Ford Focus RS mk3 2016
-
RS16
- Veteran
- Namn: Per Brugge
- Kör: Ford Focus RS 2016
Nu har alla frågetecken kring de olika hjulens vikter skingrats:
1) OEM 19-tummare: 12,75 kg/st
2) OEM "smidda" (med största sannolikhet inte alls äkta smidda, utan den teknik som kallas flow formed) 19-tummare: 11,65 kg/st
3) OZ HLT 19-tummare (som Mountune erbjuder som "sin" fälg): 9,95 kg/st - OBS vanliga gjutna (om än i lättviktsteknik/-utförande)
4) Mina 19-tummare från Autec: 9,5 kg uppgiven vikt, 9,75 kg uppmätt vikt av mig - OBS även dessa är vanliga gjutna
OZ-/Mountune-varianterna är riktiga dyrgripar. Fords "smidda" är lite av bondfångeri enligt mig.
Är man seriös kring det här med viktminimering ska man så klart köra 18 tum - både däck och fälg blir en bra bit lättare.
1) OEM 19-tummare: 12,75 kg/st
2) OEM "smidda" (med största sannolikhet inte alls äkta smidda, utan den teknik som kallas flow formed) 19-tummare: 11,65 kg/st
3) OZ HLT 19-tummare (som Mountune erbjuder som "sin" fälg): 9,95 kg/st - OBS vanliga gjutna (om än i lättviktsteknik/-utförande)
4) Mina 19-tummare från Autec: 9,5 kg uppgiven vikt, 9,75 kg uppmätt vikt av mig - OBS även dessa är vanliga gjutna
OZ-/Mountune-varianterna är riktiga dyrgripar. Fords "smidda" är lite av bondfångeri enligt mig.
Är man seriös kring det här med viktminimering ska man så klart köra 18 tum - både däck och fälg blir en bra bit lättare.
-
RS16
- Veteran
Nope. Ford OEM är 8 tum breda och ET50. OZ är 8,5 tum breda med ET45. Mina Autec är 8 tum breda med ET45.
Rent generellt kryllar det av fälgar med ET45, medan ET50 är en rätt ovanlig syn. Å andra sidan gör det knappast någon skada att bredda spårvidden på bilen med 10 mm (5 mm på varje sida). Inte heller att få 5 mm extra utrymme för de rejält stora bromsoken fram.
Rent generellt kryllar det av fälgar med ET45, medan ET50 är en rätt ovanlig syn. Å andra sidan gör det knappast någon skada att bredda spårvidden på bilen med 10 mm (5 mm på varje sida). Inte heller att få 5 mm extra utrymme för de rejält stora bromsoken fram.
-
RS16
- Veteran
Defa, min RS blir garanterat den första i landet med motorvärmare. De använder min bil för att testa/säkerställa att Defas paket för Mustang 2,3 EcoBoost passar också på RS:en.Robert skrev:Köpte precis en RS jag ocksåHämtar den på fredag, 135 mil bort... Vad blir det för motorvärmare? Trodde inte det fanns att få tag på än?
-
Robert
- Erfaren
- Namn: Robert W
- Kör: Focus RS
Perfekt, då borde de hunnit få koll på grejerna så man kan montera det här uppe innan vintern.RS16 skrev:Defa, min RS blir garanterat den första i landet med motorvärmare. De använder min bil för att testa/säkerställa att Defas paket för Mustang 2,3 EcoBoost passar också på RS:en.
Någon som testat den med sportstolarna? Hade egentligen tänkt ta de vanliga men nu hade de bara bilar inne med sportstolar och jag orkade inte vänta ett halvår på leverans.. Orolig att inte hitta en bra körställning.
-
Robert
- Erfaren
- Namn: Robert W
- Kör: Focus RS
Ok. Såg förresten att det var du som hade svarat tidigare ang. motorovärmare så jag ber om ursäkt för min frågvishet, blandade ihop användarnamn..RS16 skrev:Min har skalstolarna men jag har inte hunnit testa än.
Får man fråga vad du fick ge för ditt paket med vinterdäck och fälg? Funderar på att köra på samma men fick aldrig fram någon prisuppgift på deras hemsida.
//Robert