Hur seriös är era service verkstäder.

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Användarvisningsbild
Bargis
Veteran
Namn: John N
Kör: Ford mondeo mk5 2015

Hur seriös är era service verkstäder.

Inlägg av Bargis »

Jag har precis fått mitt första intryck hos ford motorcentralen i Eskilstuna. Hur är era upplevelser där ni lämnar in er/era bilar.
Min bil var inte helt ihop skruvad och diverse mindre slarv fel har jag upptäckt. Man undrar ju vad dom mer slarvat med men som man inte kan se med ögat.

http://i16.photobucket.com/albums/b29/B ... 194929.jpg

http://i16.photobucket.com/albums/b29/B ... 172945.jpg

snowballtwo
Erfaren
Namn: Carl A
Kör: S-max

Inlägg av snowballtwo »

Usch vad dåligt! Jag har fortfarande inte servat min ford, men jag har en V50 från -06 också. Den har jag aldrig servat på Volvoverkstad, först hos ett litet företag som man kände sig väldigt väl omhändertagen hos, men som växte och blev mer opersonlig.
Sista servicen gjorde en arbetskamrat som skruvat i bilar i 30 år, riktigt duktig och noggrann, plus att man vet att saker och ting blir gjorda.
Märkesverkstäder ger jag ingenting för. Så länge inte bilen är såpass ny att garantier blir lidande om man inte gör märkesservice.

Ford4Life
Veteran
Namn: Rickard Å
Kör: Volvo V90 D3
Mondeo Mk4 Business Edition - SÅLD

Inlägg av Ford4Life »

Efter allt strul med min förra bil, en Focus -99 har jag lärt känna en mekaniker, jag litar bara på honom.
Mondeon ska in på en annan verksta nu (garanti), återstår att se hur det blir. Den har varit inne för lite andra mindre elektronikfel också men det har dom inte lyckats fixa än... så vi får se hur det blir med det också.

(ja det där skyddet för säkringsdosan verkar vara väldigt svårt att sätta dit, råkade ut för samma sak själv)

Användarvisningsbild
Bargis
Veteran
Namn: John N
Kör: Ford mondeo mk5 2015

Inlägg av Bargis »

Det är riktigt tråkigt, bilen är ju inte direkt den billigaste ägodelen man har. Och sen är det ju inte helt gratis att serva bilen heller.

Ford4Life
Veteran

Inlägg av Ford4Life »

Ja, vid minst 2 tillfällen på senare tid har man dragit valser på de verkstäder jag har varit i kontakt med. Riktigt dålig stil är det, hade jag inte vetat nånting om bilar hade jag aldrig märkt det förrän långt senare.

Cowboy81
Nybörjare
Namn: Daniel Johansson
Kör: Mondeo 2.0 TDCI 2010

Inlägg av Cowboy81 »

Jag har indirekt erfarenhet av motorcentralen i Eskilstuna då min far servar sin bil där
tycker dom verkar extremt dyra vet inte om alla Ford verkstäder är det.
Han har iaf en Mondeo MK3 som dom gjorde en service på häromveckan o då sa dom att alla skivor o belägg bör bytas även höger bakhjulslager då det låter som sjutton om det.

Inget konstigt med det men priset 11000 för bromsarna skulle dom ha o 6100 för lagret.
Pappa är pensionär o jag sa att det där kan du inte betala så jag beställde delarna från tyskland för totalt 1700 kr för allt o montera dit det idag.
En nätt besparing på 15000.
Hur kan man ta 6100 för ett hjullagerbyte bak när det går att byta på en timme utan problem ?

Ford4Life
Veteran

Inlägg av Ford4Life »

Låter ju helt sjukt, men min pappa som också är pensionär skulle byta kamrem och vattenpump på sin citroen-verkstad, 8500kr skulle dom ha. Jag sa åt honom att kolla med en annan verkstad, Mekonomen skulle ha 5600kr, lite skillnad. Ändå är väl inte Mekonomen kända för att vara direkt billiga.

randal
Veteran
Namn: Rickard Lindfors
Kör: Focus RS 03, Peugeot 206 rc 04, Mondeo tdci 10, S-max tdci 10

Inlägg av randal »

Cowboy81 skrev: Inget konstigt med det men priset 11000 för bromsarna skulle dom ha o 6100 för lagret.
Pappa är pensionär o jag sa att det där kan du inte betala så jag beställde delarna från tyskland för totalt 1700 kr för allt o montera dit det idag.
Hur kan man ta 6100 för ett hjullagerbyte bak när det går att byta på en timme utan problem ?
Ja, det låter saftigt. Det är ju riktigt enkelt att byta dessa bakhjulslager på MK3 då det sitter komplett bara sitter med 4 bultar. Billiga delar från Tyskland också, trots komplett lager som sagt.

Har de senaste åren bytt på båda sidor bak på min Mondeo 01:a.

//Rickard

Användarvisningsbild
Lemon
Legend
Namn: Alexander Palmgren
Kör: S-Max 2,0T Ecoboost Aut

Inlägg av Lemon »

Cowboy81 skrev:Jag har indirekt erfarenhet av motorcentralen i Eskilstuna då min far servar sin bil där
tycker dom verkar extremt dyra vet inte om alla Ford verkstäder är det.
Han har iaf en Mondeo MK3 som dom gjorde en service på häromveckan o då sa dom att alla skivor o belägg bör bytas även höger bakhjulslager då det låter som sjutton om det.

