Ta steget från Focus till Mondeo..

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Calippo
Erfaren
Namn: Andreas
Kör: Focus

Ta steget från Focus till Mondeo..

Inlägg av Calippo »

Hej!

Funderar på att ev. ta steget från Focus till Mondeo, känns som jag skulle behöva en lite rymligare bil. Har inte haft möjlighet och kikat på Mondeon än.

Nån som tagit det steget och kan berätta vad ni tycker är bättre ev sämre. Är bagaget mkt större? Komforten bättre osv.

Jag har en Focus -13 och är intresserad av en nyare modell av Mondeon årsmodell 15-16. Motorn som är intressant är 180hk dieseln och 4wd.

Användarvisningsbild
Bruno
Legend
Namn: Bruno S
Kör: Edge ST-Line -18

Inlägg av Bruno »

Focus -13 är en RIKTIGT bra bil. Men jämte Mondeon? KLASSKILLNAD! Mondeon är verkligen nåt utöver det vanliga när det kommer till komfort osv. Och du får MYCKET bil för pengarna jämfört med t.ex BMW, Audi och de andra. Och helt ärligt, jag hade valt Mondeon framför t.ex en Audi A6 vilken dag som helst

Flygaren
Nybörjare
Namn: Magnus Svensson
Kör: Mondeo V6

Inlägg av Flygaren »

Bruno skrev:Focus -13 är en RIKTIGT bra bil. Men jämte Mondeon? KLASSKILLNAD! Mondeon är verkligen nåt utöver det vanliga när det kommer till komfort osv. Och du får MYCKET bil för pengarna jämfört med t.ex BMW, Audi och de andra. Och helt ärligt, jag hade valt Mondeon framför t.ex en Audi A6 vilken dag som helst
Jobbar som säljare på Ford eller? :starter:

Mondeon är väl skaplig, men att köpa en så pass ny Mondeo som 15-16, då hade jag nog tittat på beg. BMW/Audi istället.
Nya Mondeon ligger väl på 300.000:- och det vet jag inte om man kan kalla mycket för pengarna. Har visserligen inte provkört nya Mondeon än...

torre05
Veteran
Namn: Torsten Hänisch
Kör: Mondeo och Connect

Inlägg av torre05 »

Flygaren skrev:Jobbar som säljare på Ford eller? :starter:

Mondeon är väl skaplig, men att köpa en så pass ny Mondeo som 15-16, då hade jag nog tittat på beg. BMW/Audi istället.
Nya Mondeon ligger väl på 300.000:- och det vet jag inte om man kan kalla mycket för pengarna. Har visserligen inte provkört nya Mondeon än...
Det beror på vad man vill ha. Visst det här lätt verkligen som säljaren måste jag erkänna, men en Mondeo för 300.000 är faktiskt väldigt mycket bil för pengarna om du ska ha en likvärdig så är det nog en 4-5 år gammal Audi A6 som gäller då. Visst är det skillnad på bil och bil men här får du en bil som är helt ny och har garanti som du inte kommer ha på en så pass gammal Audi iaf inte nybilsgaranti och begagnatsgaranti är inte det bästa heller.

Flygaren
Nybörjare
Namn: Magnus Svensson
Kör: Mondeo V6

Inlägg av Flygaren »

torre05 skrev:Det beror på vad man vill ha. Visst det här lätt verkligen som säljaren måste jag erkänna, men en Mondeo för 300.000 är faktiskt väldigt mycket bil för pengarna om du ska ha en likvärdig så är det nog en 4-5 år gammal Audi A6 som gäller då. Visst är det skillnad på bil och bil men här får du en bil som är helt ny och har garanti som du inte kommer ha på en så pass gammal Audi iaf inte nybilsgaranti och begagnatsgaranti är inte det bästa heller.
När du skriver på det viset, så måste jag helt enkelt åka och prova nya Mondeon. :)

torre05
Veteran

Inlägg av torre05 »

