Nemesis_se - Ford Focus 2.0 -05
- Nemesis_se
- Legend
- Inlägg: 1665
- Blev medlem: tis maj 25, 2010 6:13 am
- Namn: Peter Olesen
- Kör: Ford / Mazda - Aggressive Ecodriving
- Ort: Skepplanda
- Medlemsnummer: 188

Nemesis_se - Ford Focus 2.0 -05
Har ju härjat med bilen mer eller mindre standard sedan 2010.
Kör på R-däck (toyo 888)
Focus ST bromsar fram
Dags att gå all in...
Det här börjar jag med
Kör på R-däck (toyo 888)
Focus ST bromsar fram
Dags att gå all in...
Det här börjar jag med
- Bilagor
-
Snart 60 och leker fortfarande med bilar...
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Mekonomen], Grönnäs
Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Mekonomen], Grönnäs
Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)
- Nemesis_se
- Legend
- Inlägg: 1665
- Blev medlem: tis maj 25, 2010 6:13 am
- Namn: Peter Olesen
- Kör: Ford / Mazda - Aggressive Ecodriving
- Ort: Skepplanda
- Medlemsnummer: 188

Första steget var att byta lager höger bak
- Bilagor
-
-
Snart 60 och leker fortfarande med bilar...
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Mekonomen], Grönnäs
Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Mekonomen], Grönnäs
Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)
- Nemesis_se
- Legend
- Inlägg: 1665
- Blev medlem: tis maj 25, 2010 6:13 am
- Namn: Peter Olesen
- Kör: Ford / Mazda - Aggressive Ecodriving
- Ort: Skepplanda
- Medlemsnummer: 188

La in en beställning på D2 Street Performance höstkanpanj
- Bilagor
-
-
Snart 60 och leker fortfarande med bilar...
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Mekonomen], Grönnäs
Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Mekonomen], Grönnäs
Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)
- robinb3rgsten
- Veteran
- Inlägg: 150
- Blev medlem: tor feb 19, 2015 9:49 am
- Namn: Robin Bergsten
- Ort: Skara
- Nemesis_se
- Legend
- Inlägg: 1665
- Blev medlem: tis maj 25, 2010 6:13 am
- Namn: Peter Olesen
- Kör: Ford / Mazda - Aggressive Ecodriving
- Ort: Skepplanda
- Medlemsnummer: 188

Lättning, hoppas komma ner i ca 1200kg, rensad kupe och skalstolar i glasfiber.
Har en cossie vinge som skall på för mer tryck bak (den är väldigt lätt bak)
Ev Motorarbeten kommer att vänta till nästa år, är ju ingen turbo så det är lite svårare...
Har en cossie vinge som skall på för mer tryck bak (den är väldigt lätt bak)
Ev Motorarbeten kommer att vänta till nästa år, är ju ingen turbo så det är lite svårare...
Snart 60 och leker fortfarande med bilar...
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Mekonomen], Grönnäs
Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Mekonomen], Grönnäs
Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)
- davve d
- Legend
- Inlägg: 3865
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 7:54 pm
- Namn: David W
- Kör: Fiesta 16V Sport -00 Mondeo iAWD -16 Focus RS Edition -18
- Ort: Norrtälje
- Medlemsnummer: 17

Se där, kul att fartdjävulen tagit dig och det vankas ännu mera fart:)
FORD CLUB SWEDEN - Kassör & Medlemsansvarig - MHRF-Besiktningsman.
Ford Focus RS Edition 2018
Ford Fiesta 16V Sport Zetec S 2000
Ford Focus RS Edition 2018
Ford Fiesta 16V Sport Zetec S 2000
- Nemesis_se
- Legend
- Inlägg: 1665
- Blev medlem: tis maj 25, 2010 6:13 am
- Namn: Peter Olesen
- Kör: Ford / Mazda - Aggressive Ecodriving
- Ort: Skepplanda
- Medlemsnummer: 188

Lånar en bild från igår...
Facebook CJacobsson Foto: https://www.facebook.com/permalink.p...86422204706509
Nytt personligt på Mantorp Park: 1:45.2
Facebook CJacobsson Foto: https://www.facebook.com/permalink.p...86422204706509
Nytt personligt på Mantorp Park: 1:45.2
- Bilagor
-
Snart 60 och leker fortfarande med bilar...
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Mekonomen], Grönnäs
Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Mekonomen], Grönnäs
Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)
- Nemesis_se
- Legend
- Inlägg: 1665
- Blev medlem: tis maj 25, 2010 6:13 am
- Namn: Peter Olesen
- Kör: Ford / Mazda - Aggressive Ecodriving
- Ort: Skepplanda
- Medlemsnummer: 188

