Misständning cylinder 1&4
- Caprimk1
- Veteran
- Namn: Niklas Svens
- Kör: Capri mk1 1600 L, Granada -82 2.0, Mondeo mk3 2.0 ghia
Misständning cylinder 1&4
Hej, min crossflow har börjat misstända på cylinder 1&4 och situationen ser ut såhär
Cylinder 1: Ger gnista vid ca 500-600 rpm slutar ge gnista vartdärefter
Cylinder 4: börjar gnista vid högre varv 2000 rpm
Men båda cylinderna hoppar över gnistan mycket och ger bara var 4-5 varv
Saker som är nytt:
Coil (konstant 12v)
Tändföredelaren Bosch och alla saker i den såsom lock, rotor med mera (ny från burton)
Silikontändkablar (Medkörda 7000km)
Detta har jag gjort:
Tändstiften från cylinder 1&4 fungerar utan problem på cylinder 2&3
Tändkablarna testade så dem är det inget fel på
Rengjort och putsat allting.
Misständningarna har jag sett med egna ögon med ett stroboskop som säger när det tänder och icke.
Brytarspetsar sett över, ser okej ut.
Hur allting började:
Jag var ute och körde med min capri och hade skruvat ner bränsle på förgasaren eftersom den gav ett "bubblande" ljud för några dar sen.
Den började misstända då men slutade då den blev varm. men sedan några dar senare blev det värre och värre vissa gånger då jag åkte till arbetet så försvann cylinder 1 totalt och det blev inget bättre alls utan värre nu så börjar cylinder 4 även totalt försvinna men ger gnista bara ibland.
Gnistan kommer å går, ena minuten så försvinner den totalt från cylinder 1&4 medan ibland så kommer gnista, men inte varje gång som den ska tända hoppar oftast över 4-5 varv.
Vid förgasaren hörs ett väldigt konstigt ljud, föreställ dig att du har ett tändstift i luftintaget och det tänder hela tiden, men det som är så konstigt den varken backtänder före förgasaren eller efter?
Timingen är även sett över så den är okej.
Hjälp upskattas verkligen för jag börjar få slut på ideér på problemet.
Mvh. Niklas
Cylinder 1: Ger gnista vid ca 500-600 rpm slutar ge gnista vartdärefter
Cylinder 4: börjar gnista vid högre varv 2000 rpm
Men båda cylinderna hoppar över gnistan mycket och ger bara var 4-5 varv
Saker som är nytt:
Coil (konstant 12v)
Tändföredelaren Bosch och alla saker i den såsom lock, rotor med mera (ny från burton)
Silikontändkablar (Medkörda 7000km)
Detta har jag gjort:
Tändstiften från cylinder 1&4 fungerar utan problem på cylinder 2&3
Tändkablarna testade så dem är det inget fel på
Rengjort och putsat allting.
Misständningarna har jag sett med egna ögon med ett stroboskop som säger när det tänder och icke.
Brytarspetsar sett över, ser okej ut.
Hur allting började:
Jag var ute och körde med min capri och hade skruvat ner bränsle på förgasaren eftersom den gav ett "bubblande" ljud för några dar sen.
Den började misstända då men slutade då den blev varm. men sedan några dar senare blev det värre och värre vissa gånger då jag åkte till arbetet så försvann cylinder 1 totalt och det blev inget bättre alls utan värre nu så börjar cylinder 4 även totalt försvinna men ger gnista bara ibland.
Gnistan kommer å går, ena minuten så försvinner den totalt från cylinder 1&4 medan ibland så kommer gnista, men inte varje gång som den ska tända hoppar oftast över 4-5 varv.
Vid förgasaren hörs ett väldigt konstigt ljud, föreställ dig att du har ett tändstift i luftintaget och det tänder hela tiden, men det som är så konstigt den varken backtänder före förgasaren eller efter?
Timingen är även sett över så den är okej.
Hjälp upskattas verkligen för jag börjar få slut på ideér på problemet.
Mvh. Niklas
Desto äldre ford desto snabbare... 
Tags:
- Caprimk1
- Veteran
Väldigt konstigt fenomen, då jag lyfter upp tändkabeln så den är just och just påsatt så ger det gnista??? :-S men ifall den är på helt så ger det nästan ingen gnista, mekanisk problem är det ej kompression ligger på 12 nånting på alla cylindrar tändkablarna har fungerat problemfritt i 7000km hur kan det plötsligt bli så att de blev så dåliga? Burtons special silikontändkablar, jag prövade med andra kablar men det blev inget bättre? Ännu mera mysterium.
- Caprimk1
- Veteran
Det som är så konstigt även är att ifall du tar och skruvar ut tändstiftet och låter det ligga på avgasröret och drar runt med tändkabeln helt på så gnistar det utan några problem alls. Men det fungerar ej då det är fastskruvat i motorn? Jag använder ngk bp6es ifall jag minns rätt. Jag vet i alla fall att problemet är tändstift/tändkablar men jag vet inte vad i helkornsvete som är problemet????
