Fjärrstyrt c lås montering

Allt om Fords modeller Escort, Orion, Scorpio och Sierra.
petervn
Nybörjare
Inlägg: 5
Blev medlem: fre dec 28, 2012 10:47 pm
Namn: Peter Vilhelmsson
Ort: Malmö
Kör: Ford escort 1.6i CLX 16v

Fjärrstyrt c lås montering

Inläggav petervn » fre dec 28, 2012 10:54 pm

Hej alla är ny här och vill gärna ha svar på hur jag lättast får mitt universal fjärrstyrda c lås att fungera snabbt har någon annan gjort samma sak?.
Enheten är köpt i Kina och såklart finns det instruktioner men hur kopplar jag in mig i central boxen.? (står inte så bra i deras manual)

Peter H
Legend
Inlägg: 6157
Blev medlem: mån dec 25, 2006 10:58 am
Namn: Peter Hallgren
Ort: Tierp
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inläggav Peter H » lör dec 29, 2012 8:42 am

Jo har för egen del petat i ett par sådana fjärrstyrda centrallås på dock några Mondeo (90-talare). Vet att jag för signalkablarna för låsning respektive upplåsning grenade in på dessa kablage uti från centralåsets styrbox sitter tråligt även på Escort under/bakom handsfacket.

Bästa är där att med en provlampa utläsa vilka två kablar som ger puls för låsning respektive upplåsning. Där man på dessa sedan ansluter larmets motsvarande styrkablage.
Som jag tyder dess kopplings schema så ska det vara vit kabel för låsa upp och gul kabel för låsning. Vidare styrs C-låset med jordpuls då man använder den varianten på larmet.

petervn
Nybörjare
Inlägg: 5
Blev medlem: fre dec 28, 2012 10:47 pm
Namn: Peter Vilhelmsson
Ort: Malmö
Kör: Ford escort 1.6i CLX 16v

Inläggav petervn » lör dec 29, 2012 10:48 am

Peter H skrev:Jo har för egen del petat i ett par sådana fjärrstyrda centrallås på dock några Mondeo (90-talare). Vet att jag för signalkablarna för låsning respektive upplåsning grenade in på dessa kablage uti från centralåsets styrbox sitter tråligt även på Escort under/bakom handsfacket.

Bästa är där att med en provlampa utläsa vilka två kablar som ger puls för låsning respektive upplåsning. Där man på dessa sedan ansluter larmets motsvarande styrkablage.
Som jag tyder dess kopplings schema så ska det vara vit kabel för låsa upp och gul kabel för låsning. Vidare styrs C-låset med jordpuls då man använder den varianten på larmet.


Okej så om jag förstår dig rätt så måste jag mäta mig till det. Jag har inget larm har bara köpt själva kittet som är bara controller box, kabelwire och två sändare.
Och sen en fråga om att hitta rätt kablar har läst på en hel del forum och all a säger att man kan mäta sig till vilken kabel som låser upp och låser men jag fattar ingenting hur gör man det?

Peter H
Legend
Inlägg: 6157
Blev medlem: mån dec 25, 2006 10:58 am
Namn: Peter Hallgren
Ort: Tierp
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inläggav Peter H » lör dec 29, 2012 11:11 am

Jo i regel måste man mäta tills sig vilka kablar som ger signalpulsen. Men det är inte så krångligt.
Stämmer sedan kopplingschemat (gällande årsmodeller 90-95) så ska det vara vit kabel för låsa upp och gul kabel för låsning.

Javisst det är saksamma även med enbart centralåstyrning, för det står väl i bruksanvisningen om inkoppling till bilens centrallås styrning.
Där det så är jordstyrd puls alltså att man kontrollmäter när man får så jordning i den kabel då man låser elelr öppnar.

petervn
Nybörjare
Inlägg: 5
Blev medlem: fre dec 28, 2012 10:47 pm
Namn: Peter Vilhelmsson
Ort: Malmö
Kör: Ford escort 1.6i CLX 16v

Inläggav petervn » lör dec 29, 2012 11:16 am

Peter H skrev:Jo i regel måste man mäta tills sig vilka kablar som ger signalpulsen. Men det är inte så krångligt.
Stämmer sedan kopplingschemat (gällande årsmodeller 90-95) så ska det vara vit kabel för låsa upp och gul kabel för låsning.

