Escort Cosworth vill inte starta
- LinseN
- Erfaren
- Inlägg: 47
- Blev medlem: tor jun 07, 2012 7:19 pm
- Namn: Linus Pettersson
- Kör: Ford Escort Cosworth
- Ort: Västerås
Escort Cosworth vill inte starta
Halloj!
Nu hoppas jag att någon riktigt el kunnig kan tipsa mig om hur jag ska ruska igång denna eländes bil! Har sökt med multimeter och grejat hela fredagen, och kommit fram till att mitt problem verkar ligga i att bränslepumpen inte går vid start! Den går igång på tändningsläget i några sekunder, men när man drar runt den på startmotorn så går inte pumpen. Min gissning ligger på någon startspärr eller att vevaxelgivaren i sig inte ger signal, dock ser vevaxelgivaren ut att vara bytt när motorn va inne för renovering. Avståndet till remhjulet är 0.6 så det återstår att mäta om man får signal från denna givare, mäter man denne i ohm? Ska även mäta om signalen kommer fram till boxen, men hur mäter man stiften på boxen om boxen sitter i? Öppnar man upp boxen och mäter på dom stiften i?
Sen om det visar sig vara startspärren, hur fanken lagar man en sån? Något relä som kanske behöver bytas?
Blir mycket tacksam för hjälp då jag gärna vill få igång bilen! /Linus
Mycket tacksam för
Nu hoppas jag att någon riktigt el kunnig kan tipsa mig om hur jag ska ruska igång denna eländes bil! Har sökt med multimeter och grejat hela fredagen, och kommit fram till att mitt problem verkar ligga i att bränslepumpen inte går vid start! Den går igång på tändningsläget i några sekunder, men när man drar runt den på startmotorn så går inte pumpen. Min gissning ligger på någon startspärr eller att vevaxelgivaren i sig inte ger signal, dock ser vevaxelgivaren ut att vara bytt när motorn va inne för renovering. Avståndet till remhjulet är 0.6 så det återstår att mäta om man får signal från denna givare, mäter man denne i ohm? Ska även mäta om signalen kommer fram till boxen, men hur mäter man stiften på boxen om boxen sitter i? Öppnar man upp boxen och mäter på dom stiften i?
Sen om det visar sig vara startspärren, hur fanken lagar man en sån? Något relä som kanske behöver bytas?
Blir mycket tacksam för hjälp då jag gärna vill få igång bilen! /Linus
Mycket tacksam för
- CruelCosworth
- Veteran
- Inlägg: 485
- Blev medlem: lör feb 16, 2008 2:27 pm
- Namn: Marcus A
- Kör: Sierra Cosworth 4*4, Focus RS mk3, Transit Connect L2
- Ort: Uppland
- Medlemsnummer: 151

- LinseN
- Erfaren
- Inlägg: 47
- Blev medlem: tor jun 07, 2012 7:19 pm
- Namn: Linus Pettersson
- Kör: Ford Escort Cosworth
- Ort: Västerås
Bilen funkade att startade utan problem innan jag plockade ur den. Sen tog renoveringen längre tid än planerat så bilen har ju stått i 1,5år. Vi provade med startgas genom en vacumslang men han ville inte hoppa igång då heller, men sen vet jag inte hur mycket startgas som kommer in genom en vacumslangen. Men jag får gnista på stiften, bara de att soppapumpen slutar gå så fort jag drar runt startmotorn. Men jag är väldigt nyfiken hur startspärren fungerar. För jag har hört att den bryter signalen från vevaxelgivaren, och ja har mätt givaren och den ger signal fram till kontakten som sitter i motorn, sen har jag ingen aning om den bryts senare och inte kommer fram till boxen. Ska prova direktkoppla från givaren till boxen och se om han hoppar igång nästa gång jag åker ut till garaget. Men om soppa pumpen går på tändningen i början så kan man väl nästan utesluta att det är brott på kabeln? Ös på med ideer! Allt är välkommet!
- Papillon
- Legend
- Inlägg: 2954
- Blev medlem: tor aug 07, 2003 3:11 pm
- Namn: Johan
- Kör: Audi A4 Ts -07
- Ort: Malmö
- Kontakt:
Har du larm på bilen?
Har du mätt på pumpen om den har 12v vid start? Provat tvångsköra den med 12v å starta? Testat reläet?
Ohm-mät givaren och då ska värdet ändras när en pigg på vevaxelhjulet löper förbi givaren när du kör runt den med startmotorn.
Du kan plocka av bakstycket på kontakten till ecun, klipp upp stripset och dra ner gummit så sitter där en liten skruv. Elschema finns på bigturbo.co.uk
Har du mätt på pumpen om den har 12v vid start? Provat tvångsköra den med 12v å starta? Testat reläet?
Ohm-mät givaren och då ska värdet ändras när en pigg på vevaxelhjulet löper förbi givaren när du kör runt den med startmotorn.
Du kan plocka av bakstycket på kontakten till ecun, klipp upp stripset och dra ner gummit så sitter där en liten skruv. Elschema finns på bigturbo.co.uk
//Johan
- LinseN
- Erfaren
- Inlägg: 47
- Blev medlem: tor jun 07, 2012 7:19 pm
- Namn: Linus Pettersson
- Kör: Ford Escort Cosworth
- Ort: Västerås
Larm tror jag att jag har/hade. Pep alltid fyra gånger när jag låste bilen, tills jag läste att man kunde deaktivera det genom att vrida nyckeln åt något håll och hålla några sekunder. Så nu piper det inte när man låser längre plus att en tredje lampa vid klockan lyser rött till och från. Pumpen har jag inte mätt ännu, har dragit mig från det då jag mindre gärna har haft lusten att börja gräva i bilen nu när man "äntligen" fått ihop den. Men dyker ingen annan lösning upp så provar jag det och visst måste man in under baksätet? Relät skulle jag gärna kolla upp men jag hittar inte nånstans om vilket relä som hör till vad! Så om någon sitter på en bild eller liknande som säger vad som är vad så skulle jag bli glad! Men relät verkar ju funka om den går på tändningen? Sen till vevaxelgivaren så mätte jag den för med ohm och fick inge värde alls. Sedan körde jag med volt och då fick jag utslag på multimetern? Ibland önskar man att det satt ett OBD uttag så man kunde kolla alla givare om dom ger signal eller om dom felar 

