Lätt demonterbara extraljus

Tekniska diskussioner om bilar, motorer och andra relaterade prylar.
Simmarn
Erfaren
Namn: Henrik Berlin
Kör: Galaxy 2011

Lätt demonterbara extraljus

Inlägg av Simmarn »

Jag gillar bra helljus men har inte behov av det dagligen. Dessutom har vi väldigt litet garage så bilen ryms inte i det med x-ljus monterade. Jag vill också öka chansen att få ha x-ljusen i fred. Därför har jag gjort en smidig lösning för snabb, enkel montering av en extraljusramp. Den fungerar på alla bilar med likartad motorhuv som S-max, Galaxy, Mondeo, Saab 9-5 m fl.

Nedre fästet döljs av nummerplåten och består av två rostfria plåtar som jag svetsat ihop kortsidorna och undersidan. De bildar ett "brevlådeinkast" eller en slits. Rampens nedre fäste som består av en enkel plåt förs in i "brevlådan"/slitsen. Rampens övre fäste består av en plåt som jag format efter profilen som är mellan huven och grillen. Plåten har en hållare som jag fäst strax framför kylaren. Huven håller övre fästet på plats. Jag har tejpat genomskinlig folie i huvens underkant/framkant för att skydda lacken.

Kablarna har jag dragit vid vänster strålkastare och ansluter dem med kontakter. Extraljusreläerna styr jag på traditionellt vis med strömtjuv från helljuset men via ett fjärrstyrt relä så att jag enbart kan köra med bilens helljus om jag vill. På det viset slapp jag dra kabel in i cupen utan nyttjar fjärrkontrollen istället.

Jag är mycket nöjd med funktionen och har inga vibrationer i extraljusen, de är helt stabila, behöver inte justeras om och tiden att montera dem är under 60 sekunder.
Bilagor
IMG_1270.jpg
IMG_1268.jpg
IMG_1269.jpg
IMG_1267.jpg
IMG_1271.jpg

Citgho
Veteran
Namn: Patrik T
Kör: Granada 2.3T

Inlägg av Citgho »

Smart lösning! :D

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Smidigt!

Fjärrstyrt relä lät spännande.... :-)

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Cosworth 4x4
Legend
Namn: Micke L.
Kör: Ford Sierra "Cosworth" Delivery Grp.A

Inlägg av Cosworth 4x4 »

Håller med Gustaf...

Var hittar men ett fjärrstyrt relä ?

// Micke

Simmarn
Erfaren

Inlägg av Simmarn »

Jag köpte relät på mekonomen. De tog i sin tur hem det från xenonkungen. Art.nr 150559.
Det är inte fukttåligt men jag byggde in det i en montagelåda a 24 kr från kjellocompany.
Har sett dyrare varianter för ca 500 kr.
//Henrik

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Namn: Simon Keller
Kör: Probe GT, Focus ST250, P100
Medlemsnummer: 190
Kontakt:

Inlägg av Keller »

Sjukt smidig lösning! Grymt jobbat! Riktigt kul att se !
/Keller

FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig

Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Ja jag sällar mig till hyllningskören, dock så ser det hela inte så manligt ut, men fungerar det så är ju det huvudsaken :D

Holma
Veteran
Namn: Fredrik H
Kör: Mondeo, S-max, Granada och Dodge
Medlemsnummer: 406

Inlägg av Holma »

Lysande Sickan! Ser stabilt och bra ut : )

Simmarn
Erfaren

Inlägg av Simmarn »

Kul att få uppskattning. Flera har bett mig tillverka några ramper och prova sälja vidare. Hade jag haft ett bättre garage med utrymme att snickra så hade jag nog gjort det. Tänkte att fler som inte bara har xtraljus för att det ser fränt ut utan vill ha bra ljus de gånger man ger sig i väg utanför tätorten kan få inspiration att göra något liknande. Den som lägger ut pengar på tre xenon NBB 225 vill säkert ha dem i funktion så länge som möjligt. Slippa onödiga parkeringsskador, minimera stöldrisken (lägger dem i bagaget om man är på hockeymatch), minska åldrandet. Mina Boschar är inköpta för 25 år sedan till min första bil, monterade på liknande ramper och lika fräscha idag som då.

Skriv svar