Part_boy_no1 - Taunus GXL
- Part_boy_no1
- Veteran
- Namn: Ronny Ribbheden
- Kör: Mondeo ghia -98 SEAT -98
Granworth skrev:hej.
....kolla upp rotorn... det fanns / finns rotorer utan inbyggt motstånd .. så var det på min 2,8 86a..... och bara det ger mycket bättre gnista...
vad det gäller starkare tändspole...är jag lite orolig vad det gäller tändmodulen dvs. överslag och störningar ....
har på mina trimmade sug 2.8or inte behövt byta spole men gjorde det som jag skrev i mitt förra inlägg..... och dessa drog bra upp till 6500 varv utan problem... både med K - jetronic och EFI system... dock dessa justerades till mitt behov men det är ett helt annat tema.....
MVH
Aha sitter det motstånd i vissa rotorer.. Ska kolla det. Får en lite svag vit gnista nu. Ska väl helst vara blå va
Okej struntar i tändspolen
En tändinställning skulle vara bra, men då måste man väl få motorn i servicläge för att fin justera tändningen..
Ronny
Tags:
- Granworth
- Veteran
- Namn: Kristian S
- Kör: Transit oljebrännare , scorpio ghia 94 .
Dröm bil , se foto. - Ort: Trelleborg
- Medlemsnummer: 540
... hej...
jo du måste ha service mode när du ställer fördelaren.... korrekt... men det finns en tre-polig kontakt i original kabel härva som sitter/satt nära fjäderbenstornet där man genom att gjorda en eller två kablar kunde höja tändtidpunkten vissa grader..... detta gjorde jag och jo det blev bättre.... MEN vilka av dessa kablar/färgmärkning det gäller... måste jag gå in i mitt " arkiv " för att ge rätt information.... för det var ABSOLUT förbjudet att gjorda vissa kablar tillsammans ... förstör tändmodulen ...
ska försöka kolla till helgen ... ( är ju skolpojk nu / pluggar / studier )
jo du måste ha service mode när du ställer fördelaren.... korrekt... men det finns en tre-polig kontakt i original kabel härva som sitter/satt nära fjäderbenstornet där man genom att gjorda en eller två kablar kunde höja tändtidpunkten vissa grader..... detta gjorde jag och jo det blev bättre.... MEN vilka av dessa kablar/färgmärkning det gäller... måste jag gå in i mitt " arkiv " för att ge rätt information.... för det var ABSOLUT förbjudet att gjorda vissa kablar tillsammans ... förstör tändmodulen ...
.....Vad hjälper 500 Hästar under huven... , ... När det sitter en förståndslös bakom ratten...
Old Fords Never Die They Just Goes Faster..
Old Fords Never Die They Just Goes Faster..
- Part_boy_no1
- Veteran
Granworth skrev:... hej...
Ja den där kontakten finns i taunus. Lyckades kolla felkoder med den. Fick felkod att den misständer
smidigt om det bara är att jorda två kablar
Haha bilen lär inte komma ut förens i vår, så har ingen brådska
dessutom så tog jag ner tanken för lite rostlagning och byta en slang i tanken som tydligen inte tål bensin. Kan ju vara ett skäl till att den går lite dåligt
Ronny
- Part_boy_no1
- Veteran
- Släggmek
- Legend
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)
Ojoj, nu börjar det bli drygt jobb...
Blir reservhjul på burk, sen vad?;)
Inspiration, men gå nu inte loss och bygg "Lambo"-dörrar som minst 3 Taunus-ägare här har gjort: https://es-la.facebook.com/FanaticosDelFordTaunus
Inspiration, men gå nu inte loss och bygg "Lambo"-dörrar som minst 3 Taunus-ägare här har gjort: https://es-la.facebook.com/FanaticosDelFordTaunus
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
- Part_boy_no1
- Veteran
- Part_boy_no1
- Veteran
- Part_boy_no1
- Veteran
Renovering Taunus GXL
mindre kul att hitta denna under bilen
naturligtvis så hade jag glömt att jag bara hade vatten utan glykol i motorn