- Papillon
- Legend
- Inlägg: 2954
- Blev medlem: tor aug 07, 2003 3:11 pm
- Namn: Johan
- Kör: Audi A4 Ts -07
- Ort: Malmö
- Kontakt:
Jag har aldrig skruvat med en escort cosworth så jag har ingen aning om där sitter nåt originallarm med startspärr.
Vevaxelgivaren är ju en induktionsgivare, en spole som skapar ett magnetfält och känner av metall, typ, precis som en abs-givare. Nu har jag inte provat detta annat än på abs-givare men i teorin ska ohm-värdet ändras när en pigg på vevaxelhjulet löper förbi givaren. Du får isf plocka av kontakten från ecun så du inte mäter motståndet i ecun och sedan köra runt motorn med startmotorn alt be en kompis dra runt den för hand.
Jag vet inte heller var reläna sitter på escorten, på sierran sitter de i nära anslutning till ecun. Det skulle ju vara om volten försvinner på pumpen som man kommer åt under baksätet på escorten ja.
Vevaxelgivaren är ju en induktionsgivare, en spole som skapar ett magnetfält och känner av metall, typ, precis som en abs-givare. Nu har jag inte provat detta annat än på abs-givare men i teorin ska ohm-värdet ändras när en pigg på vevaxelhjulet löper förbi givaren. Du får isf plocka av kontakten från ecun så du inte mäter motståndet i ecun och sedan köra runt motorn med startmotorn alt be en kompis dra runt den för hand.
Jag vet inte heller var reläna sitter på escorten, på sierran sitter de i nära anslutning till ecun. Det skulle ju vara om volten försvinner på pumpen som man kommer åt under baksätet på escorten ja.
//Johan
- Big Al
- Legend
- Inlägg: 2752
- Blev medlem: tor okt 02, 2003 6:39 pm
- Namn: Alexander Stenvall
- Kör: Sierra Cosworth 4x4 -90 Kör: Escort Cosworth 4x4 -92 Kör: Bmw 330XI -00
- Ort: Skelleftehamn
En klassiker är att man har för dåligt batteri, om startvarven sjunker under 250rpm så startar inte motorn. Av egen erfarenhet kan jag säga att man hör inte skillnaden på 249 eller 250rpm på startmotorn 

Mina Bilar @ Garaget.org
Effektoptimist JAVISST!
Effektoptimist JAVISST!
- LinseN
- Erfaren
- Inlägg: 47
- Blev medlem: tor jun 07, 2012 7:19 pm
- Namn: Linus Pettersson
- Kör: Ford Escort Cosworth
- Ort: Västerås
Tack för alla svar! Fick igång bilen idag, ett underbart ljud efter mer än 1.5år! Drog kablar direkt från vevaxelgivaren till stift 3 och 4 och starta, och pang så hoppade han igång utan minsta tvivel! Har jag förstått rätt så är det precis detta startspärren gör, att den bryter signalen från vevaxelgivaren. Jag vill ju mindre gärna köra på denna "ful" lösning så är i behov av att komma i kontakt med ett elschema på startspärren! Eller om bilen måste in till Ford? Någon som vet? Förstår självklart att om någon sitter på denna information kanske inte vill lämna ut den på ett forum, så kan någon kanske skicka pm eller mail.