Sonystereo med blåtand. Hur streama musik från iPhone?
- Likadale
- Veteran
- Namn: Daniel L
- Kör: Mondeo Business Edition
Sonystereo med blåtand. Hur streama musik från iPhone?
Har en Mondeo med svarta Sonystereon. Har blåtand på den och kan på så vis koppla min mobil till stereon för handsfree-samtal.
Hur kan jag på stereon via blåtand spela upp musik som jag spelar upp via t.ex. Spotify på mobilen?
Någon som vet?
Hur kan jag på stereon via blåtand spela upp musik som jag spelar upp via t.ex. Spotify på mobilen?
Någon som vet?
-
Willespappa
- Veteran
- Namn: Marcus Hansson
- Kör: BMW 218d GT M-Sport
Jag har en 5s och kör via bluetooth telefon och musik.
Koppla på bluetooth i telefonen och leta upp bilen.
Bilen kommer ge en kod i stereon att knappa in i telefonen och koppla ihop dem.
Efter det räcker det med att jag har bluetooth igång på telefonen och startar bilen så kopplar den ihop sig automatiskt.
Perfekt att köra telefon, Spotify, musik..
Koppla på bluetooth i telefonen och leta upp bilen.
Bilen kommer ge en kod i stereon att knappa in i telefonen och koppla ihop dem.
Efter det räcker det med att jag har bluetooth igång på telefonen och startar bilen så kopplar den ihop sig automatiskt.
Perfekt att köra telefon, Spotify, musik..
-
skullen
- Nybörjare
- Namn: Samuel K
- Kör: Mondeo 2,2 TDCI 2010
Verkar som att det finns olika nivåer av Bluetooth i Mondeo.
Jag hade en 2010 2,2 Business edition med USB/AUX och Bluetooth-streaming.
Grannen har en 2010 2,0F Business edition med enbart AUX, dock BT-handsfree.
I övrigt var bilarna identiskt utrustade, typ. Min hade designpaket, taklucka och dieselvärmare medan hans har gardiner i dörrarna bak, men det har väl mindre betydelse här....
Utan att veta 100% tror jag att om du har USB-port i handskfacket så har du BT-streaming men har du inte USB har du heller inte streaming.
Jag hade en 2010 2,2 Business edition med USB/AUX och Bluetooth-streaming.
Grannen har en 2010 2,0F Business edition med enbart AUX, dock BT-handsfree.
I övrigt var bilarna identiskt utrustade, typ. Min hade designpaket, taklucka och dieselvärmare medan hans har gardiner i dörrarna bak, men det har väl mindre betydelse här....
Utan att veta 100% tror jag att om du har USB-port i handskfacket så har du BT-streaming men har du inte USB har du heller inte streaming.
-
randal
- Veteran
- Namn: Rickard Lindfors
- Kör: Focus RS 03, Peugeot 206 rc 04, Mondeo tdci 10, S-max tdci 10
Då har du nog bara stöd för telefonfunktioner via bluetooth som "skullen" sa. Jag har samma stereo, sony med aux men utan USB. Jag kan inte heller ansluta medialjud från telefonen till stereon.Likadale skrev:Jag har inte USB-port i min bil utan bara vanlig 3.5" ingång i handsfacket.
Garaget: garaget.org/randal
- Bruno
- Legend
- Namn: Bruno S
- Kör: Edge ST-Line -18
Har för mig att om telefonen fungerar så ska du kunna streama också. När du försöker streama musik, hur gör du?
Trycker du på "AUX" flera gånger? Kanske inte så lätt att veta, men när du väl är ansluten så ska du trycka på just den knappen 3 gånger har jag för mig, då bläddrar du mellan ljudkällorna så ska du komma till telefonen efter 3:e. Går inte det så fungerar det nog inte. Inte helt ovanligt dock att BT-styrdonet hänger upp sig, kan vara värt att göra bilen strömlös i nån minut och sen testa igen. Var säker på att du har radiokoden först bara
Trycker du på "AUX" flera gånger? Kanske inte så lätt att veta, men när du väl är ansluten så ska du trycka på just den knappen 3 gånger har jag för mig, då bläddrar du mellan ljudkällorna så ska du komma till telefonen efter 3:e. Går inte det så fungerar det nog inte. Inte helt ovanligt dock att BT-styrdonet hänger upp sig, kan vara värt att göra bilen strömlös i nån minut och sen testa igen. Var säker på att du har radiokoden först bara
- Likadale
- Veteran
Bruno skrev:Har för mig att om telefonen fungerar så ska du kunna streama också. När du försöker streama musik, hur gör du?
Jag var precis ute i bilen och testade. Efter att ha kopplat in mobilen med blåtanden så verkar det som att det bara är samtal som funkar. AUX-knappen växlar bara mellan AUX och CD och det händer inget annat om jag trycker på PHONE-knappen flera gånger.
-
henriq
- Erfaren
- Namn: Henrik S
- Kör: Ford Mondeo mk5 AWD 2.0tdci 2017 automat
Har samma maskin som dig , blåtand för samtal men inte för att streama.
Endast vanlig Aux in i handskfacket. Trycker man på Aux och den endast växlar mellan cd och Aux så har man ingen BT-streaming.
Har frågat runt, det går inte ens att uppgradera med enkla ingrepp
Jag har dock löst det med en bluetooth dogel från htc som man trycker in i Aux
funkar klockrent.
Liten som en usbsticka och laddningsbar.