Inget konstigt med det men priset 11000 för bromsarna skulle dom ha o 6100 för lagret.
Tror du en seriös Fordfirma beställer ett icke original hjullager och gör jobbet gratis? Snälla du:D

Användarvisningsbild
Lemon
Legend

Inlägg av Lemon »

SK Racing skrev:Tyvärr så är detta mer regel än undantag idag, själv skruvar jag med mitt själv då jag aldrig skulle lämna på firma, skulle jag bli ekonomiskt oberoende så skulle jag lämna bilen till kompisar som jag litar på, ingen annan.

Allt är så jävla uppskruvat för att bara maximera penninguttaget, sen om det är fina verkstaden med skyltfönster mot vägen o graverade kaffemuggar och skjortförsedd servicetekniker i kundtjänst, eller lilla bakgatsverkstaden verkar inte spela någon roll.

Jag får höra och tyvärr se både det ena och andra på bilar som människor lämnat in och får tillbaka med bedrövligt utförda jobb, om det sen är krockskada, inredningsdetaljer, lack, utbyte av chassidelar osv, spelar ingen roll, det är för jävla ynkligt utfört.

Var med en kvinna som lämnade sin bil på verkstad för en lättare krockskada som fb skulle göra, jag sa till nissen som tog emot nycklarna att JAG hämtade bilen och skulle syna den samma, oj då sa han, då ber vi den andra lackfirman göra lackjobbet... Vad säger man???

Bilen då?, jo då har nog aldrig sett en så vällackad dito i staden innan och kulören var rätt.

Det har väl blivit så att firmorna har kunnat sänka nivån pga att kunderna idag helt enkelt inte begriper bättre, då vi dom sista 30 åren gått från industrisamhälle till att kånka papper till varandra och utföra tjänster såsom städ, gräsklippning osv, jag menar på att detta i stor utsträckning fördummat människor och att vi idag inte har en aning om hur det ska dras el, snickras, utforma värmesystem i hus(vvs), laga bil osv, detta har då lett till att många helt och hållet hamnar i någon firmas klor och dom kan tuta i kunderna i princip vad som helst.

Jag får ibland höra att jag är en människa som tar för givet att "alla" vet om saker som jag känner till, vadå? säger jag, sånt måste en ju kunna, hur ska en annars klara sig?

Men uppenbarligen så är det illa ställt med allmänbildningen idag, för annars skulle inte firmor kunna hålla på som dom gör, det är min åsikt.
Vad heter din rörelse som är så fantastiskt bra ;)
:p

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Är med benägen att hålla med dig SK Racings sista inlägg, efter dryga 27 år kneg på landets många olika verkstäder stora som små,,,

Är det rätt behagligt att numer enbart vara hobbymekaniker och besparar rätt stora slantar åt fåtal bilägares bilar man ändå servar i trakten. Handlas med andra ord uteslutande på ebay, ja... ;)

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Samma här efter runt 27 år så tog det yrkesamma livet rätt tvärslut efter sista FN missionen (av 5 genomförda), den i Bosnien -94 som det sket sig bokstavligt med lite verkanseld osv. Som dessbättre med blev klassad som arbetsskada.

Så sattes det kroniskt i hjärnbarken (PTSD) så att säga till den sjukpensionär man i dag är... Känns det efter omständigheterna att mellan varven efter ork osv skruva både egna som en del andras bilar...

Annars som sagt är jag stor kund mestadels oss tyska ebay, där det sparats många sköna tusenlappar åt folk i min närhet...

Användarvisningsbild
Lemon
Legend

Inlägg av Lemon »

För att återgå till ämnet så tycker jag inte att det är OK att lägga upp en bild på en inredningsdetalj på passagerarsidan, som endast sitter fast med en plastsskruv som man skruvar för hand. i andra änden 2 "klackar" som lätt kan sparkas loss om man nuddar den...

Varför skulle verkstaden rört denna överhuvudtaget?

Jag förstår er Peter H och SK Racing, det kunden förlorar om vi pratar nyare bilar är ju ev nybilsgaranti, rostskyddsgaranti, bärgning, andrahandsvärde ;)

Tobbe
Legend
Namn: Tobias Persson
Kör: Ford Sierra Cosworth 4x4 -92
Renault Megane RS 265 -15
Medlemsnummer: 253

Inlägg av Tobbe »

Ja eller köpa nytt partikelfilter för servicen hos den auktoriserade verkstaden var marginellt dyrare än att lämna den till " fixar frasse" eller "nisse på hörnet" som minsann skruvat på bilar ända sen urminnes tider. Ovan hände en återkommande kund till oss som gjorde den " dyra " servicen någon annanstans för den var billigare där. 1000 mil senare hörde han av sig till oss pga lampan för partikelfilter börjat lysa. Ja den billiga servicen han fått gjort 1000 mil innan, blev plötsligt ganska dyr med tanke på vad som fick bytas ut.... värt att tänka på kanske när det handlar om nyare bilar iallafall. Det är inte " bara att " längre när det gäller service och underhåll på nyare bilar...

Skriv svar