Taunus -75 läcker olja från bakaxel till bromstrumma

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Taunus Coupe
Nybörjare
Namn: Morgan Ewaldsson
Kör: Ford Taunus Coupe -75

Taunus -75 läcker olja från bakaxel till bromstrumma

Inlägg av Taunus Coupe »

Jag har bekymmer. Lämnade in min Taunus Coupe -75 för att åtgärda läckaget men de kunde inte få fram några delar. Som jag förstått det så behöver jag den packbox som förhindrar oljan i bakaxeln att tränga ut i bromstrumman . Vart kan jag få tag på en sådan?
Jag tror att tidigare ägares lösning har varit att köra utan olja i bakaxel. Det kan väl knappast vara något att rekommendera?

Från navklumpen (lager, bromsskiva mm) i fram går ett stag snett framåt mot motorrummet. Mellan staget och väggen mellan hjuls och motorrum ska det sitta en gummibussning. Dessa saknar jag också. Ursäkta min okunskap när det gäller facktermer. Vad heter dessa och vart kan jag få tag på dem?

Mycket tacksam för hjälp. Jag vill ju ut och köra nu....

Tags:

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Köp en hjullagersats till bakaxeln, då brukar allt man behöver följa med och har det läckt brukar lagren ändå vara slut.

Bussningen i framvagnen sitter på något som kan kallas reaktionsstag eller casterstag. Förmodligen inte så lätt att hitta hos de vanliga reservdelsfirmorna idag. Kanske går det att använda bussning till Volvo 740 eller så letar du hos veteranbilsfirmor, alternativt polyuretanbussningar (KG Trimning är en av firmorna som säljer sånt i Sverige).

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inlägg av Släggmek »

Inte så lätt att hitta lagersatsen heller hos de stora kedjorna idag utom att jag såg Mekonomen har en framhjulslagersats billigt (men t ex Boffens Fordonsteknik .com kanske har lösa packboxar om inte måttet är samma på bakaxelns), men vad jag minns (jag kan såklart ha fel) skulle det vara samma packbox både till framhjulslager, växellådans utgång och bakaxel på Taunus mfl... nåt att detaljstudera om det inte går att finna listat (får se om jag får en stund att titta på det där). Packboxar är standardsortiment ungefär som lagren och har branschbeteckningar som gör det lätt att jämföra, hittar man sen en EAN-kod i något register så går det ännu lättare.

Bussningarna till framvagnens reaktionsstag (:kopfkratz ...brukar man inte säga momentstag också?), ibland löst kallade "doughnuts", är samma på Taunus/Cortina och Granada men tyvärr också en bit som är svår i dagligvaruhandeln idag. Förslagsvis ta loss brickorna som ska hålla dem (en på var sida av fästet) och ta med för jämförelse och be nån bänknötare titta på sånt som 80-90-tals Totota Hi-Lux (ungefär samma storlek) eller dylikt, ja Volvo 740 som Gustaf nämner borde gå de med. Tjocklek på original är ca 1 cm omonterade, de har inga hylsor eller dylikt utan det är bara en "munk" av gummi eller som repro ibland nåt slags polyuretan-liknande material.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
GNADA75
Veteran
Namn: Tomas Englund
Kör: ford scorpio/sierra

Inlägg av GNADA75 »

Hej ring S-E autoparts ...han har garanterat ...han heter sven-erik örtlund i borlänge mvh Tomas

Cosworth 4x4
Legend
Namn: Micke L.
Kör: Ford Sierra "Cosworth" Delivery Grp.A

Inlägg av Cosworth 4x4 »

Hejsan

Det finns inga lösa packboxar / tätningar på en Taunus.
Det är tätade lager, så byt dom så får du automatiskt nya tätningar !

// Micke

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inlägg av Släggmek »

Bara kapslade lager på bakaxeln då, vad jag minns är det lösa packboxar både på framhjulslagren (1 st, på insidan bakom stora lagret) och växellådan iaf på TC 1 (>75) och TC 2 (>78).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Skriv svar