Motor byte i granada 2,8i -86a möjligt hur?

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
henrikekman
Nybörjare
Namn: Henrik ekman
Kör: Ford Granada

Motor byte i granada 2,8i -86a möjligt hur?

Inlägg av henrikekman »

hej! har som sagt har en granada från 86 som de suttit en 2,8i men var som sugen på att lägga i en v8 men verkar vara omöjligt enligt sfro så om nån har nå knep eller tips så tas de varmt emot. sen började jag fundera på kanske en 2,9 v6a som sitter i liknade årtal vet inte mycke om denna motor förutom att den ska tydligen passa bolt on ? och tydligen lätt trimmad ? vill ha en motor som orkar tung granada hgv men ändå lite fart i. som jag förstod de jag läste på sfro så får man ha 20% hk ökning och 10% nm ökning och blir då max 180hk max 280nm så motorn får då inte överstiga detta även så måste den va lamba styrd insprut med kat för att klara avgas reglerna annars måste man ha intyg av motorns tillvärkare som verkar vara omöjligt att få ? tar gärna emot tips på lagom motor för detta bygge och om nån vet mer om denna 2,9 v6.

alla svar är välkomna mvh//henke

Tags:

henrikekman
Nybörjare

Inlägg av henrikekman »

jo grejen är att 2,8an känns så törstig för så lite fart bensin är inge problem då bilen bara ska köras på sommaren men vill som sagt ha mer fart kanske kring 200hk.

henrikekman
Nybörjare

Inlägg av henrikekman »

även om de finns nå fina 2,0 or där man kan ta ut lite finns ju nå nyare som sitter på sierra doch eller vad dom har för betäckning :)

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Inlägg av granadadr »

bes ser ej skillnad på en 2,8 och en 2,9,, jag tycker 2,9an är mkt trevligare maskin,, den har bättre kanaler både in och ut,, den har bättre sprut,, och PERFEKT att turbotrimma :) dock så måste man ju plocka bort det varje bes ;)

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

V8 i din Granada är inte alls omöjligt, som ombyggt fordon kan man godta upp till 15 kW/100 kg tjänstevikt så en "normal" Ford smallblock med kat på 180-240 hk kan bli bra. Men det kräver ju ett seriöst bygge där man byter även bakaxel och hela bromssystemet.

Det är idag väldigt tveksamt om en Granada 2.0 med 2.8-delar rakt igenom skulle klassas som ombyggt fordon också, bra att veta innan man börjar bygga. Alla delar är ju bolt on och det blir mer eller mindre en ren kopia av ett seriemässigt utförande.

Grejen med ett sånt här bygge är att du får fundera på hur mycket du vill satsa. Som ombyggt fordon (ett krav om du ska över 180 hk / 280 Nm) är det inte speciellt mycket krångligare att bygga för en snäll V8 än för en sexa på 200 hk. Det finns ju också få Fordmotorer som passar in på 180 hk/280 Nm vilket gör att Jörgens förslag om att bara rulla på med en standard 2.9 är ett ganska vettigt förslag.

Den enda fyran som jag tycker är värd att överväga är en 2.3 DOHC från en sen Scorpio, men det blir "bara" 140 hk och mycket karaktär av bruksmotor (inte så rolig).

Granada är en tung bil som förtjänar V8 :-)

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

henrikekman
Nybörjare

Inlägg av henrikekman »

Hade ju varit jäkla kul med en v8 men om 2, 9 är så lätt att så dom inte änns märker att de är bytt på sbp så får de nog bli en sån. Nån som har koll på om lådan å de passar om man köper en hel typ sierra å tar motor å allt som ett paket. Och även vad måste man göra på motorn om man vill trimma med eller utan turbo. Kan ju tänka mig att om man turbo konvrterar så måste öppna motorn å rora om i den ?

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Inlägg av granadadr »

SK Racing skrev:Sen så finns det ju andra motorer, Volvos 5 cyl är trevliga, både som tryck och sugmotor, BMW har ju trevliga sexor, och SAAB har ju förr gjort fina turbomotorer, samt att det finns en del trevliga V6 rovor, då tänker jag på den som sitter i Ford Explorer, tror den är på ca 4 liter och delar block med 2.8 o 2.9, då den har dom motorerna som bas.

Väljer en dom motorerna som kommer från andra sidan sjön(USA) ja då är det ingen brist på delar, vare sig det är std eller trim.

Så innan du bestämmer dig för en motor, kolla o fundera lite på vad du vill uppnå med bilen, ett rent motorbyte med tillhörande std styrsystem och kise är ju fullt möjligt då din bil idag inte har kise, så du kan välja fritt på marknaden när det gäller motor med kise, dock så sätter ju effekt/vrid ribban.

Går du på som Gustaf skriver ombyggt fordon, ja då ligger ju en hel drös med lämpliga maskiner o väntar, KL racing har en hel del adapterplattor och till SAAB säljer RWD motorsport färdiga sprängkåpor till typ9 o T5 lådan, kostar någon tusing.

Så valmöjligheterna är mååååånga, jag själv letar en lätt pundad SAAB turbo för fikapengar som ska donera motor och styrsystem till min busbil.

Glömde skriva att cossisexan är ju med en motor som i England används flitigt i div bilar.
jag rekomenderar INTE 4,0 v6 explorer,, den är slö och tål ej att varvas, den har buss karaktär,, mest för pengarna får man en 2,9 idag,, dock håller jag med om att de andra har fina motorer med,,

men JAG vill iaf ha en fordmotor i en ford, en saab i en saab osv,, om jag byggde en manta skulle jag stoppa i en lotus omega motor :)

Användarvisningsbild
racepeter
Erfaren
Namn: Peter Walfridsson
Kör: Mondeo st200.Sierra p100 turbo.
Medlemsnummer: 461

Inlägg av racepeter »

2.9 går fint att turbo konvertera utan att riva den om du håller dig under 1bar=300hk.

henrikekman
Nybörjare

Inlägg av henrikekman »

Jo finns massa finna motorer från andra märken vill dock ha just en ford motor känns mer ford ; p tror de blir en 2, 9 om dom håller så bra för laddtryck. De ända jag ojar mig för är elen till tännigen ska jag nog klara av (med lite tur) men insprute ska väll ha massa styrboxar å skit? Har bytt å skruvat i diverse motor dock mest diesel

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Elen är inte speciellt svår men man måste ju vara lite noggrann och ha tålamod att läsa elscheman. Det finns en guide här på forumet som förklarar grunderna för att få en Ford EFI-motor att fungera i en bil som haft förgasare (eller K-jetronic) innan.

Tar du motor från en Scorpio (före 1994 typ i alla fall) så är kabelhärvan för motorn i princip sjävständig. Det är några plusmatningar och jordningar som behövs bara.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

henrikekman
Nybörjare

Inlägg av henrikekman »

okej jag ska se om jag hittar nå å läsa på uta helvete!! så grymt sugen å få i gång granadan nu kör nån sunki merca nu är ju inte i närheten lika skön som granadan är :)

henrikekman
Nybörjare

Inlägg av henrikekman »

bilen i fråga kanske kul å veta :)
Bilagor
1184790_10201324668270375_2064758970_n.jpg
336394-3192752 (1).jpg

Skriv svar