Vad kostar det att installera motorvärmare till en Focus RS 2010
- MätZ
- Legend
- Namn: Mats Ekström
- Kör: Ford Focus RS -10
Vad kostar det att installera motorvärmare till en Focus RS 2010
Hej
Då jag inte fått nått garage än till min Focus RS 2010 så funderar jag allvarligt
på att montera motorvärmare samt 220v uttag i kupén så den slipper frysa alltför
mycket, kommer såklart att köra lite med den också i vinter.
Frågan är vad ni har betalat för att få det installerat? Alltid kul att jämföra då
det verkar skilja på priset vart man bor i vårt avlånga land.
Bilia i Avesta tror jag skulle ha ca 5500:-, monterat och klart.
Väntar på svar från Bilia i Västerås.
Ett helt komplett motorvärmarpaket (Calix slangvärmare) kostar på Mekonomen 2450:-
Det verkar inte så svårt att installera det, är bara att man är lite slö
Men är det nån som installerat det själv? Va det svårt att dra kabeln genom
torpedväggen in till kupén?
Då jag inte fått nått garage än till min Focus RS 2010 så funderar jag allvarligt
på att montera motorvärmare samt 220v uttag i kupén så den slipper frysa alltför
Frågan är vad ni har betalat för att få det installerat? Alltid kul att jämföra då
Ett helt komplett motorvärmarpaket (Calix slangvärmare) kostar på Mekonomen 2450:-
Tags:
-
Arthursson
- Erfaren
- Namn: Bo Arthursson
- Kör: volvo v60 D6 -15
Jag har monterat en Defa termini sats inte alls svårt. Det sitter en kabelgenomföring bakom handskfacket som man kan borra till vänster om.MätZ skrev:Hej
Det tråkiga är att rörelselarmet ej går att stänga av så bilen måste vara olåst
om man använder kupevärmare. Ford har ingen lösning på problemet. Jag tejpade över sensorerna men larmet gick ändå ibland, bara att gå ut och låsa upp. Defa har en kontaktvärmare på blocket framför hö drivaxel med ganska dålig effekt. Calix slangvärmare har bättre effekt men går oftare sönder och läcker.
- MätZ
- Legend
Hej
Har bokat tid på Bilia nu, skulle gå på 5950:-. Det blir Calix motorvärmare.
Angående kupévärmare så brukar jag faktiskt inte använda mig utav den så ofta. Är det mycket
snö på bilen så smälter man bara den och sen fryser den, blir bara drygt. Va så på volvon
jag hade så jag lät bli kupévärmaren. Brukar starta bilen sen borsta av den med min väldigt
mjuka borste
Har bokat tid på Bilia nu, skulle gå på 5950:-. Det blir Calix motorvärmare.
Angående kupévärmare så brukar jag faktiskt inte använda mig utav den så ofta. Är det mycket
snö på bilen så smälter man bara den och sen fryser den, blir bara drygt. Va så på volvon
jag hade så jag lät bli kupévärmaren. Brukar starta bilen sen borsta av den med min väldigt
mjuka borste
-
Peter H
- Legend
- Namn: Peter Hallgren
- Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
- Kontakt:
Kan med löna sig att ringa runt för bästa paketpris för värmarmonteringar och skruvar man själv så finner man kompletta satser för från 1500- inklusive frakt från tex http://www.ebay.de/sch/i.html?_odkw=for ... cat=131090 till nämnda modell.
Har själv bara positiva erfarenheter av slangvärmare oavsett fabrikat, men som helt klart har högre verkningsgrad än kontaktvärmare på blocket.
Jobbigt med larmlösande kupévärmare, där det även är en smaksak och står bilen i tex kallgarage eller carport är kupévärmare guld värd för många.
Har själv bara positiva erfarenheter av slangvärmare oavsett fabrikat, men som helt klart har högre verkningsgrad än kontaktvärmare på blocket.
Jobbigt med larmlösande kupévärmare, där det även är en smaksak och står bilen i tex kallgarage eller carport är kupévärmare guld värd för många.
-
Peter H
- Legend
- Namn: Peter Hallgren
- Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
- Kontakt:
Vet inte specifikt angående dessa bilar men generellt är det fullt möjligt att eftermontera bränslevärmare. Har själv efterinstallerat flertalet bättre begagnade sådana i bland annat Mondeo Mk I/II.
Där man sedan oavsett fabrikat brukar kunna komplettera med fjärrstyrning. Vet att bland annat många av hemtjänstens bilar har sådana efter monterade bränslevärmare.
Där man sedan oavsett fabrikat brukar kunna komplettera med fjärrstyrning. Vet att bland annat många av hemtjänstens bilar har sådana efter monterade bränslevärmare.
- MätZ
- Legend
HejArthursson skrev:Jag har monterat en Defa termini sats inte alls svårt. Det sitter en kabelgenomföring bakom handskfacket som man kan borra till vänster om.
Det tråkiga är att rörelselarmet ej går att stänga av så bilen måste vara olåst
om man använder kupevärmare. Ford har ingen lösning på problemet. Jag tejpade över sensorerna men larmet gick ändå ibland, bara att gå ut och låsa upp. Defa har en kontaktvärmare på blocket framför hö drivaxel med ganska dålig effekt. Calix slangvärmare har bättre effekt men går oftare sönder och läcker.
I värsta fall så får man väl låsa bilen med knapparna på handtagen samt bagageluckan, som jag förstått då så aktiveras väl inte larmet om man gör så, eller?
Aktiveras väl bara om man bara låser bilen med "dosan".
-
Arthursson
- Erfaren
- Namn: Bo Arthursson
- Kör: volvo v60 D6 -15
HejMätZ skrev:Hej
I värsta fall så får man väl låsa bilen med knapparna på handtagen samt bagageluckan, som jag förstått då så aktiveras väl inte larmet om man gör så, eller?
Aktiveras väl bara om man bara låser bilen med "dosan".
Larmet aktiveras från vä.dörrlås går ej att stänga av. Jag hade tidigare en
Focus ST 06 där man stängde av rörelselarmet med två tryck på fjärren.
Samma problem finns även på nya Ford Ranger.
Bosse