Ford Focus RS mk3 2016
-
RS16
- Veteran
- Namn: Per Brugge
- Kör: Ford Focus RS 2016
Det är ju en inbjudan från min ÅF så det är väl ÅF-beroende. Men samtidigt verkar ju Ford vara ute på turné så de kanske kommer till er ÅF också inom kort. Antagligen besöker de bara Ford Store, men det är väl också bara de som sålt RS:er (eller?).Robert skrev:Inte hört något om det, har du någon mer info?
- Bilagor
-
-
RS16
- Veteran
Uppsalas brandkår som ryckt ut, och de skriver "Singelolycka vid Brantshammar, Knivsta".RS16 skrev: Var i Sverige var det?
Om det är en ÅF-bil så lär den väl tillhöra Upplands Motor. Och om den är privatägd så lär den vara levererad av Upplands Motor och ingå i samma batch om 4 bilar som min kom med.
- RST S1
- Veteran
- Namn: Slobbe M.
- Kör: i väg
aj aj aj fy fan vad trist.RS16 skrev:Uppsalas brandkår som ryckt ut, och de skriver "Singelolycka vid Brantshammar, Knivsta".
Om det är en ÅF-bil så lär den väl tillhöra Upplands Motor. Och om den är privatägd så lär den vara levererad av Upplands Motor och ingå i samma batch om 4 bilar som min kom med.
är den reparerbar eller hamnar den på tippen??
kan ju köpa lite delar från den.
undrar hur många focus rs kommer överleva första året?
min ranger wildtrack är tillverkad i Sydafrika 
-
Robert
- Erfaren
- Namn: Robert W
- Kör: Focus RS
RS16 skrev:Det är ju en inbjudan från min ÅF så det är väl ÅF-beroende. Men samtidigt verkar ju Ford vara ute på turné så de kanske kommer till er ÅF också inom kort. Antagligen besöker de bara Ford Store, men det är väl också bara de som sålt RS:er (eller?).
Tack för info! Ska kolla med min ÅF ifall de hört nåt
Gällande serviceavtal kollade jag precis på det. 15 900 kr är totalkostnaden för 3 års service enligt min ÅF. Då ingår 3x årlig service samt en tilläggsservice på byte av bromsvätska vilket skall göras vartannat år. Total månadskostnad med 10% rabatt blir därför ca 400kr/mån. Låter det rimligt tycker ni?
-
RS16
- Veteran
Med serviceavtal så binder man ju upp sig mot en viss verkstad/ÅF, och dessutom under ganska lång tid. Det ska man ha lite betalt för. Jag tror min ÅF nämnde 15% rabatt, men det är ju i samma härad som de 10% du fått. Jag tror inte man kan få så enormt mycket mer rabatt.Robert skrev:Tack för info! Ska kolla med min ÅF ifall de hört nåt![]()
Gällande serviceavtal kollade jag precis på det. 15 900 kr är totalkostnaden för 3 års service enligt min ÅF. Då ingår 3x årlig service samt en tilläggsservice på byte av bromsvätska vilket skall göras vartannat år. Total månadskostnad med 10% rabatt blir därför ca 400kr/mån. Låter det rimligt tycker ni?
Man säkrar ju också upp sig mot eventuella framtida prishöjningar. Plus att man självklart kan välja att avbryta serviceavtalet när man vill (t.ex. direkt efter år 2 när man nyss gjort 2:a servicen och alltså inte hunniot börja betala på den 3:e än).
Säljer man bilen efter säg 1 år och 11 månader (och bara hunnit göra 1:a servicen) så tror jag att man förlorar de pengar man "förskottsbetalat" för service man aldrig gör.
En annan sak att beakta är vad som ingår. Ford kör med med basservice och tilläggsservice. Den förstnämnda räcker för att få stämpel i boken och bibehållna garantier, men på en RS vill man säkert serva den ordentligt så jag skulle säga at man vill ha tillägget gjort också.
-
Robert
- Erfaren
Ja, jag var inne och snackade lite med dem idag ang. vad som ingår. De menade på att servicen är dimensionerad efter just den här bilen, att jag således inte behöver lägga till någon mer tilläggsservice mer än den för bromsarna. Om jag kör väldigt hårt kunde man lägga till något extra oljebyte, men i övrigt skulle det inte vara några bekymmer.RS16 skrev:Med serviceavtal så binder man ju upp sig mot en viss verkstad/ÅF, och dessutom under ganska lång tid. Det ska man ha lite betalt för. Jag tror min ÅF nämnde 15% rabatt, men det är ju i samma härad som de 10% du fått. Jag tror inte man kan få så enormt mycket mer rabatt.
