automatlåda
-
pet1960
- Nybörjare
- Namn: peter
- Kör: capri
automatlåda
är det någon som vet hur många newton man skall dra för att justera bromsbanden på en c3 låda
Tags:
- Släggmek
- Legend
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)
Har iofs en i brukisen men...
Enligt ett utdrag ur Haynes handbok för Sierra med automatlåda C3 (alias Bordeaux, efter Fords växellådsfabrik i Frankrike - annars är den nära släkt med C4) https://sierraautomatico.files.wordpres ... ord-c3.pdf ska det vara mellan 47 till 61 Nm åtdragning på bromsbandets justeringsmutter. Men C3 har väl detaljförbättrats genom åren som det mesta annat, så är det en äldre version så är det nog bäst att kolla med fler källor. Syns som att 80-81 är ett brytår för vissa saker, enligt den här forumtråden https://www.explorerforum.com/forums/sh ... p?t=158160 om Explorer, som också haft C3.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
- johan70
- Veteran
- Namn: Johan Lindvall
- Kör: Ford Granada 3000 ghia Coupe -74, Granada 2.8 Injection -84
- Kontakt:
Hasse jag läste din länk till sierra. Och där stod 14Nm och släppa den 2 varv sedan.
47-61 Nm är momentet man skall dra lås muttern med :-)
Jag tror (Obs tror) att det är alltid 14Nm men på dom äldre lådorna skall man släppa 1.5 varv och på dom nya 2 varv.
Och jag har för mig att på en av skruvarna till kåpan till utgående axel sitter en typ skylt. Och om serienummret börjar eller var det kanske slutar på 77 eller var det 78 så är det 1.5 varv.
Och slutar eller börjar det på 82 eller kanske 84 så är det 2 varv.
På min 2.8 injection som är från 84 var det den äldre typen av låda. Men den kan ju i och försig vara bytt någon gång under dessa drygt 30 år
47-61 Nm är momentet man skall dra lås muttern med :-)
Jag tror (Obs tror) att det är alltid 14Nm men på dom äldre lådorna skall man släppa 1.5 varv och på dom nya 2 varv.
Och jag har för mig att på en av skruvarna till kåpan till utgående axel sitter en typ skylt. Och om serienummret börjar eller var det kanske slutar på 77 eller var det 78 så är det 1.5 varv.
Och slutar eller börjar det på 82 eller kanske 84 så är det 2 varv.
På min 2.8 injection som är från 84 var det den äldre typen av låda. Men den kan ju i och försig vara bytt någon gång under dessa drygt 30 år
- Släggmek
- Legend
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)
Jösses, gissa om jag är glad så länge automaten i min -77:a inte kräver ingrepp men förre ägaren flaggade för att det kan vara på tiden att åtminstone byta olja och filter...
Men iaf Johan, det här stod en bit ner i tråden på Explorer-forumet, nåt man kan luska vidare från:
"Intermediate band adjustments on the C3, C4, C5, and C6:
All models have their adjusting screws tightened to 120 in.-lbs. (10 ft.-lbs.), but the turns back are different.
C3
1980, and earlier models are turned back 1-1/2 turns.
1981, and later models are turned back 2 turns.
C4
1-3/4 turns back.
C5
4-1/4 turns back.
C6
1-1/2 turns back.
This information was obtained from the Haynes Ford Transmission Overhaul Techbook # 10355. Page 6-6 states that normal wear of bands requires a band adjustment every 15,000 miles, or in situations where there are symptoms of sluggish shifts, delayed shifts, slipping, and in extreme cases a loss of drive."
Här http://www.convertunits.com/ är nåt att räkna om måttenheterna med också, men det finns säkert andra som funkar också. Jag ska inte försöka räkna om fotpunden till Newtonmeter under paus
med risk att det blir fel
, men redogörelsen av SI-systemet http://www.convertunits.com/SI-units.php var intressant läsning, bra att rosta av det man lärt nån gång i tiden
.
Men iaf Johan, det här stod en bit ner i tråden på Explorer-forumet, nåt man kan luska vidare från:
"Intermediate band adjustments on the C3, C4, C5, and C6:
All models have their adjusting screws tightened to 120 in.-lbs. (10 ft.-lbs.), but the turns back are different.
C3
1980, and earlier models are turned back 1-1/2 turns.
1981, and later models are turned back 2 turns.
C4
1-3/4 turns back.
C5
4-1/4 turns back.
C6
1-1/2 turns back.
This information was obtained from the Haynes Ford Transmission Overhaul Techbook # 10355. Page 6-6 states that normal wear of bands requires a band adjustment every 15,000 miles, or in situations where there are symptoms of sluggish shifts, delayed shifts, slipping, and in extreme cases a loss of drive."
Här http://www.convertunits.com/ är nåt att räkna om måttenheterna med också, men det finns säkert andra som funkar också. Jag ska inte försöka räkna om fotpunden till Newtonmeter under paus
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)