glödning/starta bilen problem
-
xgranis
- Erfaren
- Namn: Tony Granström
- Kör: Ford S-Max tdci 2007
Jag har ett knepigt problem på min S-max 2007 2,0 tdci
Jag har koppla in datorn, och då finns det inga felkoder till att börja med.
Jag har svårt att få igång bilen efter glödning, precis som glödstiften är dålig eller nåt, för har jag glödat många ggr så märker jag att den sparkar igång men inte på alla cylindrar, efter nån några sek så går den på alla cylindrar.
Och har jag haft motorvärmaren i en natt vid extrem kyla så glödar den bara en halvsekund precis som den ska när motorn är varm, men då går den inte heller igång efter glödat en halvsekund 10ggr
Är det glödstiften då tro? Vet fasen inte var jag ska börja.
Jag har koppla in datorn, och då finns det inga felkoder till att börja med.
Jag har svårt att få igång bilen efter glödning, precis som glödstiften är dålig eller nåt, för har jag glödat många ggr så märker jag att den sparkar igång men inte på alla cylindrar, efter nån några sek så går den på alla cylindrar.
Och har jag haft motorvärmaren i en natt vid extrem kyla så glödar den bara en halvsekund precis som den ska när motorn är varm, men då går den inte heller igång efter glödat en halvsekund 10ggr
Är det glödstiften då tro? Vet fasen inte var jag ska börja.
-
Ricke77
- Erfaren
- Namn: Rickard Andersson
- Kör: S-Max 2.0 TDCI 2008
Jag har precis likadan bil som du har. Har du en glödlampa som lyser när du vrider om nyckeln? Jag kan då inte se någon på min. Dock har jag inga problem med start vare sig i kyla eller värme så glöder gör den nog...niclas73a skrev:Vår 2,0 diesel -07 med +18000 mil skall in på verkstad för att byta startmotor.
Surt!
Kan du ha samma problem?
- niclas73a
- Erfaren
- Namn: Niclas
- Kör: S-max 2,0 TDCi -07
Ja, jag har en lampa för glödgningen i instrumentpanelen. Upptäckte den nyligen. En gul liggande spiral som är tänd ett par sekunder. Till vänster i varvtalsinstrumentet.Ricke77 skrev:Jag har precis likadan bil som du har. Har du en glödlampa som lyser när du vrider om nyckeln? Jag kan då inte se någon på min. Dock har jag inga problem med start vare sig i kyla eller värme så glöder gör den nog...
-
Ricke77
- Erfaren
- Namn: Rickard Andersson
- Kör: S-Max 2.0 TDCI 2008
Tänk att den har inte jag sett på vår...niclas73a skrev:Ja, jag har en lampa för glödgningen i instrumentpanelen. Upptäckte den nyligen. En gul liggande spiral som är tänd ett par sekunder. Till vänster i varvtalsinstrumentet.
När exakt lyser den? Är det när du vrider nyckeln till tändningsläget eller när du vrider vidare för att starta?
- niclas73a
- Erfaren
- Namn: Niclas
- Kör: S-max 2,0 TDCi -07
Ricke77 skrev:Tänk att den har inte jag sett på vår...
När exakt lyser den? Är det när du vrider nyckeln till tändningsläget eller när du vrider vidare för att starta?
Du vrider nyckeln till sista läget, då alla varningslampor i panelen tänds, innan du drar igång tändningen.
Edit: alltså i tändningsläget
-
torre05
- Veteran
- Namn: Torsten Hänisch
- Kör: Mondeo och Connect
Hej samma problem med min Mondeo när det är kalt ute. Byte här om dagen bränslefiltret då jag även fick upp ett felmeddelande om för lite bränsle när jag gasade på för mycket. Dock så gjorde det inget emot mina startproblem :/
Nu är frågan vad som kan vara felet hos mig är det vid ca -10 grader men det blir inte värre om det -20 heller för den delen :S
Nu är frågan vad som kan vara felet hos mig är det vid ca -10 grader men det blir inte värre om det -20 heller för den delen :S