Part_boy_no1 - Taunus GXL

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)

Inlägg av Släggmek »

Äsch då, får inte igång ljudet men det ser då rasande snyggt ut under huven :thumb:, man blir ju riktigt avis :D - eller om det är generad för att inte ha fått tummen ur :p med den egna. Tur det är semestertider och att vädret verkar bli välvilligt :jobbar5:.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Tags:

Användarvisningsbild
Part_boy_no1
Veteran
Namn: Ronny Ribbheden
Kör: Mondeo ghia -98 SEAT -98

Inlägg av Part_boy_no1 »

Släggmek skrev:Äsch då, får inte igång ljudet men det ser då rasande snyggt ut under huven :thumb:, man blir ju riktigt avis :D - eller om det är generad för att inte ha fått tummen ur :p med den egna. Tur det är semestertider och att vädret verkar bli välvilligt :jobbar5:.

Hum får inge ljud jag hellerBild haha kan ju vara så att tummen är på fel ställeBild ska försöka tennspackla bilen under semesternBild

Ronny

Användarvisningsbild
Part_boy_no1
Veteran

Inlägg av Part_boy_no1 »

Bild

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inlägg av Släggmek »

Sörru, kanske det ändå inte är ljudkortet på min dator som slocknat ändå då, men ofta brukar de annars komma igång igen om man lossar dem och sticker tillbaka (men dra ur sladden och vänta en timme innan demontering och man ska se till att jorda sig med handlovsrem eller hålla i ett element för att inte riskera zappa bitarna med statisk elektricitet och ha skyddsvantar eller en torkduk emellan eftersom fingeravtryck som oxiderar över tid kan påverka strömmens vandring i dem, hyperkänsliga prylar detta). Annars är det mest troligt att någon registerstädare kan ha suddat bort drivrutinen av misstag (DLL-filer misstas lätt för skräpfiler tyvärr), det kan då behövas att göra en systemåterställning till förra tillfället när ljudet fungerade sist eller att hämta en kopia från installationsskiva eller nätet. Man ska ju alltid försöka få tag på originalfiler från tillverkaren först och främst, men är det nåt som utgått så brukar det gå att finna rätt prylar lagrade här, plus tips och råd (nerladdning kräver att man registrerar sig först): http://www.driverguide.com/

Annars om själva jobbet på bilen så funkar det bra med s k Metallspackel också, fast inget slår ju ett väl utfört tennjobb :). Samtidigt är det läge att sätta upp ett varningens pekfinger där, inte bara för giftigheten som man ska vara försiktig med (mesta innehållet i karosstenn är i själva verket bly, och så en del Antimon https://sv.wikipedia.org/wiki/Antimon fast det det är väl rätt harmlöst vad jag vet). Är inte ytan helt ren och temperaturen för låg i underlaget så kan det hända att det inte fäster. Jag har faktiskt hört av de som jobbat med sånt där innan det förbjöds av arbetsmiljöhänsyn om stora tennkakor som sprätt loss när reparerade bildörrar slagits igen, så det gäller att få allt rätt. Men det ska i princip räcka med en liten gasolbrännare typ "camping"-flaska för att tenna på mindre ytor.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Användarvisningsbild
Part_boy_no1
Veteran

Inlägg av Part_boy_no1 »

Släggmek skrev:Sörru, kanske det ändå inte är ljudkortet på min dator som slocknat ändå då, men ofta brukar de annars komma igång igen om man lossar dem och sticker tillbaka (men dra ur sladden och vänta en timme innan demontering och man ska se till att jorda sig med handlovsrem eller hålla i ett element för att inte riskera zappa bitarna med statisk elektricitet och ha skyddsvantar eller en torkduk emellan eftersom fingeravtryck som oxiderar över tid kan påverka strömmens vandring i dem, hyperkänsliga prylar detta). Annars är det mest troligt att någon registerstädare kan ha suddat bort drivrutinen av misstag (DLL-filer misstas lätt för skräpfiler tyvärr), det kan då behövas att göra en systemåterställning till förra tillfället när ljudet fungerade sist eller att hämta en kopia från installationsskiva eller nätet. Man ska ju alltid försöka få tag på originalfiler från tillverkaren först och främst, men är det nåt som utgått så brukar det gå att finna rätt prylar lagrade här, plus tips och råd (nerladdning kräver att man registrerar sig först): http://www.driverguide.com/

