Pinto block, atlas axel

Allmänna diskussioner (ej teknik) om bilar, motorer och allt däromkring.
Torgny
Nybörjare
Inlägg: 14
Blev medlem: tor feb 12, 2015 10:40 am
Namn: Torgny Sjödin
Kör: Ford Escort Mk2
Ort: Umeå

Pinto block, atlas axel

Inlägg av Torgny »

Hej, jag behöver hjälp i ett par frågor angående som rubriken säger pinto block och atlas axel.
I vilka Fordmodeller satt det pintomotorer med 205 block ?
Jag söker ett sådant för att lägga på en Warrior topp, har hört att 205 blocket ska funka fint med en sådan topp.

En nästan identisk fråga är, i vilka Fordar satt det atlas axel ? Jag vet ju att det satt i Capri 3,0 men har hört någonstans att det fanns en transitmodell som också hade atlas axel, vet inte med säkerhet om detta är riktigt.
Tacksam för hjälp

Torgny Sjödin, Umeå

Tags:

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Inlägg: 5735
Blev medlem: ons okt 08, 2003 10:00 am
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
Ort: Skellefteå

Inlägg av granadadr »

hej, 205an satt i Sierra och Scorpio 85-89 kan man säga, sena 89or är Doch på dem,
Pinton är Fords 2,0 liters raka fyror med ENKEL överliggande kamaxel,

vet att vissa Taunusar hade atlasaxel,, de är MYCKET bättre än de klenare,, mer än så kan jag tyvärr inte om dem :(

Torgny
Nybörjare
Inlägg: 14
Blev medlem: tor feb 12, 2015 10:40 am
Namn: Torgny Sjödin
Kör: Ford Escort Mk2
Ort: Umeå

Inlägg av Torgny »

Tack Jörgen, att pinto var en sohc motor det visste jag redan, det är främst det starkare blocket 205 som jag är ute efter. Jag visste bara inte vilka bilmodeller som jag ska söka bland på bildemonteringarna. Tack igen för viss upplysning, nu har jag iaf nåt att börja med.
Ska forska lite till ang. atlas i Taunus.

Med vänlig hälsning. Torgny

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3327
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Atlas satt i Taunus Kombi med 2.0 (lite låg toppfart med den utväxlingen tyvärr) och vad jag minns även i GXL/Ghia. De ser i stort likadana ut som den klenare varianten av de stora axlarna men man tar dem enklast på att kåpan har en bula på halva ytan och dess två översta skruvar löper genom huset och sticker ut på framsidan av puckeln.

En del Transit har mycket riktigt Atlas-axel, men tyvärr sällsynt i de som togs till Sverige plus att hjulbultmönstret är unikt för Transit. Det lär vara så att Atlas diffar passar rakt över mellan de olika Fordar inklusive Transit som använde dem, så behöver man en annan utväxling ska det vara relativt lätt att transplantera. Finns nya diffar att köpa än, men dyrt så det räcker för oss vanliga Taunus-fans.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Inlägg: 5735
Blev medlem: ons okt 08, 2003 10:00 am
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
Ort: Skellefteå

Inlägg av granadadr »

har en vän som iaf hade atlas axel till taunus,, ska jag fråga honom??

Cosworth 4x4
Legend
Inlägg: 1114
Blev medlem: tis aug 19, 2003 10:00 am
Namn: Micke L.
Kör: Ford Sierra "Cosworth" Delivery Grp.A
Ort: Örebro

Inlägg av Cosworth 4x4 »

Alla 17M P7 har Atlas axel !
Vad ska du ha den till ?

Vet att Quaife hade kit med "hubbar" och axlar att köpa där man kapade av huset och sen svetsade dit "hubben" .
Man fick då en avlastad så kallad "Grp4" axel.

// Micke

loop
Legend
Inlägg: 1313
Blev medlem: fre aug 22, 2003 10:00 am
Namn: Per F
Kör: Taunus, Falcon, Fiesta, Escort
Ort: Hässleholm

Inlägg av loop »

205 sitter även i Transit.
Jag har atlasaxlar på Taunusar. Nåt du undrar?

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10112
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Ska du ha Atlasaxeln på en Escort är det ju bra att veta att det skiljer rätt mycket i bredd på dem.

Smalast är den Atlasaxel ("baby Atlas") som satt på några tidiga Escort MkI och som användes på rallybilarna. Capri MkI (alla V6, många 2.0) hade en Atlasaxel som är lite bredare (cirka 2" bredare). Capri MkII och III (alla 2.0 och alla V6) hade också Atlasaxel som är ytterligare cirka 2" bredare. Taunus 1971-82 är ytterligare cirka 2" bredare. P7 kan jag inte men skulle säga att den är mitt emellan Capri MkII/III och nyare Taunus i bredd (men då med fembult).

Jag har delar liggande så man kan få ihop en Atlasaxel med Escortbredd, men det är egentligen bara axelhus och drivaxlar så det är mest intressant om man tänker bygga en seriös axel med ny diff, nya lager etc. Men ska du köra Warrior låter det rätt seriöst...

Sedan instämmer jag med SK, man ska inte överskatta 205-blockets fördelar. Så stor skillnad är det inte. Men, om du ska borra till överdimension kan det vara idé (oftast lite tjockare cylinderväggar). I senare Transit fanns också 207-block som är lika bra. Tänk bara på att Transit oftast har lågkompressionskolvar men sådant ska väl ändå bytas?

