionen med allt mer kärvande handbroms.

Men visst som sagt en förutsättning är att beläggen inte sitter fast i dess bygel (kommer heller inte på något specifikt namn på denna, än okbygel...

Larsson
Nybörjare
Namn: Tommy Larsson
Kör: Tjänstebil Och Sambons Focus 140hk TDCI -13
Kontakt:

Inläggav Larsson » tis sep 10, 2013 6:52 pm

Dra i handbromsen och släpp den kolla om bygglarna åker tillbaka till endläge.

gör den inte det.

haka av wiren

åker dom tillbaka. bytt wire

om inte bytt ok och jag hade bytt wirear också.

smörja kan du ju prova men det brukar funka en månad.

Peter H
Legend
Kontakt:

Inläggav Peter H » ons sep 11, 2013 5:40 am

Precis rätt felsökning,, där även kärvande vajrar kan ställa till det som med detta sätt lättast kontrolleras.

Har dock med insmörjning fått prylarna hålla rätt länge annars faktiskt. ;)

Larsson
Nybörjare
Namn: Tommy Larsson
Kör: Tjänstebil Och Sambons Focus 140hk TDCI -13
Kontakt:

Inläggav Larsson » ons sep 11, 2013 6:32 am

Peter H skrev:Precis rätt felsökning,, där även kärvande vajrar kan ställa till det som med detta sätt lättast kontrolleras.

Har dock med insmörjning fått prylarna hålla rätt länge annars faktiskt. ;)

problemet är väll att kärvar det brukar det behövas plockas isär och smörjas upp med något tjockare en rostlösare om det ska funka en längre tid.

Newbie
Nybörjare

Inläggav Newbie » ons sep 11, 2013 6:45 am

Tack för alla svar/tips jag fått! :)

Jag tänkte smörja upp kolvarna med lite silikonfett också medans jag höll på däromkring. Men fick inte in de igen efter att ha pumpat ut de försiktigt... men åkte in till biltema och köpte ett kolvverktyg för att skruva och pressa in kolven igen. Det funkade finfint!

Så gårdagen gick ganska fort bort när jag bråkade med detta. Mörknar ju så fort också. Inte lätt att stå ute på gården och meka med bilar då inte... vilket fall som så ska jag banne mig försöka fixa vajern idag. Ska göra som ni beskrev med vajern och även kolla beläggen!

Dock är jag lite fundersam på hjullagret.
Hur märker man om detta är sönder eller på väg att gå sönder? Wobblar hjulet/däcket då?
Som sagt, mycket märkligt skrap/gnissel när jag åker med bilen. Först hördes det bara efter vissa svängar och gupp jag åkte i resp. över. Men nu hörs det hela tiden. Därav får Forden stå tills jag fått bukt med allt! Skön bil att köra så synd att den ska få stå för länge :(

Peter H
Legend
Kontakt:

Inläggav Peter H » ons sep 11, 2013 2:16 pm

Så sant ofta blir det självklart och rent logiskt kortare effekt med att bara enkelt smörja upp dylika komponenter.
Där man i regel får betydligt längre hållbarhet med nämnd isär plockning och sedvanlig rengöring som rejäl insmörjning.

För smörjning av bromskolv brukar man annars vanligen rekommendera vanlig bromsvätska som förs in bakom dammskyddet.

Med dålig hjullager brukar sådana fenomen börja med att uppvisa svagt malande läte under körning och mer då man belastar specifik sida genom att svänga fram och tillbaka.
Även med upplyft hjul kan man med känna med bara handrotation dels höra ett skorrande till att hjulet inte löper helt friktionsfritt. Även hjulglapp kan förekomma...

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » ons sep 11, 2013 9:42 pm

Och det sista som brukar hända innan lagret rasar på ett framhjul är att hjulet hugger till i en kort inbromsning som drar åt sig ratten :eek: mot den sida där lagret håller på att gå för att sedan släppa lika tvärt och fortsätta rulla... vad man har då är ungefär lagom med tid för att varsam få stopp på bilen, om man inte visste vad som var på gång :banghead: :p brukar det sluta med att lagret rasar totalt och hjulet börjar vobbla som fan. Det är alltså stödlagret, det lilla yttre, som tackar för sig. När det inre, stora, kastar loss :nolook: kan man beräkna att det är bara att buklanda som återstår, glad att jag sluppit testa detta utan fått stopp i fasen före. Bak är det som Peter H beskriver, kan tilläggas att det kan också börja vandra lite i sidled när haveriet är nära fullbordan. Så funkar det iaf på gamla RWD-fordar, ta´t från en som gjort de flesta misstagen och om inte lärt sig försiktighet :idiot: så iaf lagt dem på minnet :D. Förresten lagom OT för kännedom, börjar en gammal VW-buss (RWD) dansa med rumpan så är det i regel hela drivaxeln som släppt från den inre, enda låsningen :D - ett åldersrelaterat typfel, så akta när mötande bärplockare börjar vingla.