Annars om själva jobbet på bilen så funkar det bra med s k Metallspackel också, fast inget slår ju ett väl utfört tennjobb :). Samtidigt är det läge att sätta upp ett varningens pekfinger där, inte bara för giftigheten som man ska vara försiktig med (mesta innehållet i karosstenn är i själva verket bly, och så en del Antimon https://sv.wikipedia.org/wiki/Antimon fast det det är väl rätt harmlöst vad jag vet). Är inte ytan helt ren och temperaturen för låg i underlaget så kan det hända att det inte fäster. Jag har faktiskt hört av de som jobbat med sånt där innan det förbjöds av arbetsmiljöhänsyn om stora tennkakor som sprätt loss när reparerade bildörrar slagits igen, så det gäller att få allt rätt. Men det ska i princip räcka med en liten gasolbrännare typ "camping"-flaska för att tenna på mindre ytor.

Ljudet på min iphone (några år gammal) fungerar i och för sig bara iblandBild och nån dator har jag inte haft på 4-5 årBild min tumme är nog också på fel ställe iblandBild har skruvat på bilen sen 2008 och är inte klar änBild

Min far kan det där med tenn så han får lära mig allt om detBild och jobbar dagligen med gaslödningBild

Ronny

Användarvisningsbild
Part_boy_no1
Veteran

Inlägg av Part_boy_no1 »

Användarvisningsbild
Part_boy_no1
Veteran

Inlägg av Part_boy_no1 »

Blir ljud när man kollar på youtube

Ronny

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inlägg av Släggmek »

Jäklar oxå! :banghead:;) Blir att fixa datorljudet i morgon då för mig :p.

Bra du har ett proffs att fråga, finns inget bättre än när man kan lära av någon gammal hantverkare :).

Apropå GDS, datorer och finlir - Raspberry Pi puffas fram som ett lite idealistiskt alternativ till PC som är busbillig i pris och själva datorn ryms i handen och går att koppla till smart-TV via USB-kabel så slipper man köpa till en skärm - klart portabel :). Jag har hört en massa surr om den från omgivande datanördar och de som skaffat en flödar av beröm för manicken. Fixar att skriva med och surfa på, det mesta utom spel. Nackdelarna är främst att man får skruva ihop den själv som ett värre Lego och än så länge finns bara Linux programvara till den, fast nåt Windows sägs vara på gång. https://www.google.se/search?q=raspberr ... TTygPp1YFg - äsch då, OT :p...

Användarvisningsbild
Part_boy_no1
Veteran

Inlägg av Part_boy_no1 »

Släggmek skrev:Jäklar oxå! :banghead:;) Blir att fixa datorljudet i morgon då för mig :p.

Bra du har ett proffs att fråga, finns inget bättre än när man kan lära av någon gammal hantverkare :).

Apropå GDS, datorer och finlir - Raspberry Pi puffas fram som ett lite idealistiskt alternativ till PC som är busbillig i pris och själva datorn ryms i handen och går att koppla till smart-TV via USB-kabel så slipper man köpa till en skärm - klart portabel :). Jag har hört en massa surr om den från omgivande datanördar och de som skaffat en flödar av beröm för manicken. Fixar att skriva med och surfa på, det mesta utom spel. Nackdelarna är främst att man får skruva ihop den själv som ett värre Lego och än så länge finns bara Linux programvara till den, fast nåt Windows sägs vara på gång. https://www.google.se/search?q=raspberr ... TTygPp1YFg - äsch då, OT :p...

Blev lite sugen på en sån grejBild lite jobbigt att använda telefon att surfa med. Har försökt letat fram lite info om två grejer jag hitta. Men har inte lyckats änBild

Ronny

Användarvisningsbild
Part_boy_no1
Veteran

Inlägg av Part_boy_no1 »

BildBild

Ronny

Användarvisningsbild
Part_boy_no1
Veteran

Inlägg av Part_boy_no1 »

Första försöket att tennspacklaBild
BildBildBild

Ronny

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inlägg av Släggmek »

Ser ju inte illa ut alls ;). Lite filande på detta bör det bli perfekt :), pansarfil förstås så går det snabbt och smidigt.

