C-max - dör direkt vid start
-
Skipper
- Nybörjare
- Namn: Leif Olsson
- Kör: C-max
C-max - dör direkt vid start
Jag har en C-max Flexifuel köpt ny i november 2007.
Har sedan ett halvår tillbaka problem med att bilen dör direkt vid start, speciellt om den är kall. Varvräknaren går upp och faller sedan ner direkt och bilen stannar.
Jag kan hålla foten på gaspedalen och få den att bli gående men det är ju inte meningen.
Även i övrigt faller varvtalet långt ner ca 600-400 varv, om man släpper gaspedalen och ibland stannar den även då.
Har haft bilen inlämnad på verkstad (Fosie Malmö) men där har jag bara fått beskedet att det är inget fel på bilen men något fel är det ju.
Bilen körs mest med vanlig bensin.
Någon som upplevt något liknande?
Leif
Har sedan ett halvår tillbaka problem med att bilen dör direkt vid start, speciellt om den är kall. Varvräknaren går upp och faller sedan ner direkt och bilen stannar.
Jag kan hålla foten på gaspedalen och få den att bli gående men det är ju inte meningen.
Även i övrigt faller varvtalet långt ner ca 600-400 varv, om man släpper gaspedalen och ibland stannar den även då.
Har haft bilen inlämnad på verkstad (Fosie Malmö) men där har jag bara fått beskedet att det är inget fel på bilen men något fel är det ju.
Leif
-
Bluebear86
- Nybörjare
- Namn: alex zajtsev
- Kör: Ford Focus C-max
Har exakt samma problem med våran C-max 05a.Skipper skrev:Jag har en C-max Flexifuel köpt ny i november 2007.
Leif
Har fått förklarat för mig att det kan vara kallstartsventil. Måste bara ta reda på vart den sitter.
-
Bluebear86
- Nybörjare
Nu tycker jag att vi kan hjälpas åt. Båda sitter med samma problem och har du löst ditt så får du gärna dela med dig vad du gjorde.
Som sagt våran bil beter sig likadant att när man startar den så går varvmätarn upp till 2-2500 varv för att sen dyka ner och bilen dör, då startar jag om den och då går den. När jag är ute och kör och närmar mig ett stopp så frikopplar jag och bromsar in, då ser man hur varvräknarn pendlar upp och ner dock inte lika mycket när bilen har fått upp värmen. Vad kan detta vara och vad behöver bytas.
Tack på förhand.
Som sagt våran bil beter sig likadant att när man startar den så går varvmätarn upp till 2-2500 varv för att sen dyka ner och bilen dör, då startar jag om den och då går den. När jag är ute och kör och närmar mig ett stopp så frikopplar jag och bromsar in, då ser man hur varvräknarn pendlar upp och ner dock inte lika mycket när bilen har fått upp värmen. Vad kan detta vara och vad behöver bytas.
Tack på förhand.
-
Peter H
- Legend
- Namn: Peter Hallgren
- Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
- Kontakt:
Utgår från att ingen av bilarna har påvisat felkod för fenomenen,, kallstartsventil finns inte på dessa maskiner.
Utan det är en temperarturgivaren som styr hur mycket extra bränsle som ska in i cylindrarna vid tex kallstart, defekt sådan kan med ge sådana fenomen.
Nämnda tjuvluft kan vara en orsak och värt att kontrollera.
Utan det är en temperarturgivaren som styr hur mycket extra bränsle som ska in i cylindrarna vid tex kallstart, defekt sådan kan med ge sådana fenomen.
Nämnda tjuvluft kan vara en orsak och värt att kontrollera.
-
Bluebear86
- Nybörjare
-
Bluebear86
- Nybörjare
-
Bluebear86
- Nybörjare
Ja gärna. Finns att beställa hos Mekonomen för 180 kr om det är en sådan.Peter H skrev:Jo just oxid vid spjällhus kontakten kan med ge sådana fenomen och med lite tur få ordning på symtomen med lite rengöring där, enligt reparationshandboken sitter dess temperatur givar på blockets framsida kring termostathuset.
Kan om du vill mejla ett utdrag om detta,,,
-
Bluebear86
- Nybörjare
Peter H kunde du skicka ett mail om vart den där givaren sitter?Peter H skrev:Jo just oxid vid spjällhus kontakten kan med ge sådana fenomen och med lite tur få ordning på symtomen med lite rengöring där, enligt reparationshandboken sitter dess temperatur givar på blockets framsida kring termostathuset.
Kan om du vill mejla ett utdrag om detta,,,
alexzajtsev@hotmail.com är mitt mail i så fall.
-
fredde1970
- Nybörjare
- Namn: Fredrik Andersson
- Kör: ST220/KA