Byte flexrör (avgas) focus mk1?
-
yoshy
- Erfaren
- Namn: Johannes Eriksson
- Kör: Focus -99
Byte flexrör (avgas) focus mk1?
Halloj!
Nyss hemkommen från besiktningen där forden fick nedslag på avgasläckage i flexdelen på avgassystemet.
Nu hemma sitter jag och letar reservdelar och ser att man kan köpa http://www.ebay.co.uk/itm/ford-focus-1- ... 19e07348d7
istället för hela främre delen (grenrör ner till första skarv)
Men är det någon som testat detta och vet om det något att satsa på eller ska man gå på med hela "kittet"?
Är ju lite skillnad i pris samt att man slipper försöka lossa grenrör + lambdasond som säkerligen inte vill lossna utan bra med övertalning
Nyss hemkommen från besiktningen där forden fick nedslag på avgasläckage i flexdelen på avgassystemet.
Nu hemma sitter jag och letar reservdelar och ser att man kan köpa http://www.ebay.co.uk/itm/ford-focus-1- ... 19e07348d7
istället för hela främre delen (grenrör ner till första skarv)
Men är det någon som testat detta och vet om det något att satsa på eller ska man gå på med hela "kittet"?
Är ju lite skillnad i pris samt att man slipper försöka lossa grenrör + lambdasond som säkerligen inte vill lossna utan bra med övertalning
-
gubbkeps
- Nybörjare
- Namn: Christer Glenning
- Kör: Mondeo MK4 2.0 TDCi 2010

Bumpar tråden eftersom jag fått samma nedslag som TS i besiktning av min Focus 1.6 kombi -04. Fick inte någon läcka utpekad men av bilden (från bes) att döma verkar det väl sitta just vid flexdelen. Jag har inte hunnit undersöka det närmare, men flexdelen verkar vara ett svagställe på 1.6-motorn.
Fästet för avgassystemet vid katalysatorn hade hursomhelst rostat av och gummifästet mellan ljuddämparna hade släppt. Hela systemet hängde således ner rejält och jag misstänker att detta gett upphov till läckan.
Tacksam för rep-tips eller om någon kunde rekommendera ovan nämnda reservdel från ebay även i mitt fall.
-
gubbkeps
- Nybörjare
- Namn: Christer Glenning
- Kör: Mondeo MK4 2.0 TDCi 2010
Några ytterligare funderingar.. Till det länkade flexröret verkar det följa med någon form av avgascement. Bra tänker jag som inte kan svetsa. I Haynes-boken står det dock att man ska undvika sådana lagningar uppströms katten eftersom fragment av materialet kan lossna och leda till överhettning. Det låter rimligt men borde finnas metoder att minimera denna risk tycker jag, t ex var eller hur man lägger på cementen och hur rören överlappar varandra. Synpunkter mottages tacksamt :-)