Backvarnare S-Max -08
-
Ricke77
- Erfaren
- Namn: Rickard Andersson
- Kör: S-Max 2.0 TDCI 2008
Backvarnare S-Max -08
Har letat lite men inte hittat någon med samma strul...
Tänkte kolla om det är någon som har erfarenhet av backvarnare/sensorer på S-Max.
Har strul med mina då de piper till ibland som om det vore något hinder i vägen. Det händer inte hela tiden utan endast typ varannan gång. Ibland är det fram det piper och ibland är det bak och nån gång har det hänt att båda piper om vart annat. De piper inte konstant utan det är som om det finns hinder nån meter ifrån.
Jag har testat att putsa sensorerna, tänkte om det var skit eller vatten på dem men det spelar ingen roll.
Hur tar man reda på vilken sensor som strular och är de svåra att byta själv?
Kostnad per sensor?
Tänkte kolla om det är någon som har erfarenhet av backvarnare/sensorer på S-Max.
Har strul med mina då de piper till ibland som om det vore något hinder i vägen. Det händer inte hela tiden utan endast typ varannan gång. Ibland är det fram det piper och ibland är det bak och nån gång har det hänt att båda piper om vart annat. De piper inte konstant utan det är som om det finns hinder nån meter ifrån.
Jag har testat att putsa sensorerna, tänkte om det var skit eller vatten på dem men det spelar ingen roll.
Hur tar man reda på vilken sensor som strular och är de svåra att byta själv?
Kostnad per sensor?
-
Ford4Life
- Veteran
- Namn: Rickard Å
- Kör: Volvo V90 D3
Mondeo Mk4 Business Edition - SÅLD - Ort: Härnösand
Parkeringssensorer är jobbiga att hålla på med, de sitter så illa till och det kan vara antingen fel på sensorn, modulen eller ett kabelbrott.
I ditt fall låter det som det kommit vatten eller skit i sensorerna, då får man plocka lös dom, rengöra, spruta lite kontaktspray eller WD40 och hoppas på det bästa.
I ditt fall låter det som det kommit vatten eller skit i sensorerna, då får man plocka lös dom, rengöra, spruta lite kontaktspray eller WD40 och hoppas på det bästa.
-
Ford4Life
- Veteran
- Namn: Rickard Å
- Kör: Volvo V90 D3
Mondeo Mk4 Business Edition - SÅLD - Ort: Härnösand
Nej, men på Mondeo är dom väl bara att knäppa lös. Man kan använda en skruvmejsel som hjälp om man är försiktig.
Ang. pris, kolla på ebay eller laga.se.
För att kolla vilken som strular får du kolla med en felkodsläsare/kabel som stödjer MS-CAN bus. Om man nu vill lita på vad den säger, ett tips är att i så fall flytta den sensor som den klagar på till en annan plats, börjar den klaga på dit du flyttade sensorn till då är det sensorn det är fel på.
Ang. pris, kolla på ebay eller laga.se.
För att kolla vilken som strular får du kolla med en felkodsläsare/kabel som stödjer MS-CAN bus. Om man nu vill lita på vad den säger, ett tips är att i så fall flytta den sensor som den klagar på till en annan plats, börjar den klaga på dit du flyttade sensorn till då är det sensorn det är fel på.
-
Ricke77
- Erfaren
Jag ska testa o se om jag kan känna mig fram till vilken givare det är. Med tanke på att den aldrig tvärdör så tror jag ju mer på givare som ger fel signal.
När man väl börjat med o spraya WD40 så känns det som att man får fortsätta med det såklart så det vore ju skönt om man fann vilken givare det var...
När man väl börjat med o spraya WD40 så känns det som att man får fortsätta med det såklart så det vore ju skönt om man fann vilken givare det var...
-
Ricke77
- Erfaren
Efter den senare tidens töväder så har min backvarnare konstant signal på sensorerna bak. Dvs när jag lägger i backen så tjuter det konstant. Jag lyckades inte inte känna mig fram till vilka som fungerar så det är väl bara att försöka plocka bort och mäta. Nån som plockat bort sensorerna bak på en S-Max 06-09 nångång och vet hur de sitter fast?