Ford Orion Mk1, 2 & 3 (1983-1993)

Moderatorer: Släggmek, Släggmek

Användarvisningsbild
FAQ
Veteran
Inlägg: 766
Blev medlem: lör nov 04, 2006 1:14 pm
Namn: FAQ
Kör: Allt
Ort: Forumet

Ford Orion Mk1, 2 & 3 (1983-1993)

Inlägg av FAQ »

I början av 80-talet var det populärt för biltilverkarna att göra sedanmodell av sina bilmodeller, VW Jetta och Derby, Opel Corsa, Volvo 340/360 och Ford Orion var alla exempel på detta.
De var oftast bättre utrustade och i Orions fall innebar detta oftast taklucka, fönsterhissar, centrallås och färddator.

Ford satsade stort på kombikupé och erbjöd det i nästan alla modellprogram men det fanns fortfarande efterfrågan efter en sedanmodell och för att fylla tomrummet efter Taunus (eller Cortina som den engelska bilen kallades) som hade ersatts av Sierra som ännu inte kunde fås i sedanutförandet så utvecklade man Escorten. Man döpte modellen till Orion och den var i stort sett identisk med den vanliga Escorten förrutom att den hade en baklucka.
Bild
Ford Taunus

Produktionen av Orion började i juli 1983 och i september 1993 gick namnet Orion i graven då man i ett försök att få upp försäljningen lite även kallade sedanmodellen för Escort, Orion hade fått en stämpel av att vara lite gubbig nämligen.
Det hann bli 3 generationen Orion, Mk1 tillverkades mellan 1983 och 1986, Mk2 mellan 1986 och 1990 och Mk3 från 1990 till 1993.

Informationen nedan är taget från försäljningsbrochyrer avsedda för den engelska marknaden så modellbeteckningar och utrustningsalternativ kan skilja mot vad som togs in i sverige, kontakta gärna moderatorn för denna forumsdel om det är något som inte stämmer eller om du har mer information.

Senast uppdaterad:
2015-03-28

Användarvisningsbild
FAQ
Veteran
Inlägg: 766
Blev medlem: lör nov 04, 2006 1:14 pm
Namn: FAQ
Kör: Allt
Ort: Forumet

Inlägg av FAQ »

Orion Mk1 1983-1986
Bild
Orion Mk1

22 juli 1983 presenterades Ford Orion, framifrån var det endast grillen som skiljde den från Escort Mk3 som hade börjats tillverkas 1980.
Bak däremot fick man ett stort bagageutrymme, Orion som nästan var lika lång som Sierran hade mindre utrymme för baksätespassagerana men i gengäld ett större bagageutrymme.

Till att börja med fanns det bara 2st utrustningsnivåer, GL och Ghia, men 1984 la man även till snikversion L.
I försäljningsbrochyren kan man läsa följande om utrustningen i de olika utrustningspaketen:
L kom med justerbara nackstöd fram, laminerad framruta, breda sidolister, klätt bagageutrymme, fällbara framstolar, backljus, halogenstrålkastare, 2-stegs vindrutetorkare med intervalläge, analog klocka, belysta knappar och instrument, radioantenn i bakrutans slinga för eluppvärmningen och dessutom kan man läsa att man lagt ner stor möda på att skapa en så bra ljudisolering som möjligt.
Kunde utrustas med förgasarversionerna av antingen 1,3 eller 1,6l motorn eller 1,6l dieselmotorn.

GL kom dessutom med framstolar med svankstöd, varning för slitna bromsbelägg fram, elektriskt öppning av baklucka, lampa i handskfacket och ett myntfack. Kunde även den utrustas med 1,3l och 1,6l motorer i förgasarbestyckning och 1,6l dieselmotorn.

Utöver detta kom Ghia med sportstolar, varvräknare, centrallås, taklucka, svart fält mellan bakljusen, elfönsterhissar fram, nackstöd bak, elbackspeglar, ännu bättre ljudisolering, digital multifunktionsklocka, större bromstrummor bak, bredare däck (175 istället för 155).
Fanns 2st 1,6l motorer på, förgasar eller bränsleinstrutningsversion. Valde man 1,6i (bränsleinsprutning) fick man en framspoiler, röda ränder på sidolisterna och svarta lister på sidorutorna. Dessutom utrustades bilen med krängningshämmare bak och uppdaterad fjädring