Javisst det är saksamma även med enbart centralåstyrning, för det står väl i bruksanvisningen om inkoppling till bilens centrallås styrning.
Där det så är jordstyrd puls alltså att man kontrollmäter när man får så jordning i den kabel då man låser elelr öppnar.


Jag har en 97:a vart hittar man elshema till escort?
Ska man ha på tändningen när man mäter?

Tack så mycket för din värdefulla hjälp.

Peter H
Legend
Inlägg: 6157
Blev medlem: mån dec 25, 2006 10:58 am
Namn: Peter Hallgren
Ort: Tierp
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inläggav Peter H » lör dec 29, 2012 12:14 pm

Okey dom kopplinngscheman jag har för modellen är dessa som finns i Haynes reparationshandbok för modellen.

Finns säkert med att låna på ett bibliotek. Värre att det inte finns närmare kabel angivelse för årsmodeller från 1995. Men det är inga problem och tändningen behöver inte vara på då ju centralåset fungerar oavsett tändning på eller av...

Visions
Nybörjare
Inlägg: 13
Blev medlem: mån jan 26, 2009 9:33 am
Namn: RS
Ort: Malmö
Kör: Ford Probe

Inläggav Visions » tor jan 24, 2013 7:09 pm

gulsvart kabel och lila och vit. i kabelstammen vänster sida. bakom kåpan plusstyrt

Visions
Nybörjare
Inlägg: 13
Blev medlem: mån jan 26, 2009 9:33 am
Namn: RS
Ort: Malmö
Kör: Ford Probe

Inläggav Visions » tor jan 24, 2013 7:17 pm

sitter centrallås modulen bakom handsfacket? har letat som galning efter den. råkade bränna upplåsningsfunktionen i min box

Peter H
Legend
Inlägg: 6157
Blev medlem: mån dec 25, 2006 10:58 am
Namn: Peter Hallgren
Ort: Tierp
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inläggav Peter H » fre jan 25, 2013 5:01 pm

Precis denna modul sitter enligt reparationshandboken mot högersidans A-stolpe på högersidan bakom handskfacket...

petervn
Nybörjare
Inlägg: 5
Blev medlem: fre dec 28, 2012 10:47 pm
Namn: Peter Vilhelmsson
Ort: Malmö
Kör: Ford escort 1.6i CLX 16v

Inläggav petervn » lör dec 07, 2013 5:26 pm

ack så dum man kan vara, nu verkar det har löst sig faktiskt jag har ett 12 volt batteri hemma och när så kopplade jag in kittet där bara för att se enklare än att sitta på huk o se dåligt.
Men det som vi gjorde fel förra gången, mätte aldrig karossens jord och då hände ju inget.
Nu dock så kopplade jag svart (-) och gul- gul/svart tillsammans och vips så fick de också jord så då när jag öppnade så gav den en kort jordpuls och samma när jag ''låste'' så gav den också en kort jordpuls.
Så imorgon tänkte jag koppla in allt jag börjar med att köra på fig 3 Negativ så man är säker. så det löste sig till slut ändå verkar det som.
och orange- organge/svart lyser inte alls nu så de är ju bra.

Går inte ock skicka till dig Peter H

Peter H
Legend
Inlägg: 6157
Blev medlem: mån dec 25, 2006 10:58 am
Namn: Peter Hallgren
Ort: Tierp
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inläggav Peter H » lör dec 07, 2013 5:33 pm

Nä såg att inboxen var tvärfull,,, lätt hänt då man verkligen kan vara populär...

Precis,, koppla du efter Fig.3 så kommer detta fungera. Inte lätt alla gånger att begripa sig på det elektronisk. Men du redde ju ut det till slut i alla fall. ;)

petervn
Nybörjare
Inlägg: 5
Blev medlem: fre dec 28, 2012 10:47 pm
Namn: Peter Vilhelmsson
Ort: Malmö
Kör: Ford escort 1.6i CLX 16v

Inläggav petervn » lör dec 07, 2013 5:35 pm

Haha med din hjälp ja. stort tack till din långa hjälp haha.

Peter H
Legend
Inlägg: 6157
Blev medlem: mån dec 25, 2006 10:58 am
Namn: Peter Hallgren
Ort: Tierp
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inläggav Peter H » sön dec 08, 2013 9:33 am

Ingen fara för det är ju det som är meningen att ge och få hjälp... ;)

I alla fall så med den funktionen är det som sagt beroende på om det krävs positiv eller negativa pulser vad man i sin tur matar larm enheten. Där denna bara styr vidare vad som bilens C-lås system jobbar med... :p