Ronny
- Part_boy_no1
- Veteran
granadadr skrev:mmm hoppas du klarat motorn,, vatten tar på grejjorna,, köpte en 2,6a en gång startade å gick så fint,, men började kissa,, visade sig att frostpluggen bakom vä cylbank var rostskadad,, ett helvete å fixa på plats
Mmm får hoppas det. Men annars så är ju 2,9 billiga att köpa
ev en V6 med mer hk
motorvärmaren satt längst fram på högersidan så ska nog inte vara några problem att få på plats igen
Ronny
- Part_boy_no1
- Veteran
- Släggmek
- Legend
Part_boy_no1 skrev:Ja den där kontakten finns i taunus. Lyckades kolla felkoder med den. Fick felkod att den misständersmidigt om det bara är att jorda två kablar
![]()
Haha bilen lär inte komma ut förens i vår, så har ingen brådskadessutom så tog jag ner tanken för lite rostlagning och byta en slang i tanken som tydligen inte tål bensin. Kan ju vara ett skäl till att den går lite dåligt
Ronny
Kom att tänka på nåt jag läst - när det gäller gamla bränsleslangar i fordon så är det tydligen Trelleborgs fabrikat som har bäst chans att tåla dagens ettriga bränslen, Good Year ska enligt samma artikel ha bland de bästa idag när det kommer till att tåla sprit och starka tillsatser, men då får man visst kolla produktdata för att kolla vilken som funkar bäst med vad.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
- Part_boy_no1
- Veteran
Släggmek skrev:Kom att tänka på nåt jag läst - när det gäller gamla bränsleslangar i fordon så är det tydligen Trelleborgs fabrikat som har bäst chans att tåla dagens ettriga bränslen, Good Year ska enligt samma artikel ha bland de bästa idag när det kommer till att tåla sprit och starka tillsatser, men då får man visst kolla produktdata för att kolla vilken som funkar bäst med vad.
Aha okej
satte i Biltemas stålomspundna bränsleslang. Hade en bit liggandes i bensin en vecka och den verkar hålla bra
annars så får jag köpa good year
Ronny
- Släggmek
- Legend
Får man hoppas att det går bra trots märket
. Problemen riskerar uppstå senare när slangen marinerat ett tag, sånt sker inte på en gång ens med pvc-slang vilket jag upptäckte monterats "i brist på" vid nåt verkstadsbesök jag blev tvingad att göra en gång innan jag blev bra nog själv på att fixa förgasarfel.
Men tjaa...
det är väl inte troligt att nån kedja skulle ta risken att sälja en bränsleslang idag som inte garanterats tåla vad som finns eller kan komma att finnas i pumparna. Numera växlar det ju både med lagstiftning, säsong och marknadspriser vad man får i tanken som kan få blandningar med extra elaka kolväten som Xylen (vanligt som lösningsmedel i billack, extremt bra på att lösa intorkad underredsmassa...), Toluen (förr vanligt i klister) eller Bensen (var bas i den första 95 oktan-bensinen innan miljökraven skärptes) när det är billigt som bas p g a den vidlyftiga friheten jämfört med marknader som t ex Tyskland som har klart högre krav (så mycket för svenskt miljösnack...). Sen, både Etanol och Metanol äter på både naturgummi och metaller som aluminium (korroderar som tusan) och i nån mån mässing om jag minns rätt, så det vill till att det är rätt material.
Har förresten för mig att även Gates tillverkar nån dyrare sorts soppaslang som pallar ganska varierande kemikalier. Eh, dröj lite...
Fann den!
http://www.gates.com/products/automotiv ... -line-hose - Fast bäst att påpeka direkt att just den är inte tålig nog för trycksidan på insprutningar, men det finns väl annat för det.
Men tjaa...
Har förresten för mig att även Gates tillverkar nån dyrare sorts soppaslang som pallar ganska varierande kemikalier. Eh, dröj lite...
)
- Part_boy_no1
- Veteran
Släggmek skrev:Får man hoppas att det går bra trots märket. Problemen riskerar uppstå senare när slangen marinerat ett tag, sånt sker inte på en gång ens med pvc-slang vilket jag upptäckte monterats "i brist på" vid nåt verkstadsbesök jag blev tvingad att göra en gång innan jag blev bra nog själv på att fixa förgasarfel.
Men tjaa...det är väl inte troligt att nån kedja skulle ta risken att sälja en bränsleslang idag som inte garanterats tåla vad som finns eller kan komma att finnas i pumparna. Numera växlar det ju både med lagstiftning, säsong och marknadspriser vad man får i tanken som kan få blandningar med extra elaka kolväten som Xylen (vanligt som lösningsmedel i billack, extremt bra på att lösa intorkad underredsmassa...), Toluen (förr vanligt i klister) eller Bensen (var bas i den första 95 oktan-bensinen innan miljökraven skärptes) när det är billigt som bas p g a den vidlyftiga friheten jämfört med marknader som t ex Tyskland som har klart högre krav (så mycket för svenskt miljösnack...). Sen, både Etanol och Metanol äter på både naturgummi och metaller som aluminium (korroderar som tusan) och i nån mån mässing om jag minns rätt, så det vill till att det är rätt material.
Har förresten för mig att även Gates tillverkar nån dyrare sorts soppaslang som pallar ganska varierande kemikalier. Eh, dröj lite...Fann den!
http://www.gates.com/products/automotiv ... -line-hose - Fast bäst att påpeka direkt att just den är inte tålig nog för trycksidan på insprutningar, men det finns väl annat för det.
Får gå så länge det går
är ju enkelt att byta
Får köpa bättre nästa gång helt enkelt

Ronny

mys lördag med en Ford och några öl