Galaxy -01 varm huvudsäkrings kabel

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Mage
Erfaren
Inlägg: 26
Blev medlem: ons mar 04, 2015 6:50 am
Namn: Magnus Friberg
Kör: Ford Galaxy -01
Ort: Uppsala

Galaxy -01 varm huvudsäkrings kabel

Inlägg av Mage »

Jag har problem med min ford galaxy -01. Bilen startar går ca 10min sen lägger den av och ibland går den igång igen men andra gånger så händer inget när jag vrider på nyckel förutom att tändningen slås på. Kollade huvudsäkringarna och upptäckte att den andra kabeln som går till säkringen på 110a har blivit väldigt varm och börjat smälta säkringsboxen. Som jag förstår så går den översta som syns på bilden till generatorn och den andra går enligt handboken till uttagen i bilen (vad menas med detta antar att det inte är cigg uttagen det syftar på?).

Någon som kan hjälpa om detta problem bilden nedan är inte från min bil men det är samma box.



http://i1135.photobucket.com/albums/m624/crowej1/GalaxyMK2/28-01-2012013.jpg

Tags:

Mage
Erfaren
Inlägg: 26
Blev medlem: ons mar 04, 2015 6:50 am
Namn: Magnus Friberg
Kör: Ford Galaxy -01
Ort: Uppsala

Inlägg av Mage »

Var ute nu och kollade och det verkar som om när jag ökar strömbelastningen så blir kabeln varmare och stänger av motorn sen efter ett tag så går den att starta igen???

Säkringsboxen är ganska bränd och behöver bytas kan det vara så att det räcker med att byta den eller är det något annat som ligger bakom att kabeln blir varm. Kollad generatorspänningen och den ligger på 14,2v.

Kabeln verkar bara bli varm uppe vid boxen men jag vet inte riktigt var den tar vägen så svårt att känna på den längre ner.

Jag har slipat av allt så det ser rent ut men det har blivit så pass varmt att boxen har smält så funderar på att byta den och kontakten på kabeln och hoppas att det hjälper. Men jag misstänker att det inte räcker.

En annan sak som kan hänga ihop med det hela är att ibland när man ska starta så händer det inget när man vrider på nyckeln tändningen slås på men sen är det helt dött inte ett ljud från startmotorn. Efter ett antal försök (1-10 ungefär ) så går den igång. Detta händer ca 1 gång per månad men funderar om det kan finnas ett samband.

Någon som har ett förslag?

Peän
Veteran
Inlägg: 414
Blev medlem: ons aug 06, 2008 4:30 pm
Namn: Peter Karlsson
Kör: Busbil: Escort mk1 1300L (RS2100)-74 Peters edition, RS2000 4x4 -95b, Sommarbrux? Taunus kombi 2,0+ -81 Brux: Escort 1,8 Ghia kombi -94
Ort: Gränna
Medlemsnummer: 337

Inlägg av Peän »

Har du sökt på problemet?

En sökning på "Ford galaxy hot cable fusebox" ger en del napp. Tex dålig pressning av kabelskorna på kablarna.

Den som söker finner.....oftast :)

Mage
Erfaren
Inlägg: 26
Blev medlem: ons mar 04, 2015 6:50 am
Namn: Magnus Friberg
Kör: Ford Galaxy -01
Ort: Uppsala

Inlägg av Mage »

Ska kolla det och hoppas på att det ger något bra tipps

Peter H
Legend
Inlägg: 6157
Blev medlem: mån dec 25, 2006 10:58 am
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Har med samma erfarenhet av dåvarande Galaxy av samma årgång, även där med varmgången säkringslåda.
Där även samma kabel var orsaken som där avhjälptes med nya bättre kabelskor, blir med dålig kontakt rent logiskt hög värmeutveckling.

Mage
Erfaren
Inlägg: 26
Blev medlem: ons mar 04, 2015 6:50 am
Namn: Magnus Friberg
Kör: Ford Galaxy -01
Ort: Uppsala

Inlägg av Mage »

Jag har problem med min ford galaxy -01. Bilen startar går ca 10min sen lägger den av och ibland går den igång igen men andra gånger så händer inget när jag vrider på nyckel förutom att tändningen slås på. Kollade huvudsäkringarna och upptäckte att den andra kabeln som går till säkringen på 110a har blivit väldigt varm och börjat smälta säkringsboxen.
Värmeproblem är nu fixat bara att byta kopplingen till kabeln men bilen stannar fortfarande utan anledning sen går den inte att starta funderade på tändningslåset men det känns mer som en givare som slår ifrån eftersom det händer även om jag låter bilen stå still på tomgång. Den bara dör sen går det oftast att starta den igen men ibland får man vänta 10min?
Kan det vara kamaxellägesgivaren och var sitter den? Hittade det som tips när jag googlade.

Någon som kan hjälpa om detta problem ???

Peter H
Legend
Inlägg: 6157
Blev medlem: mån dec 25, 2006 10:58 am
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Just det du hade det problemet att den kunde lägga av rätt som det är med,, där det inte är helt ovanligt att just kamaxellägesgivaren ger upp. Som då ger dess typiska fenomen.

Prisbillig sådan har tex Meca för en ny sådan: http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp ... yType_ID=1

Mage
Erfaren
Inlägg: 26
Blev medlem: ons mar 04, 2015 6:50 am
Namn: Magnus Friberg
Kör: Ford Galaxy -01
Ort: Uppsala

Inlägg av Mage »

Var ut nu och kollade och upptäckte att när inte startmotorn går igång när man vrider nycken så surrar inte bränslepumpen heller men när den surrar till innan man startar så startar även startmotorn och bilen går felfritt tills den plötsligt dör.

Hänger detta ihop med startspärren tro eller kan det vara glapp i tändningslåset?

Peter H
Legend
Inlägg: 6157
Blev medlem: mån dec 25, 2006 10:58 am
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Låter som även andra haft problem med dessa modeller (är ju en VW i grunden) med strulande bränslepumpsreläer.

Har för mig funktionen på dessa är att bränslepumpen aktiveras först när startmotorn drar igång, frånsett att pumpen ska gå några sekunder efter att tändningen slagit till.

Mage
Erfaren
Inlägg: 26
Blev medlem: ons mar 04, 2015 6:50 am
Namn: Magnus Friberg
Kör: Ford Galaxy -01
Ort: Uppsala

Inlägg av Mage »

Efter att ha haft den på två verkstäder så har ingen hittat något fel på modins(Ford) i Uppsala stod den i en vecka och den gick perfekt hela tiden och inga felkoder hittades. Nu har den gått utan fel sen dess men som sagt helt opålitlig så nu ska jag försöka sälja den för 5000:- med de fel som är den är skattad och besiktad 28000 mil. har lagat den för någonstans mellan 30-40k de närmaste åren och nu kändes det som om den var ok att åka med några år till utan massor med utgifter. förjävligt är det:(

Skriv svar