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Torgny
Nybörjare
Inlägg: 14
Blev medlem: tor feb 12, 2015 10:40 am
Namn: Torgny Sjödin
Kör: Ford Escort Mk2
Ort: Umeå

Inlägg av Torgny »

Hej !
Jag har planer på att bygga Escort Mk2 grp 2-4 kopia för app k rally. Beträffande blocket så tillåter reglementet max 2,0 l, så det är inte aktuellt med mer borr än med max 2 överdim. så ett "standard" block kan nog funka men ett 205 är väl att föredra. Jag har själv åkt med 2.4 l i ett "vanligt" block och det funkade tillfredställande. Nu blir det ju den kommande nya motorn nåt helt annat, högre varvtal, annat vrid osv. och man vill ju kanske inte chansa i det läget.

Gustaf, jag kommer att ha fortsatt kontakt med dej ang. axel etc. etc. om det är okej.

Tusen tack alla ni som lämnat info, det var mycket värdefullt för mej.

HÄRLIGT MED NYA FORD KONTAKTER !!

MVH. Torgny Sjödin, Umeå

Torgny
Nybörjare
Inlägg: 14
Blev medlem: tor feb 12, 2015 10:40 am
Namn: Torgny Sjödin
Kör: Ford Escort Mk2
Ort: Umeå

Inlägg av Torgny »

Hej Micke
Det är precis det som jag kommer att bygga, en grp4 axel. Har beställt kit på "hubbarna". Måste bara bestämma vilken bredd jag ska på färdig axel. Den ska sitta på en Escort Mk2 med "forest" breddare.

Tack för info // Torgny

Torgny
Nybörjare
Inlägg: 14
Blev medlem: tor feb 12, 2015 10:40 am
Namn: Torgny Sjödin
Kör: Ford Escort Mk2
Ort: Umeå

Inlägg av Torgny »

granadadr skrev:har en vän som iaf hade atlas axel till taunus,, ska jag fråga honom??
Hej, det vore hyggligt av dej om du kunde kolla med din kompis ang. detta. // Torgny

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10112
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det går bra att hålla kontakt med mig :-)

Ska man ändå bygga allt nytt (nya axelrör också?) spelar ju mittsektionen mindre roll. Men Taunus 1971-82 har ju "öron" på mittsektionen för reaktionsstagen, det är lite klumpigt om man ska köra fyrlänk. Går ju att kapa bort förstås.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3327
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

När det gäller vevstakar, påminner om att en och annan bytt dom mot Saab Turbo. Minns inte om det var 2.0 eller 2.3 eller om det ens skiljer - min egen iakttagelse är att vanliga 2-liters Saab har samma mått på stakarna men profilen är starkare på Turbons. Dock fordrar att man tar ner kragarna runt storändans skruvar så att de inte tar i blocket när det vänder (åtminstone förr låg det uppe bilder på Garaget.org men det är ju ändå inget som kräver ingenjörsexamen att få till ;)). Jag höll på och jämförde en del med vad som låg i gömmorna och fann med skjutmåttet att Chevrolet 350 standardstakar avviker -1 mm mot Saab, 4-cyl Datsun L18 (nära släkt med sexan L24/L26 som satt i sportbilen Datsun Z) matchar måtten på Ford och Saab med nån avvikelse för kolvbulten, Fords Windsor V8 260-289" eller omkring passar Pinton och är starkare än original men ger högre levande massa och sådär kan man hålla på... :Odd:. Ja, sen passar Volvo B19-B230 kamremmar på Pintons drev om man ska börja dribbla med den biten... (en gammal isracer jag snackade med som excellerat i att bygga om Pintos storebror Lima med Volvo B230-toppar som en regelfint hade nåt vagt minne av att nån Volvo-topp kan fås att passa på Pinto om man vill jäklas extra mycket - kanske en tanke :prop:). Jag minns jag på 80-talet hörde ryktas att nån sorts Atlas-axlar använts under vissa Volvo 200-serie typ polisbilar etc och att de var speciella i att de hade fler stödlagringar än de vanliga, men det är hörsägen att kolla upp.

...Tusan, vi borde försöka pyssla ihop några FAQ här om grundläggande omkonstruktioner på en fikabudget medans vi minns, för situationerna dyker upp i forumet med nåt års mellanrum :D, vilket ju alltid är kul :jobbar5:.

Förresten, lite språkdribbel kan vara nyttigt :znaika: - ska det letas uppgifter om Atlas bakaxlar så finns det en del på tyska - bakaxel översätts till "hinterachse" ("vornachse" är förstås då framaxel), stel axel till "starrachse", spårvidd till "spurweite" alternativt "spurbreite" (spårbredd). Axelavstånd är "radstand".
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3327
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

En bit Atlas-fakta jag översatte från en ingående artikel i Classic Ford aug2011-numret (de i sin tur hade snackat med bakaxelservicefirman Fostek), visste väl att det var bra info att spara :) :

För personbilarna skiljer man mellan:

Baby Atlas är smalast med 48,5" (= engelska tum) mellan axelrörens ändflänsar. Den motsvarar i bredd Escorts English Axle och monterades i ett fåtal Escort som enbart byggdes på kontinenten. Extremt sällsynt idag.

Narrow Atlas, 50” bredd. Monterades enbart i Capri mk 1 med 3.0 V6 (Essex-motorn). Dessa har ett aningen annorlunda diffhus, något tunnare drivaxlar och mindre hjullager.

Full Width Atlas, 52” bredd.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Spider
Erfaren
Inlägg: 27
Blev medlem: tor maj 23, 2013 8:54 am
Namn: Tommy Sjödin
Kör: VW Caravelle,Escort MK I och II
Ort: Östersund

Inlägg av Spider »

Hej Torgny
Såg att Du funderar på Warrior topp och App K
Den toppen är inte godkänd, och kommer aldrig att bli det. Den ser inte ut som ID handling 5566.
Den är dyr 8500£ och sen får man inte använda 205 blocket heller i App K
Nu driver jag ett antal frågor mot SBF så vi får se vad som händer.

Skriv svar