Part_boy_no1 - Taunus GXL
- Part_boy_no1
- Veteran
- Namn: Ronny Ribbheden
- Kör: Mondeo ghia -98 SEAT -98
Hade tänkt fixa så att man delar på allt vid torpedväggen. Och byta ut Kabel skyddet på kablarna som sitter på motorn :-)granadadr skrev:varför klippa isär?? det förstår jag ej,, i mon bil så är allt ok, jag gjorde ett hål för härvan in i bilen,, box och relän sitter vid handskfacket, ser då ok ut på den
gasar tills det rasar
- Bilagor
-
- Part_boy_no1
- Veteran
- Part_boy_no1
- Veteran
- Släggmek
- Legend
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)
Snyggt jobbat med plåten, jaa det var just sådär jag menade, och med en hel sarg runt kylet
. Bör bli starkt som attan trots det banracerstora venthålet - ser potent ut
. Extraljusen tror jag på, bara totalradien matchar originalhålen i en GXL-grill så det inte blir "krigsjeep"-stuk med lysena insmugna bakom
. Lycka till med eldragningen förresten, den brukar vara knepigare
.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
- Part_boy_no1
- Veteran
Tackar :-) blev rätt nöjd faktiskt. Ja stabilt lät det bli :-)Släggmek skrev:Snyggt jobbat med plåten, jaa det var just sådär jag menade, och med en hel sarg runt kylet. Bör bli starkt som attan trots det banracerstora venthålet - ser potent ut
. Extraljusen tror jag på, bara totalradien matchar originalhålen i en GXL-grill så det inte blir "krigsjeep"-stuk med lysena insmugna bakom
. Lycka till med eldragningen förresten, den brukar vara knepigare
.
Får se vad jag hittar nå passande lysen :-)
gasar tills det rasar
- Part_boy_no1
- Veteran
- Part_boy_no1
- Veteran
- Släggmek
- Legend
Jäklar, nu går det undan med plåten, kul att se
. Mja, vad gäller extraljusen så ska vad jag vet Biltema ha precis rätt storlek bland mc-utrustningen i Classic-sortimentet. Har för mig att det är 100 eller 110 mm, inte tumangivelse som vanligtvis på runda lyktor (SAE-standard enkelmonterade hel/halv H4 = 7", dubbelmontage = 5 3/4") eftersom det inte motsvarar amerikanska Sealed Beams i måtten. Original är Marchal med klarglas och liten ljusöppning, väldigt sällsynta. Vad man hittar idag är annars mest nån Hella med större glas och samma totalmått. De satt bl a i deras extraljusgrillar som fanns som eftermarknadstillbehör för olika märken på 80-talet.
Överkurs för 7"-lyktorna: bland det bästa man kunde köpa av såna ett tag var Cibié Z-Beam https://www.google.se/search?q=cibie+z+ ... ywOIyoHACA som tyvärr slutade tillverkas för många år sedan och idag görs bara usla fulkopior, men originalen var smarta saker med bättre beräknade linser som gav nån 20% bättre halvljus med vanliga lampor. Designen var dessutom den klassiska kupade, så de ser autentiska ut på Taunus (originalen från Carello var vanliga 7"). Behöver man ersätta bredbandarna så är det både billig och enkel förbättring att leta ett set från Saab 96/95 eller 99 om man kör med nån av aluminiumgrillarna (de är nån milimeter mindre och har rundade kanter som avslöjas av plastgrillens större öppningar). Saabs lyktor kommer från Cibié de med och var bäst i test när de kom då det gällde ljusavgivning. Jag är inte 100% säker, men det är möjligt att det var just dessa som satt på Argentina-byggda Taunus i första generationen, märket var iaf Cibié där med och det kan förklara varför de aldrig bytte till plastgrillen. Att finna rätt tyska bredbandslyktor går ju, men prislappen avgörs av mycket sämre tillgång.
