ford taunus 82

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det är inga direkta problem att använda EFI-härva från en 1988 eller nyare med sprutet integrerat i bilens härva, men det tar nån timme extra att separera sakerna och så får man ju göra egna inkopplingar av reläerna. Jag gjorde så i Caprin.

DOHC/I4-motorn från Sierra har bara oljefilter, koppling och bultmönstret mot växellådan gemensamt med Pinto ;-)

Man får ju bestämma sig lite för vad man är ute efter, att konvertera till sprut är bra men strikt sett inte så enkelt att ärligt besikta med (pga avgaskraven), en enkel trimning med standardförgasare etc. är inte mer lagligt men betydligt svårare att upptäcka så risken att fastna i en kontrollbesiktning är mindre.

Vill man ha mer effekt än vad en snäll förgasartrimning ger, och köra lagligt, så får man sikta på ombyggt fordon, och byta till någon annan standardmotor med kat. Men det blir en annan magnitud på projektet.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Tags:

Andreaså
Veteran
Namn: Andreas Åkerlind
Kör: Ford Consul 2.0 1975, Ford Mondeo 2.0tdci 2010, Ford Cortina 1600 Estate 1969 & Fiat Freemont 2.0 Multijet 2014

Inlägg av Andreaså »

Det blev en hel del trixande. Jag är nog kanske inte rätt man att fråga :P Men kortfattat så tog jag lös all kabelhärva från styrenheten in i motorutrymmet. Den del av härvan som gick från styrenheten till tändningslås och reläboxen lämnade jag kvar. Dock inte medvetet. Jag är nämligen fullständigt urusel på bilel och trodde i min enfald att den delen var fullständigt onödig och endast skulle ställa till med förtret. När bilen sen föga förvånande inte startade så insåg jag mitt misstag. Med hjälp av therealpintos guide för att koppla in efi i förgasarbil så lyckades jag dra nya kablar för att ge styrenheten ström. Om en som jag som knappt klarar av att koppla in ett par extraljus utan utförlig bruksanvisning klarar av omkopplingen så är det nog ingen fara för er andra ��

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Inlägg av granadadr »

therealpinto skrev:Det är inga direkta problem att använda EFI-härva från en 1988 eller nyare med sprutet integrerat i bilens härva, men det tar nån timme extra att separera sakerna och så får man ju göra egna inkopplingar av reläerna. Jag gjorde så i Caprin.

DOHC/I4-motorn från Sierra har bara oljefilter, koppling och bultmönstret mot växellådan gemensamt med Pinto ;-)

Man får ju bestämma sig lite för vad man är ute efter, att konvertera till sprut är bra men strikt sett inte så enkelt att ärligt besikta med (pga avgaskraven), en enkel trimning med standardförgasare etc. är inte mer lagligt men betydligt svårare att upptäcka så risken att fastna i en kontrollbesiktning är mindre.

Vill man ha mer effekt än vad en snäll förgasartrimning ger, och köra lagligt, så får man sikta på ombyggt fordon, och byta till någon annan standardmotor med kat. Men det blir en annan magnitud på projektet.

Gustaf
ok,, har man nytta av en klippt härva?? har en sådan liggande, vet ej hur var den är klippt

Andreaså
Veteran
Kör: Ford Consul 2.0 1975, Ford Mondeo 2.0tdci 2010, Ford Cortina 1600 Estate 1969 & Fiat Freemont 2.0 Multijet 2014

Inlägg av Andreaså »

therealpinto skrev:Det är inga direkta problem att använda EFI-härva från en 1988 eller nyare med sprutet integrerat i bilens härva, men det tar nån timme extra att separera sakerna och så får man ju göra egna inkopplingar av reläerna. Jag gjorde så i Caprin.

