Folk med 2.0 diesel 2010 mk4.5 se hit.
-
getsome
- Legend
- Namn: Raffe Andersson
- Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin
Folk med 2.0 diesel 2010 mk4.5 se hit.
De som har en 2.0 TDCi 140 eller 163 med facelift.
Har ni också märkt av ryckig gång vid ca 1500 varv ? Manuell låda 90 km/h i 6 an märks detta bäst. Jag vill både ha svar från folk som märkt detta och folk som aldrig upplevt detta.
Detta är extremt viktigt för mig då jag har garanti på bilen o hedbergs och dalqvist påstår inget fel finns men enl mig ska inte en bil från 2011 med 5000 mil på mätaren gå sämre vid 1500 rpm än en gammal förgasarbil från 70 talet...
Har ni också märkt av ryckig gång vid ca 1500 varv ? Manuell låda 90 km/h i 6 an märks detta bäst. Jag vill både ha svar från folk som märkt detta och folk som aldrig upplevt detta.
Detta är extremt viktigt för mig då jag har garanti på bilen o hedbergs och dalqvist påstår inget fel finns men enl mig ska inte en bil från 2011 med 5000 mil på mätaren gå sämre vid 1500 rpm än en gammal förgasarbil från 70 talet...
-
Ford4Life
- Veteran
- Namn: Rickard Å
- Kör: Volvo V90 D3
Mondeo Mk4 Business Edition - SÅLD - Ort: Härnösand
Har ingen diesel men jag tycker jag har småvibrationer i pedalerna. Vet inte vad det beror på men jag tror det hänger ihop med hur "jämt" motorn går. Har man för hög växel i och bilen inte riktigt orkar med till 100% så märks det mer... kan det vara liknande fenomen som du har getsome?
Kanske inte förklarar den ryckiga gången du har men jag var mer ute efter vibrationerna du får pga att motorn inte "orkar med".
Kanske inte förklarar den ryckiga gången du har men jag var mer ute efter vibrationerna du får pga att motorn inte "orkar med".
-
getsome
- Legend
Har varit på 2 verkstäder och alla är lika inkompetenta , inga felkoder = inget fel.. Den ena verkstaden sa att det finns ett känt fenomen med att motorn kan ha viss obalans vid 1800 rpm som PSA försökt få bukt men men inte lyckas fullt ut men det förklarar inte varför mitt ligger vid 1500 och varför ens en bil från 2011 kan ha sådana fenomen.
-
Ford4Life
- Veteran
- Namn: Rickard Å
- Kör: Volvo V90 D3
Mondeo Mk4 Business Edition - SÅLD - Ort: Härnösand
Verkar ju som det är lite problem med 163 motorerna, för en del har problemen försvunnit ju mer dom kört, en del har uppdaterat mjukvaran och det har blivit bättre.
Nån menade på att motorernas bränslemängd är i det snålaste laget, kanske en optimering av bränsletillförseln skulle hjälpa?
En sa t.om att det var så 163 motorerna betedde sig, man var tvungen att hålla sig över 1500rpm för att bilen skulle gå bra.
Detta gäller dock inte 140 varianten.
Nån menade på att motorernas bränslemängd är i det snålaste laget, kanske en optimering av bränsletillförseln skulle hjälpa?
En sa t.om att det var så 163 motorerna betedde sig, man var tvungen att hålla sig över 1500rpm för att bilen skulle gå bra.
Detta gäller dock inte 140 varianten.
-
getsome
- Legend
Jag har 140 varianten och en polare har 163an och hans är som silke jämfört med min. 163 o 140 är exakt samma bortsett från mappning bägge har exakt samma art nr på styrbox och mjukvara bara ett par bitar som skiljer i pcm och car config som diffar. Jag har provat att köra min med 163 mappning samt även med bluefin och ingen större skillnad
-
Cowboy81
- Nybörjare
- Namn: Daniel Johansson
- Kör: Mondeo 2.0 TDCI 2010
Jag har en mondeo diesel mk4 140hk men inte faceliften
Den beter sig exakt likadant jag har iof en automat. Ibland märks det knappt men oftast så är det väldigt märkbart.
Min har precis slagit om till 35000 mil
Man kan se på varvmätaren kring 1500 varv att den liksom studsar. Har funderat på att chippa den för att se om det blir någon skillnad.
Den beter sig exakt likadant jag har iof en automat. Ibland märks det knappt men oftast så är det väldigt märkbart.
Min har precis slagit om till 35000 mil
Man kan se på varvmätaren kring 1500 varv att den liksom studsar. Har funderat på att chippa den för att se om det blir någon skillnad.