- mr Costin
- Legend
- Namn: Bror H
- Kör: Mercedes Benz
Prova nya tändstift. Funkar inte det så prova en ny kondensator. Tändstift kan tvärdö när som helst, och i synnerhet vid en förändring av förbränningstemperatir, och det kan ju räcka med att du skruvat på förgasaren.
Kolla insugsläcka med startgas också.
Kolla insugsläcka med startgas också.
Transit TDi
Lotus Cortina -65
Banbusbil YBW Cortina -65
Svart flügel
Korvkioskracer Cortina GT -68
IH B414 nu med 2 kedjor
Hungrig Rottweiler
Blondin (inte jag)
Ford betyder First On Racing Day
Lotus Cortina -65
Banbusbil YBW Cortina -65
Svart flügel
Korvkioskracer Cortina GT -68
IH B414 nu med 2 kedjor
Hungrig Rottweiler
Blondin (inte jag)
Ford betyder First On Racing Day
- Släggmek
- Legend
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)
Nog låter det som att kablarna är spöket. Silikonkablar har jag bara goda erfarenheter av även om en del purister hävdar att gammaldags kablar med kolkärna ger bästa ledningen (jo, när de är nya så visst...). Kanske nån som glappar i hylsan som går på stiftet?
Fundera även noga på vilka stift som den ska ha. I a f här i Sverige experimenteras det ganska vilt med det som kallas handelsbensin så det är idag något helt annat än när dessa bilar var nya och åtminstone en del betydligt äldre veteranbilar har jag hört får problem av detta, så kanske även Capris X-Flow kan bli stött och ångkoka etc, vilket iofs inte ger misständningar vad jag vet men ändå som ett exempel. För mig blev det liknande problem med tändningen när jag ersatte gamla igenkoksade Bosch-stift med en sats fabriksnya Champion med korrekt värmetal etc i en Pinto, 1600 om jag minns rätt, men sen gick den som inget hänt efter byte till Bosch av den sort som satt originalmonterade.
NGK funkar utmärkt i det mesta men jag har hört att de konstigt nog inte är optimalt i allt, trots kopparkärnan som borde vara enbart en fördel över de billigare sorterna. Man får prova sig fram, tycks det. Kanske ett steg kallare stift skulle funka bättre, om det inte bara är stopp i gnistan? Kom ihåg att NGK räknar värmetalet i motsatt riktning jämfört med andra märken.
Fundera även noga på vilka stift som den ska ha. I a f här i Sverige experimenteras det ganska vilt med det som kallas handelsbensin så det är idag något helt annat än när dessa bilar var nya och åtminstone en del betydligt äldre veteranbilar har jag hört får problem av detta, så kanske även Capris X-Flow kan bli stött och ångkoka etc, vilket iofs inte ger misständningar vad jag vet men ändå som ett exempel. För mig blev det liknande problem med tändningen när jag ersatte gamla igenkoksade Bosch-stift med en sats fabriksnya Champion med korrekt värmetal etc i en Pinto, 1600 om jag minns rätt, men sen gick den som inget hänt efter byte till Bosch av den sort som satt originalmonterade.
NGK funkar utmärkt i det mesta men jag har hört att de konstigt nog inte är optimalt i allt, trots kopparkärnan som borde vara enbart en fördel över de billigare sorterna. Man får prova sig fram, tycks det. Kanske ett steg kallare stift skulle funka bättre, om det inte bara är stopp i gnistan? Kom ihåg att NGK räknar värmetalet i motsatt riktning jämfört med andra märken.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
- Caprimk1
- Veteran
Problemet löst. Orsaken var att den nya förgasaren från burtonpower har ett produktionsfel, grrr (weber ich 40) jag har kört 9 mån medd denna innan jag fick trubbel. Flotören är gjort av skum som suger i sig bränsle då några månader passerat vilket gör att den sjunker till botten vilket leder till att man får enorm misständning. Har märkt att den rökte ordentligt svart sedan några månader tillbaka men trodde det var tändningsrelaterat. Så ni som köper ny weber från burtonpower se till att byta ut skumflotören mot en riktig mässingssådan!!!
- Släggmek
- Legend
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)
Hmm, snacka om en slamkrypare till gåta. Tur att du fann felet innan det orsakade brand. Märkligt att de använt nåt skräpmaterial till flottören
Men mässingsflottörer får man också se upp med, åtminstone över det långa perspektivet - om upphängningen glappar så att det skaver mot huset brukar följden till slut bli att antingen hakar flottören upp sig i öppet läge (flödar), eller så börjar den läcka och sjunker. Man bör gärna ta av locket och kolla så att lödningen är extremt jämn och välputsad utan valkar eller grader i ytan, men undvik att rubba inställningen om det inte måste slipas - det är kinkigt att få rätt igen. Ett tredje alternativ från långt tillbaka är att karva fram en flottör i balsaträ och lacka med något som står emot bensin/lösningsmedel OCH sprit, iofs inte så lätt att hitta.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)