Överkurs för 7"-lyktorna: bland det bästa man kunde köpa av såna ett tag var Cibié Z-Beam https://www.google.se/search?q=cibie+z+ ... ywOIyoHACA som tyvärr slutade tillverkas för många år sedan och idag görs bara usla fulkopior, men originalen var smarta saker med bättre beräknade linser som gav nån 20% bättre halvljus med vanliga lampor. Designen var dessutom den klassiska kupade, så de ser autentiska ut på Taunus (originalen från Carello var vanliga 7"). Behöver man ersätta bredbandarna så är det både billig och enkel förbättring att leta ett set från Saab 96/95 eller 99 om man kör med nån av aluminiumgrillarna (de är nån milimeter mindre och har rundade kanter som avslöjas av plastgrillens större öppningar). Saabs lyktor kommer från Cibié de med och var bäst i test när de kom då det gällde ljusavgivning. Jag är inte 100% säker, men det är möjligt att det var just dessa som satt på Argentina-byggda Taunus i första generationen, märket var iaf Cibié där med och det kan förklara varför de aldrig bytte till plastgrillen. Att finna rätt tyska bredbandslyktor går ju, men prislappen avgörs av mycket sämre tillgång.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
- Part_boy_no1
- Veteran
Det går undan när man väl har börjat :-) tills gasen tog slut igen :-)Släggmek skrev:Jäklar, nu går det undan med plåten, kul att se. Mja, vad gäller extraljusen så ska vad jag vet Biltema ha precis rätt storlek bland mc-utrustningen i Classic-sortimentet. Har för mig att det är 100 eller 110 mm, inte tumangivelse som vanligtvis på runda lyktor (SAE-standard enkelmonterade hel/halv H4 = 7", dubbelmontage = 5 3/4") eftersom det inte motsvarar amerikanska Sealed Beams i måtten. Original är Marchal med klarglas och liten ljusöppning, väldigt sällsynta. Vad man hittar idag är annars mest nån Hella med större glas och samma totalmått. De satt bl a i deras extraljusgrillar som fanns som eftermarknadstillbehör för olika märken på 80-talet.
Tror om det inte blir för stort med såna lysen. Får prova med extralysena som sitter på bilen original :-)
gasar tills det rasar
- Part_boy_no1
- Veteran
- Part_boy_no1
- Veteran
- Släggmek
- Legend
Gillar skarpt
- klassisk design (typ Minilite, Ronal) med en liten twist i skruvskallarna som signalerar splitfälg (det mest maxade på 80-talet
) fast jag tippar detta är bara blingdetaljer? 
Btw. re. lysena så var jag nog lite oklar (okay, rörig...
). Biltemas mc-lyktor ska vad jag vet finnas i en storlek motsvarande original-extraljusen. 7" är till huvudstrålkastarna på första årens 1600 utom XL/GXL som hade bredbandare. 5 3/4" dubbelmontage satt bara på syskonet Cortina mk III i dyra versioner, men det finns en eftermarknads plastgrill och lykthållare för att bygga om Taunus TC 1 hos Motomobil.de (listad som "Rat Grill" eller nåt sånt). Cortina behöll 7" på de billigaste genom hela mk III-serien medan de dyrare bilarna fick bredbandare när det blev dags för facelift och plastgrill.
Btw. re. lysena så var jag nog lite oklar (okay, rörig...
)
- Part_boy_no1
- Veteran
För 900 kr st så är skruvarna nog bara blink :-) bilen skulle nog bli snygg med några klassiska fälgar :-)Släggmek skrev:Gillar skarpt- klassisk design (typ Minilite, Ronal) med en liten twist i skruvskallarna som signalerar splitfälg (det mest maxade på 80-talet
) fast jag tippar detta är bara blingdetaljer?
Btw. re. lysena så var jag nog lite oklar (okay, rörig...rop:). Biltemas mc-lyktor ska vad jag vet finnas i en storlek motsvarande original-extraljusen. 7" är till huvudstrålkastarna på första årens 1600 utom XL/GXL som hade bredbandare. 5 3/4" dubbelmontage satt bara på syskonet Cortina mk III i dyra versioner, men det finns en eftermarknads plastgrill och lykthållare för att bygga om Taunus TC 1 hos Motomobil.de (listad som "Rat Grill" eller nåt sånt). Cortina behöll 7" på de billigaste genom hela mk III-serien medan de dyrare bilarna fick bredbandare när det blev dags för facelift och plastgrill.
Aha ja då tror jag att jag fattar ;-) får svänga förbi biltema imorgon å se om jag hittar nåt :-)
gasar tills det rasar

rop:). Biltemas mc-lyktor ska vad jag vet finnas i en storlek motsvarande original-extraljusen. 7" är till huvudstrålkastarna på första årens 1600 utom XL/GXL som hade bredbandare. 5 3/4" dubbelmontage satt bara på syskonet Cortina mk III i dyra versioner, men det finns en eftermarknads plastgrill och lykthållare för att bygga om Taunus TC 1 hos Motomobil.de (listad som "Rat Grill" eller nåt sånt). Cortina behöll 7" på de billigaste genom hela mk III-serien medan de dyrare bilarna fick bredbandare när det blev dags för facelift och plastgrill.