Flygaren skrev:När du skriver på det viset, så måste jag helt enkelt åka och prova nya Mondeon. :)
Visst gör det :) jag har inte provkört denna modell faktiskt och finns väl en sak som stör mig ganska bra mycket i designtanke och det är radion allt ser väldigt fint ut och ser bra ut kvalitetsmässigt dock stereon verkar vara en stor plastklump. jag kör idag förångaren till denna och är mycket nöjd både komfort och utrustningsväg :)

Användarvisningsbild
Bruno
Legend

Inlägg av Bruno »

Nä, inte säljare men har kört nya Mondeon med alla motoralternativen och farsan köpte en helt ny A6 för 2 år sen extrautrustad med typ p-sensorer, sportchassi, 18-tummare och bluetooth för 354 000kr (med 45 000kr rabatt pga utgående modell). Alltså utan rabatten så hade den här kärran kostat lite drygt 400 000kr med småtrams till utrustning (framhjulsdriven och inte ens automatlåda) och så får du en VÄLUTRUSTAD Mondeo med fyrhjulsdrift och automat för ungefär samma pengar.. varför skulle jag välja en Audi eller BMW med detta i åtanke?

torre05
Veteran

Inlägg av torre05 »

Jaha okej men det lätt nästan så faktiskt på dig. jodå det är en fruktansvärd skillnad i pris måste man ju säga hos Ford får du väl nästan den därra vingale för samma pengar om jag inte är helt ute och cyklar som är typ fullmatat plus lite till?

Användarvisningsbild
Bruno
Legend

Inlägg av Bruno »

torre05 skrev:Jaha okej men det lätt nästan så faktiskt på dig. jodå det är en fruktansvärd skillnad i pris måste man ju säga hos Ford får du väl nästan den därra vingale för samma pengar om jag inte är helt ute och cyklar som är typ fullmatat plus lite till?
Så är det. Lite exklusivt läder, gratis tvättar, verkstan hämtar bilen inför besök m.m. Så det är inte bara bilen man köper, massa service som tillkommer :)

torre05
Veteran

Inlägg av torre05 »

Åfan det blev t.o.m. så pass lyxigt :o Det är ju på en riktig hög premiumnivå :) Bilen tillverkas väl även i Tyskland fortfarande inte som typ Passat som numera tillverkas i Kina?

Användarvisningsbild
mondeo
Veteran
Namn: Peter B
Kör: Ford Focus TDCI 1,5 2016 Ford Fiesta MK1 1983

Inlägg av mondeo »

torre05 skrev:Åfan det blev t.o.m. så pass lyxigt :o Det är ju på en riktig hög premiumnivå :) Bilen tillverkas väl även i Tyskland fortfarande inte som typ Passat som numera tillverkas i Kina?
Nej den tillverkas i Spanien numera, tidigare var det Belgien..

torre05
Veteran

Inlägg av torre05 »

Jaså? När jag kollade på min så stod det att den tillverkades i Tyskland och det är en årsmodell 2010 men hur som helst så är detta trots allt bra så länge det inte är Kinna eller Östeuropa där det låglöner som gäller.

Användarvisningsbild
mondeo
Veteran

Inlägg av mondeo »

Mondeon har tillverkats i lite olika länder, men aldrig i Tyskland.. Focus däremot tillverkas bland annat i Tyskland. Du kan kolla i Etis var din bil har tillverkats det står där..

torre05
Veteran

Inlägg av torre05 »

Kunde inte hitta att på etis nu men det står faktiskt så på biluppgifter.se men då måste det väl vara fel information där?

Användarvisningsbild
mondeo
Veteran

Inlägg av mondeo »

torre05 skrev:Kunde inte hitta att på etis nu men det står faktiskt så på biluppgifter.se men då måste det väl vara fel information där?
Det står fel där, det gjorde det även när jag kollade upp min gamla mondeo mk3a, som är byggd i Genk i Belgien.. Ford har lagt ned fabriken i Belgien och flyttat tillverkningen av Mondeo till Valencia i Spanien, det var bland annat därför det tog sån tid att släppa nya Mondeo..

Skriv svar