Förresten, vad är det för snygga emaljerade Ford-sköldar? Emblem som gjorts om till smycke, eller? Ser ut som att det kan vara skölden från värmepaketet på tidiga Mustang eller motsvarande, utseende och storlek stämmer vad jag ser.

Kan ju erkänna apropå att jag fixade upp en liten Taunus-sköld som fått lite dålig passform av ovarsam losstagning och gjorde om det till en brosch åt en qvinnlig vän med Ford-tycke, jag lovar att det blev uppskattat :image037: - kanske ett gåvotips till den som har allt om man råkar ha några halvdanna emblem i reserv som har avbrutna fästpinnar etc (för de som tror man kan sprätta bort dem med mejsel kan tipsas att de sitter med en liten fjäderbricka på baksidan - börja med att peta bort den, går bättre då...:p).

Användarvisningsbild
Part_boy_no1
Veteran

Inlägg av Part_boy_no1 »

Släggmek skrev:Ser ju inte illa ut alls ;). Lite filande på detta bör det bli perfekt :), pansarfil förstås så går det snabbt och smidigt.

Förresten, vad är det för snygga emaljerade Ford-sköldar? Emblem som gjorts om till smycke, eller? Ser ut som att det kan vara skölden från värmepaketet på tidiga Mustang eller motsvarande, utseende och storlek stämmer vad jag ser.

Kan ju erkänna apropå att jag fixade upp en liten Taunus-sköld som fått lite dålig passform av ovarsam losstagning och gjorde om det till en brosch åt en qvinnlig vän med Ford-tycke, jag lovar att det blev uppskattat :image037: - kanske ett gåvotips till den som har allt om man råkar ha några halvdanna emblem i reserv som har avbrutna fästpinnar etc (för de som tror man kan sprätta bort dem med mejsel kan tipsas att de sitter med en liten fjäderbricka på baksidan - börja med att peta bort den, går bättre då...:p).

För att vara första försöker så är jag nöjdBild var och letade mer tenn idag. Finns tydligen på mekonomenBild

Vet inte Vad det kan vara för nåt. Kanske nå reklam smyckeBild

Haha kanske skulle fixa nåt fint Ford smycke till frugan i julklappBild

Ronny

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inlägg av Släggmek »

Mekonomens tenn bör väl duga, jag har för det allra mesta varit nöjd med vad de säljer :), utom när de inte vet skillnad på Ford-grejor och eftermarknaden skickar dom sånt som stämmer med katalogen men inte med bilen :( - se upp med bromsdelar, kolla noga så det inte är en handbromsvajer som "passar alla årsmodeller" eller hjulcylindrar till bakaxeln som har fel anslutning. Annars brukar det vara okay. Och så se upp med hanteringen av karosstennet, det är som sagt mest bly och en skråma från en tennad kant kan i värsta fall leda till blodförgiftning - sårkanterna förgiftas, blir missfärgade och får strimmor när det letar sig ut i ådernätet, oftast känns både domning och tydlig puls i skadan - viktigt då att söka vård direkt och inte avvakta.

Med allvaret avklarat, över till pyntet :). Alltså, är hon riktigt snäll resten av året och en likadan fordfantast ;) så kan du väl putsa upp de där märkesjuvelerna och presentera som :santa: med på en matchande guldfärgad halskedja, men annars så är det inget urmakeri heller att göra som jag gjorde. Köp nåt skräpsmycke av lödbart material (sånt där kackig gjutmetall funkar sällan, det bör vara mässing eller liknande legering), nånting med lämplig låsbygel/upphängningsanordning som går att såga loss med lite gods kvar omkring som fästpunkter och ta Radiolödtenn, vad jag vet ska det vara ganska rent tenn. Man kan iofs ta blixtlim teoretiskt, men det innehåller giftet Cyanoakrylat som är olämpligt att gå omkring med på sig även fast det härdat.

Användarvisningsbild
Part_boy_no1
Veteran

Inlägg av Part_boy_no1 »

Bild
Nu när det börjar bli kallt så är det dags att flytta in i garaget under vinternBild inte blivit så mycket gjort ett tag nuBild

Bild suger efter turbo blev stor så blev ett bilbyteBild

Ronny

Skriv svar