Man kunde till att börja med välja på följande förgasarmotorer 1,3l, 1,6l eller en 1,6l motor med Bosch K-Jetronic bränsleinstrutning, 1984 utökade man motorutbudet med en 1,6l diesel på 54hk.
4-växlad manuell växellåda kom som standard till 1,3l motorn, en 5-växlad manuell växellåda som var standard på de andra motorerna fanns som tillval till 1,3l motorn. En 3-växlad automatlåda kunde väljas till förgasarversionen av 1,6l motorn.
Motortyper
TypDrivmedelEffekt
1,3 CVH radfyraBensin68hk (51kW) vid 6000v/min 100Nm vid 3500v/min
1,6 CVH radfyraBensin78hk (58kW) vid 5800v/min 125Nm vid 3000v/min
1,6i CVH radfyraBensin103hk (77kW) vid 6000v/min 138Nm vid 4800v/min
1,6 Endura-D radfyraDiesel54hk (40kW) vid 4800v/min 95Nm vid 3000v/min
Exteriöra färger (Solida)
Diamond WhiteCoral BeigeRio Brown
Sunburst RedBlackCardinal Red
Ocean BlueCeramic Blue
Exteriöra färger (Metallic)
Strato SilverChampagne GoldJade Green
Imperial RedNimbus GreyGlacier Blue
Caspian Blue

Användarvisningsbild
FAQ
Veteran
Inlägg: 766
Blev medlem: lör nov 04, 2006 1:14 pm
Namn: FAQ
Kör: Allt
Ort: Forumet

Inlägg av FAQ »

Orion Mk2 1986-1990
Mk2 presenterades samtidigt som den nya generationen Escort, nu gick det även att få låsningsfria bromsar och eluppvärmd framruta.
Förutom de kosmetiska förändringarna gjordes det en massa uppdateringar av hjulupphängning och andra mekaniska delar för att åtgärda de brister som hade rapporteras från förra generationen. Dessutom kunde man nu köra på blyfri bensin.

I Storbritanien kunde man köpa en speciallutgåva gjord på Orion 1,6i som kallades för 1600E, Ford transporterade bilarna till Tickfords anläggning där man monterade en exklusiv inredning av grått läder och träinlägg. Endast 1498st gjordes mellan 1988-1989 och fanns bara i färgerna Raven, Diamond White och Mercury Grey.
Bild
Orion Mk2

Utrustningsnivåerna var L, LX, GL, Ghia och Ghia Injection som nu alla fick den 5-växlade manuella växellådan som standard. Man fick dessutom låsbart tanklock, eluppvärmd bakruta med radioantenn, barnlås på bakdörrarna och halogenstrålkastare för att nämna ett par saker i standardutrustningen.
I försäljningsbroschyren från 1988 kan man läsa följande vad som kom i de olika utrustningsnivåerna:

L kom med gråa sidolister med infällda fält i krom, justerbara (från insidan) backspeglar, 13" stålfälgar med navkapslar och 175 breda däck, analog klocka och självsökande radio med fyra högtalare.
Följande motoralternativ kunde väljas på, 1,3l, 1,4l eller 1,6l motor med förgasare, dieselmotorn på 1,6l kunde man även välja.
I tillvalslistan hittar man ABS-bromsar, automatlåda till 1,6l förgasarmotorn och taklucka.

Nästa steg upp är LX som desssutom fick sidolister med infällda röda fält, digital klocka, varvräknare, sminkspegel i passagerarens solskydd och taklucka.
ABS-bromsar och centrallås kunde väljas till för en extra slant, man fick även välja mellan 1,4l och 1,6l förgasarmotorn.

I GL modellen fick man centrallås, sidolister med infällda kromade fält, dekalstreck på sidan, mittkonsol med både mynt- och kassettbandsfack, belyst handskfack och fällbart baksäte.
Ville man lyxa till det lite kunde man välja till elmanövrerade backspeglar, ABS-bromsar, automatlåda till 1,6l förgasarmotorn, stereo med extra förstärkare, eluppvärmd framruta och elhissar fram.
Samma motoralternativ som LX, man kunde dock välja dieselmotorn till GL modellen.

Nästa steg upp är Ghia modellen som man lättast känner igen på det svarta fältet mellan bakljusen. Utöver GL standardutrustningen kom den med elstyrda och uppvärmda backspeglar lackade i bilens färg, 14" stålfälgar med navkapslar och 185 breda däck, stereo med extra förstärkare och sex högtalare, justerbara bakre nackstöd och elfönsterhissar fram.
Trots att Ghia:an kom ganska fullutrustad kunde man välja till en del saker så som ABS-bromsar, automatlåda till 1,6l förgasarmotorn, grafisk equalizer till stereon och eluppvärmd vindruta.
1,4l och 1,6l förgasarmotorerna gick det att välja mellan.

