Mondeo 04 skakar vid gas

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Pirece
Nybörjare
Namn: Lucas Ramstedt
Kör: Mondeo MKIII -04

Mondeo 04 skakar vid gas

Inlägg av Pirece »

Hej.
Jag har fått ett problem min mondeo.

Vid gaspådrag i hastigheter mellan 75-85kmh eller i branta uppförsbackar så skakar bilen ganska mycket, verkligen hela bilen, inte ratten.

detta är oberoende på varvtal och växel, och detta kom helt plötsligt igår.
Är det någon som har något tips?

/Lucas

Pirece
Nybörjare

Inlägg av Pirece »

Tydligen är jag väldigt dålig på att söka,:(
Ser att det finns ett flertal liknande trådar, och då verkar det vara drivaxlarna.

SÅ jag får nog tippa på att det gäller även på min bil, men om det är några andra tips så skriv gärna ändå.

Användarvisningsbild
Lemon
Legend
Namn: Alexander Palmgren
Kör: S-Max 2,0T Ecoboost Aut

Inlägg av Lemon »

Drivaxlar:cool: Garanterat :)

Användarvisningsbild
Lemon
Legend
Namn: Alexander Palmgren
Kör: S-Max 2,0T Ecoboost Aut

Inlägg av Lemon »

Testa åka ur en rondell med mkt gas, skakar det så lär det vara drivaxlar :)

getsome
Legend
Namn: Raffe Andersson
Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin

Inlägg av getsome »

Vill du köpa billiga axlar kan jag rekommendera : http://www.jandrcvjoints.co.uk/

Köpte till min egen därifrån och en helt ny axel med 2 års garanti för runt 500 kr + frakt är nog svårslaget.

Tänk bara på att nearside är deras förarsida = höger men gör det lätt för dig och byt bägge :)

Pirece
Nybörjare

Inlägg av Pirece »

Tack för era svar, skall till verkstan imorgon för att bekräfta felet.

Sen får vi väl se vad som händer.

Pirece
Nybörjare

Inlägg av Pirece »

getsome skrev:Vill du köpa billiga axlar kan jag rekommendera : http://www.jandrcvjoints.co.uk/

Köpte till min egen därifrån och en helt ny axel med 2 års garanti för runt 500 kr + frakt är nog svårslaget.

Tänk bara på att nearside är deras förarsida = höger men gör det lätt för dig och byt bägge :)
Har du köpt mer än en gång?
För mig verkar det helt otroligt att det kan vara så billigt, hur har den hållt för dig efteråt då?

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Jo högst troligt även av rätt diger erfarenhet på området tyder det rätt entydligt på minst en skev drivaxel.

Som med är en klassiker med dessa modeller och har med för den delen hämtat minst ett 10-tal par drivaxlar från olika säljare på ebay.

Vanligen från tyska diton med priser på minst halva med mer regel till en tredjedel vad man surt får pynta här hemma. Där även kvalitén varit minst lika hög som dyra sådana här hemma. Men visst även från UK är med helt okey...

Pirece
Nybörjare

Inlägg av Pirece »

Peter H: Det är konstaterat att yttre knut på vänster sida har gett sig, sedan har höger inre knut börjat att läcka lite. Sorgligt på en bil som har gått 11300 mil endast.

Nu har jag beställt ifrån J&R i England, två drivaxlar inkl frakt för 82 pund = 915 Kr, att vi blir lurade här i Sverige är ju bara att konstatera.

Då får vi bara hoppas att detta bolag håller vad dom lovar.

I så fall kan man byta axlar 20 ggr mot vad det skulle kosta att göra det på en verkstad EN gång i Sverige.

Önska mig lycka till, så får jag skriva en rewiev när allt är klart så att fler kan få hjälp via tråden.

Peter H
Legend
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Jo är det en av ytterknutarna som gett upp brukar dessa ge fenomen som ett tilltagande knackande läte.
Som i fallet med defekt vänster drivknut tilltar detta fenomen vid sväng åt höger samtidig acceleration då belastningen är som störst för just vänster drivknut..

Ja då har du så som många andra gjort en mycket god affär och där även jag skulle bli mycket förvånad om kvalitén osv skulle vara sämre...

Men som sagt ge gärna och då troligt positiv feedback i ämnet... ;)

getsome
Legend
Namn: Raffe Andersson
Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin

Inlägg av getsome »

Jag är mycket nöjd med mina axlar , gummit håller hög kvalite och firman levererade snabbt (hade mina axlar på 4 arbetsdagar dock var det i somras där posten inte hade så mycket att göra som nu). Att vi blir lurade är bara förnamnet.. Köper alltid delar från antigen UK eller Tyskland med minst 60 % besparing.

Peter H
Legend
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Ja vad dessa prisskillnader beror på kan man säkert funder länge över. Men främsta vet jag att det är en helt annan omsättning på prylar på kontinenten.

Är med själv som sagt mer än nöjd med dom säkerligen ett par hundra väl genomförda ebay affärer. Där leveranser hem till dör oftast skett på 3-4 arbetsdagar och inte en enda retur har krävts.
Har inte räknat sparade slantar men det kan säkert vem som helst räkna ut att det blivit en rätt skaplig pengahög.

Pirece
Nybörjare

Inlägg av Pirece »

Tänkte ge en lite kort uppdatering.

Beställde axlarna den 19 dec, och i fredags 27 dec försökte Postnord att lämna grejerna hos mig, detta är tre svenska arbetsdagar och det känns väldigt bra.

Nu återstår endast att montera axlarna med, blir ev till helgen.

Peter H
Legend
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Jo jag brukar med som sagt vänta hem ebayprylar efter 3-4 arbetsdagar hem till dörr. Ja då väntar vi oss en positiv slutrapport i ämnet sedan då... :)

Pirece
Nybörjare

Inlägg av Pirece »

Ni som har bytt axlar, har ni pressat ihop fjädrarna då eller har ni lossat vi spindelleden och även bytt den?

Skriv svar