Ford Focus RS mk3 2016
-
Robert
- Erfaren
- Namn: Robert W
- Kör: Focus RS
Tack för all info! Närmsta leverans ifall jag beställer en nu är tydligen i november... Får hålla ögonen öppna, kan ju alltid dyka upp någon!RS16 skrev:80-100 bilar är totalen för 2016. Visst kan du beställa fler än så, men frågan är när bilen så kommer. Och någonstans kommer ju Ford gå in och bryta, de kan inte producera RS hur länge som helst (Focusen är ju i slutet av livscykeln).
Men ja, du ska nog vara orolig att de tar slut om du inte skyndar dig. Antingen "slut för gott" eller "slut inom något slags rimlig tid". Du kan ju spana in Fords annonser/"artiklar" på AMS - där skriver de själva att årets tilldelning nästan är slut men att det finns några bilar kvar för de som skyndar sig. Och då är det ändå bara en västanfläkt här i Sverige jämfört med Tyskland och England - där har de extrema väntetider och megaefterfrågan.
Defa kommer använda min bil som "mula" för att säkerställa att deras system passande Mustang 2,3 EcoBoost också passar RS:en. Med 95% sannolikhet gör det det, men de ska alltså testa på min bil. Så jag lär få första motorvärmaren i en RS i Sverige.
Vinterhjul kryllar det av. Jag kommer köra dimension 235/35-19, mest av fåfänga. Man kan köra 225/40-18 och spara lite pengar om man vill. Jag har kört fulldubbade Nokian Hakka 8 på min Megane RS i vinter och de har supergrepp men jag är trött på ljudet av dubbar mot torr asfalt 95% av tiden så till Forden blir det Continentals senaste nordiska dubbfria (det som vann Teknikens Världs test). Funderade ett tag på ett europeiskt sportigt dubbfritt (hade det bl.a. på Nissan GT-R:en), men inser att det inte är så ofta man ligger och kör fort/sportigt på vintern. Så det bättre greppet i det nordiska dubbfria fick prioritet. Som fälg kör jag Nitro Epic från Specialfälgar, i dimension 8,5x19 ET45. Dessa fälgar är extremt förlåtande för stora bromsok (som RS:en ju har, och som blir det som begränsar fälgutbudet) - sitter på dussintals Merca AMG, BMW M, Audi RS och Porsche. Kollade också på Nitro Razor och Nitro Speed, men särskilt den sistnämnda har för tjockt gods med risk att fälgen tar i bromsoket. Kronan på verket är FORD OEM TPMS-sensorer så jag slipper lysande däcktryckslampa på vintern. Summa summarum - inte det billigaste vinterhjulspaketet i världen, men samtidigt långt billigare än vad Ford själva skulle ta för en komplett omgång här i Sverige (även om jag skulle gå ner till 18").
Sätesvärme offrade jag, skalstolarna kändes långt viktigare (för mig alltså...). Men så är jag också raceputte. Höjdproblemet verkar de ha löst - skalstolarna är fortfarande inte justerbara men möjligtvis sänkta en aning. De som fått sina bilar rapporter att de sitter bra i dem.
-
RSMackan
- Nybörjare
- Namn: Marcus
- Kör: Ford Focus RS
Min har också stått färdigbyggd ett tag och man undrar varför dem inte har skickats ut. Hörde att de haft bekymmer med läckage på bakaxel på dem så kan ha vart detta som gjort att de dröjt?RS16 skrev:Slår upp min bil i ETIS och ser då att byggdatum har ändrats till 31/3 (förut var det 24/2 har jag för mig). Förhoppningsvis har den bara varit in i fabriken igen på en kortis för uppdatering av någon komponent. Har lite svårt att fatta varför de inte bara skeppar bilen om den nu är färdigbyggd. Tyskarna får leveranser i parti och minut.
Hur som helst så har jag fått nytt datum och då var det 30/4 som gällde.
Hoppas detta står sig nu för jag vill ha min kärra nuuuu
-
Focus RS
- Legend
- Namn: Per-Anders G
- Kör: Ford
- Medlemsnummer: 3
Ford Training Guide
LADDA NER HÄR => New Model Introduction - Supplement
-
RS16
- Veteran
- Namn: Per Brugge
- Kör: Ford Focus RS 2016
Kinesiska hjul (de smidda), vem hade kunnat ana det..... Leverantören är http://www.dicastal.comFocus RS skrev: LADDA NER HÄR => New Model Introduction - Supplement