Ghia Injection fullbordar utbudet med sin 105hk starka 1,6l motor med Bosch:s K-Jetronic bränsleinsprutning, samma motor som satt i Escort XR3i.
Utseendemässigt fick den samma lister och gråa fält på nederkanten av dörrarna som LX modellen, svart fält mellan baklyserna fick den dock som den vanliga Ghia modellen.
14" aluminiumfälgar med 185 breda däck kom som standard, färddator och sportratt lika så.
På utrustningslistan hittade man såklar ABS-bromsar, grafisk equalizer och eluppvärmd framruta kunde man också välja till.
Motortyper
TypDrivmedelEffekt
1,3 Valencia radfyraBensin68hk (51kW) vid 6000v/min 100Nm vid 3500v/min
1,4 CVH radfyraBensin74hk (55kW) vid 5600v/min 109Nm vid 4000v/min
1,6 CVH radfyraBensin89hk (66kW) vid 6000v/min 138Nm vid 4800v/min
1,6i CVH radfyraBensin103hk (77kW) vid 4800v/min 95Nm vid 3000v/min
1,6 Endura-D radfyraDiesel54hk (40kW) vid 4800v/min 95Nm vid 3000v/min

Användarvisningsbild
FAQ
Veteran
Inlägg: 766
Blev medlem: lör nov 04, 2006 1:14 pm
Namn: FAQ
Kör: Allt
Ort: Forumet

Inlägg av FAQ »

Orion Mk3 1990-1993
Bild
Orion Mk3

1990 var det dags för en ny generation Escort och Orion uppdaterades samtidigt, tyvärr hade man inte gjort något åt motorerna som nu upplevdes både trötta och gammelmodiga. Det var först 1992 som den nya Zetec 16V motorn introducerades, man uppdaterade även hjulupphängningen för att få bättre väghållning.
Man kunde även välja till något så ovanligt som bakrutetorkare, inte det mest vanliga som brukar erbjudas en sedan.

En titt från försäljningsbroschyren från 1990 och 1992 visar att det fanns 6 stycken modeller att välja på DL, LX, GLX, Ghia, Ghia Injection och Ghia Si.

LX kom standard med stöldlarm, taklucka, tonade rutor, centrallås, handskfack med belysning, fjärröppning av bakluckan, navkapslar, manuellt justerbara backspeglar från kupen och 13" stålfälgar med 175mm breda däck.
1,4l bensinmotor eller 1,8l dieselmotor fick man välja mellan.
Ville man så kunde man välja till ABS-bromsar, automatisk växellåda på 1,4l och 1,6l motorn och styrservo på 1,6l motorerna för en extra slant.

Nästa steg upp var GLX och den kom dessutom med eluppvärmd framruta, eljuster och uppvärmda backspeglar, längre mittkonsol med myntfack och mugghållare, varvräknare, justerbara ratt i längdsled och elfönsterhissar fram.
1,4l och 1,6l bensinmotor eller 1,8l dieselmotor var de olika motoralternativen för GLX:n.
Precis som på LX modellen kunde man välja till ABS-bromsar, automatisk växellåda på 1,4l och 1,6l motorn och styrservo på 1,6l motorerna.

Tyckte man att det inte räckte kunde man välja Ghia:n som man dessutom fick lackerade stötfångare på, 2-tons signalhorn, förvaringsfack under passagerarstolen, 14" stålfälgar istället för 13" med 185mm breda däck.
På motorsidan kunde man bara välja på samma motorer som LX:n, 1,4l bensinmotor eller 1,8l dieselmotor med andra ord.
Tillvalslistan visar att man kunde välja till ABS-bromsar, styrservo på 1,6l motorn, ljudsystem 2008 istället för 2007 med antigen grafisk equlizer eller cd-spelare och luftkonditionering om man hade valt 1,6L CVH motorn.

Ville man ha mer motor valde man Ghia Injection som kom med 1.6l bensinmotor på 105hk med fords EEC IV motorstyrning, samma motor som erbjöds till GLX modellen. Svart fält mellan backljusen, lackerade backspeglar, bakre vindrutetorkare, 14" aluminiumfälgar och istället för infällda fält i krom på sidolister och stötfångare fick man fält i mörk silver för att skilja sig mot den vanliga Ghia:an.
Dessutom fick man sportratt, varningslampa för låg spolarvätskenivå och varningssummer om man glömde att stäga av belysningen. Ville man öppna plånboken lite till kunde man välja till ABS-bromsar, styrservo och ljudsystem 2008 istället för 2007 med antigen grafisk equlizer eller cd-spelare.
Motortyper
TypDrivmedelEffekt
1,4 CFi radfyraBensin71hk (53kW) vid 5600v/min 103Nm vid 4000v/min
1,6 EFi radfyraBensin105hk (78kW) vid 6000v/min 138Nm vid 4500v/min
1,8 EFi radfyraBensin105hk (78kW) vid 6000v/min 138Nm vid 4800v/min
1,8 EFi radfyraBensin130hk (97kW) vid 4800v/min 110Nm vid 2500v/min
1,8 radfyraDiesel60hk (45kW) vid 4800v/min 110Nm vid 2500v/min
Exteriöra färger (Solida)
Balliol BlueBlackBurgundy Red
Diamond WhiteGalaxy BlueRadiant Red
Wedgewood Blue  
Exteriöra färger (Metallic)
Aqua FoamAztec GoldFirnwood
MagentaMatisse BlueMercury Grey
Moondust SilverNouveau RedPolaris Grey
Tasman BlueVerona Green

Låst