Här snackar vi bilstereo, om Ford Sync

Tekniska diskussioner om bilar, motorer och andra relaterade prylar.
Användarvisningsbild
Vispen74
Veteran
Namn: Thomas E
Kör: Ford Focus Active

Här snackar vi bilstereo, om Ford Sync

Inläggav Vispen74 » lör jan 09, 2016 5:13 pm

Har tidigare lagt mina inlägg i en tråd som handlar om annat, så jag skapar här en tråd för enbart Fords mediasystem "Sync".

Tags:

Användarvisningsbild
Vispen74
Veteran

Inläggav Vispen74 » lör jan 09, 2016 5:23 pm

Senaste uppdateringen, version 3.8, till Sync 2 innehåller detta:

The new software update for SYNC® with MyFord Touch® systems includes all the improvements from previous updates, plus additional benefits such as:
Siri® Eyes Free*:
Now iPhone users can use Siri® Eyes Free with SYNC® with MyFord Touch®. With simple voice commands, SYNC® with MyFord Touch® enables you to operate the iPhone and SYNC® together. Siri® Eyes Free can be activated by pressing and holding the voice button for at least 3 seconds.
Secure, simple phone pairing:
Phone pairing is now easier.
Automatic reconnection:
If your phone disconnects, SYNC® with MyFord Touch® will automatically reconnect it.
Easier entry of destinations for China:
Now SYNC® with MyFord Touch® allows for easier entry of destinations.
*Feature requires compatible hardware.

Uppdateringen är till alla modeller som har Sync 2, den kan laddas ner med svenskt språk direkt från Ford här:
Gen2v38build15128updatepackageEULangpack4Rev2

Naturligtvis kan jag inte ta ansvar för filerna, dess användning eller publicering, då jag hittade länken här:
Focus Fanatics - My Ford Touch Thread

Användarvisningsbild
Vispen74
Veteran

Inläggav Vispen74 » lör jan 09, 2016 5:25 pm

Sync 3 får stöd för Android Auto och Apple CarPlay:

http://blog.caranddriver.com/

Användarvisningsbild
saabchef
Legend
Namn: Pelle Svensson
Kör: Chippad Sierra 4X4

Inläggav saabchef » sön jan 10, 2016 8:28 am

Då måste jag fråga, har en Transit Connect -14 eller -15 kommer inte ihåg vilken årsmodell det var. Har kört via blåtand min nokia lumia 1020 och synkat till radion, därefter har man kunnat styra spellistor och byta låt via rattens kontroller och även kunna släcka skärmen på telefonen medans man spelar musik. Nu har jag köpt en lumia 950xl då den gamla telefonen gett upp, men nu när man synkar så går det inte längre att använda knapparna på ratten inte heller att stänga ner skärmen för då stängs det av. Finns det någon inställning man kan göra för att få det att funka igen?
NPC Crew

2016 201m@6,88s/160km/h 402m@10,79s/201km/h 60ft 1,51s
2017 en enda pissrepa med 201m@147 och 402@11.23 202, 60ft 1,55
2018 ingen växellåda :( 2019 201m@7,65/153km/h, 402m@11.55/205, 60ft 1,8

Användarvisningsbild
Vispen74
Veteran

Inläggav Vispen74 » sön jan 10, 2016 8:38 am

saabchef skrev:Då måste jag fråga, har en Transit Connect -14 eller -15 kommer inte ihåg vilken årsmodell det var. Har kört via blåtand min nokia lumia 1020 och synkat till radion, därefter har man kunnat styra spellistor och byta låt via rattens kontroller och även kunna släcka skärmen på telefonen medans man spelar musik. Nu har jag köpt en lumia 950xl då den gamla telefonen gett upp, men nu när man synkar så går det inte längre att använda knapparna på ratten inte heller att stänga ner skärmen för då stängs det av. Finns det någon inställning man kan göra för att få det att funka igen?

Knepigt. Testat att ta bort och para om telefonen? Det verkar ju inte finnas jättemycket om detta på nätet, hittade denna tråd:
http://forums.windowscentral.com/microsoft-lumia-950-xl/396967-bluetooth-issues-car.html
Men där är inte specifikt ditt problem med.

Användarvisningsbild
Vispen74
Veteran

Inläggav Vispen74 » sön jan 10, 2016 1:02 pm

Sådär, har nu kört in uppdatering 3.8 i min Mondeo mk5. Väldigt nöjd, använder Siri på min iPhone genom rattknapparna samt att nu visas inkommande SMS i Sync 2 också, precis som det gjort med Androider tidigare. Kanske finns fler nyheter, har inte hunnit testa än.
Bilagor
IMG_2061.jpg

tenretni
Nybörjare
Namn: Joakim D
Kör: Mondeo mkV titanium 2.0 Tdi

Inläggav tenretni » tis feb 16, 2016 12:07 pm

Vispen74 skrev:Sådär, har nu kört in uppdatering 3.8 i min Mondeo mk5. Väldigt nöjd, använder Siri på min iPhone genom rattknapparna samt att nu visas inkommande SMS i Sync 2 också, precis som det gjort med Androider tidigare. Kanske finns fler nyheter, har inte hunnit testa än.

Hallå Vispen hur har det gått med uppdateringen blev det bättre?

Jag tänkte också uppdatera min Mondeo mkV men vet ej hur det går med garantier om jag gör det själv?

Var det bara att lägga filen på en usb och sen köra update från menyn?