Är inte riktigt framme i nutid ännu, detta är från 16-17 april
Nu var det dags att plocka bort AC:n, den har inte fungerat på några år...
Hittar en burk bredvid styrservoburken i höger hjulhus.
Kompressorn sitter under motorn med egen rem och noterbart är att det ser ut att vara rätt skitit (olja + smuts) - förklaring kommer senare
Kondensorn sitter bara fastklämd framför kylaren, när rören var lossade var det väldigt lätt att lyfta ut.
Har inte vägt högen men gissa på runt 10 kg (ev mer)
Efter detta märkte jag att bilen läckte olja, jag konstaterade att ett av hålen som kompressorn var skruvad i läckte, trots att den inte skall vara öppet in i oljetråget, någon har tydligen tidigare dragit i en för lång bult och gjort hål in i oljetråget. Jag satte dit en bult och det verkar tätt...
Nu var det dags att plocka bort AC:n, den har inte fungerat på några år...
Hittar en burk bredvid styrservoburken i höger hjulhus.
Kompressorn sitter under motorn med egen rem och noterbart är att det ser ut att vara rätt skitit (olja + smuts) - förklaring kommer senare
Kondensorn sitter bara fastklämd framför kylaren, när rören var lossade var det väldigt lätt att lyfta ut.
Har inte vägt högen men gissa på runt 10 kg (ev mer)
Efter detta märkte jag att bilen läckte olja, jag konstaterade att ett av hålen som kompressorn var skruvad i läckte, trots att den inte skall vara öppet in i oljetråget, någon har tydligen tidigare dragit i en för lång bult och gjort hål in i oljetråget. Jag satte dit en bult och det verkar tätt...
- Bilagor
-
-
-
-
-
Snart 60 och leker fortfarande med bilar...
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Mekonomen], Grönnäs
Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Mekonomen], Grönnäs
Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)
- Nemesis_se
- Legend
- Inlägg: 1665
- Blev medlem: tis maj 25, 2010 6:13 am
- Namn: Peter Olesen
- Kör: Ford / Mazda - Aggressive Ecodriving
- Ort: Skepplanda
- Medlemsnummer: 188

Fortfarande lite från arkivet 20-23 April
Rensat bort plast, fästen för baksäte och bälten bak (funderar på att plocka bort krockkuddarna bak)
Passade även att plocka underredet från förarastolen från min andra Focus (-07 med trasigt topplockspackning).
Fick borra ur två popnit, men annars väldigt smidigt
Provpassa ena stolen som skall på underredet och det kan bli riktigt bra, dock så måste man skjuta bak stolen för att komma in eller så får jag skaffa snapp-off ratt...
Rensat bort plast, fästen för baksäte och bälten bak (funderar på att plocka bort krockkuddarna bak)
Passade även att plocka underredet från förarastolen från min andra Focus (-07 med trasigt topplockspackning).
Fick borra ur två popnit, men annars väldigt smidigt
Provpassa ena stolen som skall på underredet och det kan bli riktigt bra, dock så måste man skjuta bak stolen för att komma in eller så får jag skaffa snapp-off ratt...
- Bilagor
-
-
-
-
-
Snart 60 och leker fortfarande med bilar...
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Mekonomen], Grönnäs
Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Mekonomen], Grönnäs
Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)
- Nemesis_se
- Legend
- Inlägg: 1665
- Blev medlem: tis maj 25, 2010 6:13 am
- Namn: Peter Olesen
- Kör: Ford / Mazda - Aggressive Ecodriving
- Ort: Skepplanda
- Medlemsnummer: 188

Det var i princip i detta skick som bilen var på Mantorp Park, med original förarstol... ca 1320 kg (ink förare och 3/4 tank)
Efter Mantorp har jag testat placering för batteriet bak...
Efter Mantorp har jag testat placering för batteriet bak...
- Bilagor
-
-
-
Snart 60 och leker fortfarande med bilar...
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Mekonomen], Grönnäs
Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Mekonomen], Grönnäs
Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)
- Nemesis_se
- Legend
- Inlägg: 1665
- Blev medlem: tis maj 25, 2010 6:13 am
- Namn: Peter Olesen
- Kör: Ford / Mazda - Aggressive Ecodriving
- Ort: Skepplanda
- Medlemsnummer: 188

Nja, från tjänstevikt 1450kg till 1320kg är rätt enkelt. Det svåra är från 1320kg till 1200kg
Snart 60 och leker fortfarande med bilar...
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Mekonomen], Grönnäs
Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Mekonomen], Grönnäs
Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)
- Nemesis_se
- Legend
- Inlägg: 1665
- Blev medlem: tis maj 25, 2010 6:13 am
- Namn: Peter Olesen
- Kör: Ford / Mazda - Aggressive Ecodriving
- Ort: Skepplanda
- Medlemsnummer: 188

Har nu införskaffat en vinterbil. Tror det är första gången jag har 2 bilar som rullar samtidigt 
Har även en båge från finess och lite nya bussningar

Har även en båge från finess och lite nya bussningar
- Bilagor
-
-
Snart 60 och leker fortfarande med bilar...
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Mekonomen], Grönnäs
Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Mekonomen], Grönnäs
Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)