Avgasdoft när man står still.
-
M&N
- Erfaren
- Namn: Marius Muresan
- Kör: S-MAX 2.2TDci Bussiness
Avgasdoft när man står still.
Har någon av er varit med om att det kan lukta dieselavgaser i kupén när man står still, ibland och beroende på hur det blåser?
I så fall vill jag verkligen veta vad som orsakade det
Jag har kollat lite runt i motorrummet och ser att lite tjuvavgaser kommer uppåt från motorns baksida (kanske vid turbon). Kan det vara så att det är en sprika i röret till turbon?
EDIT: för att klargöra lite så gäller detta när jag t.ex. stannar för röd ljus eller bara står still med motorn på.
I så fall vill jag verkligen veta vad som orsakade det
Jag har kollat lite runt i motorrummet och ser att lite tjuvavgaser kommer uppåt från motorns baksida (kanske vid turbon). Kan det vara så att det är en sprika i röret till turbon?
EDIT: för att klargöra lite så gäller detta när jag t.ex. stannar för röd ljus eller bara står still med motorn på.
- MalZon
- Legend
- Namn: Jonas Malm
- Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
- Medlemsnummer: 79
- Kontakt:
Läckor brukar kunna upptäckas genom att det är svartsotit runt där det läcker.
Mvh Jonas
Mvh Jonas
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
-
M&N
- Erfaren
oh, wow, många svar...
Tack.
Jag kan inte mitt chassinr (men ska kolla) dock så har jag inget om värmare i menyn eller så är den utgråad (innaktiv om jag kommer rätt ihåg).
Jag tänkte också eventuellt lyfta bilen och kolla efter sprickor eftersom detta verkar komma innan filtret eftersom det luktar diesel och inte "bajamaja"
Jag kan inte mitt chassinr (men ska kolla) dock så har jag inget om värmare i menyn eller så är den utgråad (innaktiv om jag kommer rätt ihåg).
Jag tänkte också eventuellt lyfta bilen och kolla efter sprickor eftersom detta verkar komma innan filtret eftersom det luktar diesel och inte "bajamaja"
-
Svennas
- Veteran
- Namn: Danne S
- Kör: Kuga PHEV
Är värmaren utgråad i instrumentet så testa att lägga av batteripolen i 10 min och sen lägg på igen.M&N skrev:oh, wow, många svar...Tack.
Det händer också att det läcker vid klämman på utgående avgaser från turbon.
-
M&N
- Erfaren
Tack för info. Det ska jag testa.Svennas skrev:Är värmaren utgråad i instrumentet så testa att lägga av batteripolen i 10 min och sen lägg på igen.
Det händer också att det läcker vid klämman på utgående avgaser från turbon.
Förra gången, när intercoolerslangen sprack (och bytte den), har jag för mig att när jag lyfte bilen för "felsökning" så såg det inte fint ut vid turbon, antaglien sot eller nåt.
Kan man se värmaren fysiskt om man lyfter bilen, hur ser den ut eller var kan den vara placerad.
-
Svennas
- Veteran
- Namn: Danne S
- Kör: Kuga PHEV
Den sitter i höger hjulhus, du måste lossa innerskärmen. Du kan nog däremot se avgasröret till värmaren vid hjulhuset utan att lossa någonting har jag för mig om.M&N skrev:Tack för info. Det ska jag testa.
Förra gången, när intercoolerslangen sprack (och bytte den), har jag för mig att när jag lyfte bilen för "felsökning" så såg det inte fint ut vid turbon, antaglien sot eller nåt.
Kan man se värmaren fysiskt om man lyfter bilen, hur ser den ut eller var kan den vara placerad.
-
M&N
- Erfaren
okej, nu har jag fått tag i mitt chassinr. och kollat i ETIS, ser man på "With Aux Heater/Programmable" -antar att det är den som är värmaren?M&N skrev:Tack för info. Det ska jag testa.
Frågan är, varför är den innaktiv i datorn? Jag har inte testat det där med plus polen än men om inte det hjälper, it spells f y f a n v a d y r t?
Ska testa nu, idag när jag kommer hem.