Gustaf
Kan verkligen bilprovningen bli griniga på min bil när sierran ligger på samma effekt? Även om jag i överflytten skippade katalysatorn så borde
Ändå effekten ligga på drygt detsamma. För att inte tala om förbättringen på avgasvärden och bränsleförbrukning.

lilureN
Nybörjare
Namn: Tom persson
Kör: Fors taunus

Inlägg av lilureN »

får börja kolla lite på burton, extraktor sitter redan på. en orginal pinto motor, klarar dom av att varva upp 7500rpm? för ja tycker min taunus är otroligt pigg, för ja vet inte riktigt vad som är gjort på den..

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jörgen, visst har man nytta av delar av en härva, i alla fall om man ska bygga om lite. Bra kontaktstycken och kabelfärger...

Problemet med att byta till en Pinto EFI (eller byta till sprut) är som sagt avgasreglerna. Det är inte säkert att någon besiktningsman kommer gnälla om det ändå (det händer att man tolkar reglerna snällt...) men man vet inte.

Grejerna (kolvar, stakar, vev) i en förgasar-Pinto är inte bombsäkra till 7500 rpm, vevstakarna brukar ge sig till slut. Senare block har lite bättre stakar men 7500 rpm är lånad tid även där. Å andra sidan ger varken standard kam, topp, insug eller avgas någon effekt över typ 6250 rpm nånstans så att varva mer ger inte så mycket.

Standard Sierra EFI har varvstopp på 6300-6400 rpm om jag minns rätt.

Gustaf

Andreaså
Veteran

Inlägg av Andreaså »

therealpinto skrev:Jörgen, visst har man nytta av delar av en härva, i alla fall om man ska bygga om lite. Bra kontaktstycken och kabelfärger...

Problemet med att byta till en Pinto EFI (eller byta till sprut) är som sagt avgasreglerna. Det är inte säkert att någon besiktningsman kommer gnälla om det ändå (det händer att man tolkar reglerna snällt...) men man vet inte.

Grejerna (kolvar, stakar, vev) i en förgasar-Pinto är inte bombsäkra till 7500 rpm, vevstakarna brukar ge sig till slut. Senare block har lite bättre stakar men 7500 rpm är lånad tid även där. Å andra sidan ger varken standard kam, topp, insug eller avgas någon effekt över typ 6250 rpm nånstans så att varva mer ger inte så mycket.

Standard Sierra EFI har varvstopp på 6300-6400 rpm om jag minns rätt.

Gustaf
Det får bli ett problem för hösten -17 då nästa besiktning är. I värsta fall få man väl damma av och renovera upp webern om dom blir griniga :)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inlägg av Släggmek »

SK Racing skrev:Du menar Cosworth 16V nu va? Annars är du något för mig helt okänt på spåren ;) Öööö, sen Hasse vet jag inte riktigt, vilka spridaruttag i toppen på en Pinto ska en plugga :confused: :D

Dom sitter ju i insuget.
Öhm, snacka om att sova på jobbet :idiot::j:... du har så rätt, Mats. Jag får skylla på att det var evigheter sen jag stack huvet under huven på en Sierra, nånstans blev det hopblandat i minnet :^o. :kopfkratz Men DOHC då... nja, inte Cossie utan jag tänkte på den här - https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_I4_DOHC_engine, 8-ventilaren som avlöste OHC i personbilarna som vad jag vet är typ dubbelt av samma med ett och annat av smådelar som ärvdes rakt över :confused:?
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Släggmek skrev:Öhm, snacka om att sova på jobbet :idiot::j:... du har så rätt, Mats. Jag får skylla på att det var evigheter sen jag stack huvet under huven på en Sierra, nånstans blev det hopblandat i minnet :^o. :kopfkratz Men DOHC då... nja, inte Cossie utan jag tänkte på den här - https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_I4_DOHC_engine, 8-ventilaren som avlöste OHC i personbilarna som vad jag vet är typ dubbelt av samma med ett och annat av smådelar som ärvdes rakt över :confused:?
Som sagt, i praktiken så är det ingenting som är samma. Kolla borr/slag, till exempel...

Gustaf

Skriv svar