Användarvisningsbild
Vispen74
Veteran

Inläggav Vispen74 » tis feb 16, 2016 8:23 pm

tenretni skrev:Hallå Vispen hur har det gått med uppdateringen blev det bättre?

Jag tänkte också uppdatera min Mondeo mkV men vet ej hur det går med garantier om jag gör det själv?

Var det bara att lägga filen på en usb och sen köra update från menyn?

Halloj!
Jo, bättre funktionalitet med mobilen, fast ingen kioskvältare. Men absolut, bara att uppgradera. Var också lite nojig innan, men visade sig vara i onödan. Man lägger packar upp zip-filen på en USB-sticka och sätter in den i bilen, så får man anvisningar exakt hur man gör, förloppet och när det är klart. Tog cirka 20 minuter för mig som inte har nav i bilen, det enda speciella är att man inte får stänga av bilen under tiden. Man behövde alltså inte ens välja att uppgradera i någon meny, den kände av USB-minnet och frågade av sig själv om jag ville starta uppgraderingen.
Garantier? Allt är ju original och är ju gjord för att uppdatera själv. Min säljare eller verkstadskille sa i alla fall inget om att jag uppdaterade. Den som jag läst om att det gick snett för under uppdateringen, så att stereon inte starta, fick ta ett nytt USB och göra om det hela från början. Fast visst, det är ju på egen risk trots allt, pinsamt att behöva åka till verkstaden och be de fixa om det skitit sig.

tenretni
Nybörjare
Namn: Joakim D
Kör: Mondeo mkV titanium 2.0 Tdi

Inläggav tenretni » ons feb 17, 2016 9:16 am

Vispen74 skrev:Halloj!
Jo, bättre funktionalitet med mobilen, fast ingen kioskvältare. Men absolut, bara att uppgradera. Var också lite nojig innan, men visade sig vara i onödan. Man lägger packar upp zip-filen på en USB-sticka och sätter in den i bilen, så får man anvisningar exakt hur man gör, förloppet och när det är klart. Tog cirka 20 minuter för mig som inte har nav i bilen, det enda speciella är att man inte får stänga av bilen under tiden. Man behövde alltså inte ens välja att uppgradera i någon meny, den kände av USB-minnet och frågade av sig själv om jag ville starta uppgraderingen.
Garantier? Allt är ju original och är ju gjord för att uppdatera själv. Min säljare eller verkstadskille sa i alla fall inget om att jag uppdaterade. Den som jag läst om att det gick snett för under uppdateringen, så att stereon inte starta, fick ta ett nytt USB och göra om det hela från början. Fast visst, det är ju på egen risk trots allt, pinsamt att behöva åka till verkstaden och be de fixa om det skitit sig.

Uppdatering gjord utan problem. Som sagt inte mycket skillnad.
Jag tycker dock att responsen på skärmen är lite snabbare.

Användarvisningsbild
Vispen74
Veteran

Inläggav Vispen74 » ons feb 17, 2016 8:47 pm

tenretni skrev:Uppdatering gjord utan problem. Som sagt inte mycket skillnad.
Jag tycker dock att responsen på skärmen är lite snabbare.

Skoj!
Stora skillnaden som Ford marknadsfört är Siri-integreringen, men nästan vad jag än säger så svarar Siri att hon inte kan hjälpa mig med det i bilen. Så det använder jag föga. I post #2 är ju nyheterna med denna uppdatering, så är det ju säkert fixade buggar och förbättringar vilket ju sannolikt gör systemet snabbare.

hnhn99
Nybörjare
Namn: Håkan Hedman
Kör: Mondeo

sync 2 eller sync 3

Inläggav hnhn99 » tor jun 23, 2016 10:39 am

Hej. Jag har precis köpte en monedo tillverkad 2016-04. I specen från handlaren står det sync 3, stämmer det? Hur kan jag se om jag har sync 2 eller 3?

Användarvisningsbild
Vispen74
Veteran

Inläggav Vispen74 » lör jun 25, 2016 10:43 pm

hnhn99 skrev:Hej. Jag har precis köpte en monedo tillverkad 2016-04. I specen från handlaren står det sync 3, stämmer det? Hur kan jag se om jag har sync 2 eller 3?

Om jag inte har fel så har Sync 3 ett ljust gränssnitt, medan Sync 2 är genomgående svart. Har man Sync 2 sitter även en liten skylt framför växelspaken med texten "Sync by Microsoft". Det måste vara det enklaste sätten att känna igen vad man har.

Skickat från min Nokia 3110i

hnhn99
Nybörjare

Inläggav hnhn99 » mån jun 27, 2016 7:25 am

Det är det mörka operativsystemet, men på skylten står det bara "sync". Inget microsoft. Det är det kluriga... :)

Användarvisningsbild
Vispen74
Veteran

Inläggav Vispen74 » tis jun 28, 2016 4:07 pm

hnhn99 skrev:Det är det mörka operativsystemet, men på skylten står det bara "sync". Inget microsoft. Det är det kluriga... :)

Haha! Ja då blev det inte lättare. Hoppas du har Sync 3, då det ska vara så mycket mer användbart.
Du kan även se om du har en resistiv skärm (Sync 2) eller en capacitiv som man bara behöver nudda (Sync 3).

Skickat från min LG-D855 via Tapatalk

hnhn99
Nybörjare

Inläggav hnhn99 » tis jun 28, 2016 9:29 pm

Ja, lättryckt är det iaf. Får väl se om det kommer nån uppdatering.