Apropå rostbekämpning i mekaniken, några gamla raggartrick bevarade genom muntlig tradition: Ättika är ett ganska verksamt alternativ när inte ens rostlösande olja får loss bitarna och en gaslåga är för våldsamt. Vätskan har högre inträngningsförmåga och syran i den äter upp rosten (men främjar ny om man inte sedan spolar rent eller neutraliserar den). Btw kan sånt som kopplingar på bromsledningar vid återmontering strykas på med naturprodukterna shellack eller kokt linolja för att minska möjligheten att smuts tränger in i gängen (förr var det även vanligt att stryka hela bromsledningarna i vanligt stålrör med linolja som rostskydd). Obs. att linolja kan självantända genom oxidation om det lämnas på trasor etc, så dränk, bränn eller gräv ner skräpet som blev kvar.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

getsome
Legend
Namn: Raffe Andersson
Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin

Inläggav getsome » tor sep 12, 2013 8:15 am

Kan även rekommendera att köpa ett renonveringskit till oken på antigen nätet (ebay.co.uk ca 300 kr för bägge oken) eller mekonomen , byta alla packingar , smörja upp ordentligt och sen är oken som nya. Köper du på nätet så kolla så du inte får kittet till fel sorts ok , jag kan skicka en länk till en säljare jag köpte av till min mondeo 2006:a

Newbie
Nybörjare

Inläggav Newbie » fre sep 13, 2013 5:19 pm

Tack för ännu fler svar! Trevligt med lite respons! :)

Kollade på ebay efter hjullager m.m. hittade några som var intressanta! Lager till båda hjulen gick på ca 600 kr! Köper jag på mekonomen får jag betala ca 5000 kr till bägge baksidor... "Vad f*n" säger jag bara! Hur kan de kosta så pass mycket mera? Är ju hutlöst...

Så jag tänkte vara smart och se om jag får bort hjullagret innan jag köper och börjar plocka ner o dona. Dock stötte jag på problem med en gång... torx skruvarna som håller lagret på plats var sönderrostade. De hade inget "hål" att stoppa torxen i. Ser ut som han som ägde bilen innan mig har varit där och pillat och försökt få loss dessa! (Köpte min Ford på blocket för ca 1 månad sedan... dumt gjort av mig!) I alla fall så fick jag inte loss torx skruvarna.

Så tänkte höra med er om ni varit med om något liknande? OCH om det går att få lös dessa förbannade torx skruvar? Vill helst inte lämna in den till någon verkstad. Då jag antar att det kommer kosta skjortan :(

upful_lion
Erfaren
Namn: Jögge Mellberg
Kör: Ford Sierra

Inläggav upful_lion » mån sep 16, 2013 3:47 pm

Tjena

Bytte höger bak på min -02a härom veckan. Jag fick använda mig av en rörtång modell liten för att få loss fanskapena, dock så hade jag turen att ha hela torx-spår och kunde få ut skruvarna några varv så dessa fick lite mer nyp-yta.

Se dock till att göra rent på baksidan av bultarna först!
Det är genomgående bultar som sticker ut en bit på insidan/baksidan av själva navfästet och det sitter jävulskt med skit och annat så dem fastnar på vägen ut annars, var just av den anledningen jag fick använda rörtången just för att jag insåg detta efter att jag väl börjat skruva ut dem :banghead:
Men alltid lär man sig nåt nytt ;)

Så rengöring, rörtång, starka nypor och tid och tålamod så bör det lösa sig:)

Newbie
Nybörjare

Inläggav Newbie » fre sep 27, 2013 11:39 am

Efter lite trixande så fick jag bort de gamla hjullagerna och satte dit nya fräscha. Och efter det så har bilen gått tyst som en mus (nja inte riktigt men ni förstår ;)). Skönt att den rullar på lika tyst som den gjorde i början. Handbromsen kärvar inte heller längre. Smorde in den och kollade så den fjädrade tillbaka som den skulle och det gjorde den. Men risken finns väl att vajern är dålig så den behövs bytas. Men det får bli senare isåfall!

Vill tacka alla för respons och tips o trix jag fått! Vet vart jag ska vända mig om det uppstår fler fel på min Ford! :)

// Newbie signs off for now. Trevlig helg på er!!!