Kan användas på vilken stereo och mobil som helst
http://se.mobilefun.com/34396-htc-car-stereoclip-audio-bridge-car-a200.htm
Min kosta 320kr från ebay med frakt
Endast vanlig Aux in i handskfacket. Trycker man på Aux och den endast växlar mellan cd och Aux så har man ingen BT-streaming.
funkar klockrent.
- Likadale
- Veteran
Tack för ditt svar. Denna dongel verkar ju vara ett smidigt alternativ när man har den stereon som man har. Hur länge varar batteriet i en sådan och visst försvinner handsfree-funktionen men den inkopplad?henriq skrev:Har samma maskin som dig , blåtand för samtal men inte för att streama.
funkar klockrent.
- ilduce
- Veteran
- Namn: Jens W
- Kör: ford mondeo 2.2 Tdci Titan-S
För att streama musik över blåtand, då måste stereon stödja A2DP-protokoll. Gör den inte det, så funkar bara telefonfunktionen och inte musik.
Har samma problem med min Stereo. Blaupunkt Nx och löste även det med dongel från teknikmagasinet. Funkar bra, men man måste starta dongeln manuellt varje gång, även om den har konstantström. Den stänger av sig när telefonen lämnar bilen..
A2DP-protokoll tror jag blev standard i mondeo 2010 eller 2011.
Man kan byta ut blåtandsmodulen som sitter bakom handskfacket. Den heter något med 5CT-???, eller något liknande. Jag la ner projektet pga kostnad och allt meck..
Finns några trådar om det på talkford..
Bruno, din sonystereo i din nya s-max stödjer väl musikstreaming?
Har samma problem med min Stereo. Blaupunkt Nx och löste även det med dongel från teknikmagasinet. Funkar bra, men man måste starta dongeln manuellt varje gång, även om den har konstantström. Den stänger av sig när telefonen lämnar bilen..
A2DP-protokoll tror jag blev standard i mondeo 2010 eller 2011.
Man kan byta ut blåtandsmodulen som sitter bakom handskfacket. Den heter något med 5CT-???, eller något liknande. Jag la ner projektet pga kostnad och allt meck..
Finns några trådar om det på talkford..
Bruno, din sonystereo i din nya s-max stödjer väl musikstreaming?
- ilduce
- Veteran
- Namn: Jens W
- Kör: ford mondeo 2.2 Tdci Titan-S
http://www.talkford.com/community/topic ... try2303058
I länken ovan hittar du vad modulen heter..
Förresten...
Nackdelen med att du har iPhone är att du antagligen bara kan ansluta en blåtandsenhet till den. Med Android kan man ansluta två enheter samtidigt.
Så jag anslöt både dongel och bilstereo och ställde in att allt telefonljud skulle gå genom stereon och allt medialjud skulle gå genom dongeln.
På så sätt funkar fortfarande handsfreen i bilen om det ringer, samtidigt som musiken går via dongeln.
Tyvärr tror jag att du, med iPhone, måste välja antingen bilstereon och handsfree eller dongeln.
I länken ovan hittar du vad modulen heter..
Förresten...
Nackdelen med att du har iPhone är att du antagligen bara kan ansluta en blåtandsenhet till den. Med Android kan man ansluta två enheter samtidigt.
Så jag anslöt både dongel och bilstereo och ställde in att allt telefonljud skulle gå genom stereon och allt medialjud skulle gå genom dongeln.
På så sätt funkar fortfarande handsfreen i bilen om det ringer, samtidigt som musiken går via dongeln.
Tyvärr tror jag att du, med iPhone, måste välja antingen bilstereon och handsfree eller dongeln.
-
Mazone
- Nybörjare
- Namn: Martin
- Kör: Mondeo
"I'm after some advice please. I purchased a 8M5T-19C112-AP Bluetooth module to replace my 8M5T-19G488-AM module from Ebay. I was after the music streaming and USB functionality.
So the hardware installation went well, but I have a problem. I can't see fordaudio when I search on my iphones Bluetooth setup.
I've changed the central config setup in ELMConfig from low spec Bluetooth Module to High Spec with USB and streaming, for the CCD and IPC.
In the converse display I can see the new options USB, IPOD and Streaming but they are all greyed out - I assume because I have not paired my phone?
Radio is Sony 6CD Dab and car is a Titanium 2009.
Have I missed anything or is the new module faulty I wonder?"
Så skriver han. Jag har sökt på ebay men hittar inte någon enhet med just dom siffrorna.
Sen känns det som att modulen ligger på 100pund och då är det ändå skrämmande nära att köpa en ny Enhet för ~2000kr där du får pekskärm gps etc etc.
So the hardware installation went well, but I have a problem. I can't see fordaudio when I search on my iphones Bluetooth setup.
I've changed the central config setup in ELMConfig from low spec Bluetooth Module to High Spec with USB and streaming, for the CCD and IPC.
In the converse display I can see the new options USB, IPOD and Streaming but they are all greyed out - I assume because I have not paired my phone?
Radio is Sony 6CD Dab and car is a Titanium 2009.
Have I missed anything or is the new module faulty I wonder?"
Så skriver han. Jag har sökt på ebay men hittar inte någon enhet med just dom siffrorna.
Sen känns det som att modulen ligger på 100pund och då är det ändå skrämmande nära att köpa en ny Enhet för ~2000kr där du får pekskärm gps etc etc.
-
Willespappa
- Veteran
- Namn: Marcus Hansson
- Kör: BMW 218d GT M-Sport