Vibrationer i ratt

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
kurdsson
Erfaren
Namn: ali
Kör: S-Max 2011 163

Vibrationer i ratt

Inlägg av kurdsson »

Hej. Har varit s-Max ägare i 2 veckor nu och helt nöjd än så länge. Det är så att jag har märkt vibrationer i bilen och speciellt när jag släpper ratten så ser man hur ratten vibrerar. Bilfirman har gjort fyrhjulinställning precis innan jag köpte den och jag har balanserat om vinterdäcken (odubbade). Jag stör mig på vibrationerna och tänkte ta kontakt med säljaren om det. Är det nån som vet vad det kan vara? Är det normalt att ratten ska vibrera lite när man släpper ratten?

klp
Erfaren
Namn: Patrik Käll
Kör: S-Max -10 och Mondeo -02

Inlägg av klp »

Nej, det verkar inte normalt...
Jag fick förklaringen en gång i tiden med min Mondeo, att bromsskivorna inte var helt "platta" dvs att klossarna tog i ytterst lite varje varv och på så vis skapade lätta vibrationer som blev väldigt märkbara i vissa hastigheter.
(oj, vilken mening det blev, ursäkta)

Ställ bilen på helt platt underlag ex.vis stort garage och knuffa den så den rullar lätt.
Känner du då att det tar emot lite extra någonstans (ökat rullmotstånd) så kan det vara det.

Jag hade bara fenomenet på sommardäcken, inte vinterdäcken...

Ett annat problem kan också vara att snö fastnar i fälgarna och på så vis skapar ojämn rullning.

kurdsson
Erfaren

Inlägg av kurdsson »

När jag skrev på avtalet för bilen så skulle bland annat förbesiktning göras och drivknutsdamaskerna kollas. Det var några av punkterna som vi skrev ner i avtalet. Igår kväll åkte jag till macken och hade bilen på lyft och svärfar såg direkt att damaskerna var fuktiga och läckte olja. Va fan händer, har jag inte rätt och bli förbannad på firman(VW)? Jag har 3 månaders garanti också. Kan dom krångla med nåt fast det står skrivet i avtalet?

Kan vibrationerna bero på ej korrekt damask?

Användarvisningsbild
mondeo
Veteran
Namn: Peter B
Kör: Ford Focus TDCI 1,5 2016 Ford Fiesta MK1 1983

Inlägg av mondeo »

Åk tillbaka till firman, och påtala felet. Har du garanti som täcker, så lär dom åtgärda problemet.. Vanligaste orsaken till obalans den här årstiden, brukar annars vara att snö och slask, fastnar på insidan av hjulen.

kurdsson
Erfaren

Inlägg av kurdsson »

Jag har 3 månaders Mrf garanti så det borde absolut inte vara nåt problem hoppas jag. Men grejen är att vi skrev ner på avtalet att dom skulle kolla upp damaskerna. Och nu visar det sig att dom inte har gjort det. Ang snö o slask som fastnar på hjul borde inte det vara. För när hjulen ombalanserades så gjordes dom rent. Och sen dess har det inte varit så mycket snö och slask, fören nu då.

Användarvisningsbild
mondeo
Veteran
Namn: Peter B
Kör: Ford Focus TDCI 1,5 2016 Ford Fiesta MK1 1983

Inlägg av mondeo »

kurdsson skrev:Jag har 3 månaders Mrf garanti så det borde absolut inte vara nåt problem hoppas jag. Men grejen är att vi skrev ner på avtalet att dom skulle kolla upp damaskerna. Och nu visar det sig att dom inte har gjort det. Ang snö o slask som fastnar på hjul borde inte det vara. För när hjulen ombalanserades så gjordes dom rent. Och sen dess har det inte varit så mycket snö och slask, fören nu då.
Låter som att dom genat lite, vid besiktningen av bilen. Förstår att du blir besviken, om bilen inte håller den felfrihet som utlovat.. Men har du garanti så är det ju lugnt. Sen ska du absolut ifrågasätta hur den kontroll dom gjort av bilen är utförd, då man kan missa nåt så uppenbart.

Ford4Life
Veteran
Namn: Rickard Å
Kör: Volvo V90 D3
Mondeo Mk4 Business Edition - SÅLD

Inlägg av Ford4Life »

Mitt tips, även om det bara är MRF garanti, ligg i... du har köpt bilen hos en firma och dom kan gott ta på sig att fixa det, goodwill om inte annat.

kurdsson
Erfaren

Inlägg av kurdsson »

Efter samtal med säljaren så är bilen inne igen. Det som ska fixas är damasker, hitta källan till vibration i bilen, och när jag fick bilen så hade dom precis gjort fyrhjulinställning. Men ratten var sne så det ska dom titta på också. Hoppas att det löser sig.

Skriv svar