Man säkrar ju också upp sig mot eventuella framtida prishöjningar. Plus att man självklart kan välja att avbryta serviceavtalet när man vill (t.ex. direkt efter år 2 när man nyss gjort 2:a servicen och alltså inte hunniot börja betala på den 3:e än).
Säljer man bilen efter säg 1 år och 11 månader (och bara hunnit göra 1:a servicen) så tror jag att man förlorar de pengar man "förskottsbetalat" för service man aldrig gör.
En annan sak att beakta är vad som ingår. Ford kör med med basservice och tilläggsservice. Den förstnämnda räcker för att få stämpel i boken och bibehållna garantier, men på en RS vill man säkert serva den ordentligt så jag skulle säga at man vill ha tillägget gjort också.
-
Greven
- Veteran
- Namn: Marcus
- Kör: Focus RS om några månader
På min Audi A6 Allroad betalar jag 80:-/Mån i 3 år för serviceavtal så jag tycker 400:-/mån är mycket såklart.Robert skrev:Tack för info! Ska kolla med min ÅF ifall de hört nåt![]()
-
RS16
- Veteran
På min Megane RS har jag betalat ca 135 kr/månad. Man då visade det sig sen att serviceintervallerna var hela 2 år / 2.000 mil. Longlife-oljor..... Så det betyder att jag fick betala i 24 månader innan jag fick min första service (eftersom jag kör för lite / för kort). Och den servicen hade jag nog lika gärna kunnat betala för, känns som att det hade gått ungefär jämnt upp.
Tänk också på att en 3-årsplan är "baktung". De första servarna (åtminstone #1) är de minsta och billigaste. Det är på slutet de dyra servicarna kommer. Det betyder att man i början betalar varje månad för något som komma skall (men där man kanske säljer bilen innan man så att säga för äta kakan).
Jag fick pris på service #1 (1 år) på ca 2.750 kr (bas) och #2 (2 år) på ca 4.150 kr (bas) / 4.750 (bas + tillägg).
Vaga löften om "lite på oss - av oss får du precis det din bil ska ha" törs jag inte riktigt lita på, jag är för nojig för det. Om jag ska hoppa på en serviceplan vill jag veta exakt vad som ingår.
Dessutom använder jag mina bilar tillräckligt hårt för att behöva både extra oljebyten och extra bromsvätskebyten, saker som ligger utanför varenda serviceplan i världen. Åkte alldeles nyss på att byta ut bromsskivorna fram på min Megane RS (som är yngre än 2 år och gått mindre än 2.000 mil) här vid inbytet till Focus RS:en - fick backning på dem vid inbytesbesiktningen.
Tänk också på att en 3-årsplan är "baktung". De första servarna (åtminstone #1) är de minsta och billigaste. Det är på slutet de dyra servicarna kommer. Det betyder att man i början betalar varje månad för något som komma skall (men där man kanske säljer bilen innan man så att säga för äta kakan).
Jag fick pris på service #1 (1 år) på ca 2.750 kr (bas) och #2 (2 år) på ca 4.150 kr (bas) / 4.750 (bas + tillägg).
Vaga löften om "lite på oss - av oss får du precis det din bil ska ha" törs jag inte riktigt lita på, jag är för nojig för det. Om jag ska hoppa på en serviceplan vill jag veta exakt vad som ingår.
Dessutom använder jag mina bilar tillräckligt hårt för att behöva både extra oljebyten och extra bromsvätskebyten, saker som ligger utanför varenda serviceplan i världen. Åkte alldeles nyss på att byta ut bromsskivorna fram på min Megane RS (som är yngre än 2 år och gått mindre än 2.000 mil) här vid inbytet till Focus RS:en - fick backning på dem vid inbytesbesiktningen.
-
RS16
- Veteran
Fast då är den ju subventionerad på ett eller annat sätt (gungor och karuseller....). Bara oljebyte - med 4-6 liter högkvalitativ och dyr olja plus oljefilter - landar ju på 1.000 - 1.500 kr på vilken märkesauktoriserad verkstad som helst (oavsett bilmärke). Kolla bara literpriset på oljan (på verkstaden - jag är väl medveten om att samma olja kan köpas riktigt billigt på nätet).Greven skrev:På min Audi A6 Allroad betalar jag 80:-/Mån i 3 år för serviceavtal så jag tycker 400:-/mån är mycket såklart.
Sedan lite enkla kontrollpunkter och något kupéfilter som ska bytas så är man uppe i 2.000 - 2.500 kr också för den allra enklaste servicen utan något som helst extra.
-
Robert
- Erfaren
Bifogar specen jag fick, du verkar ha betydligt bättre koll än mig så du får gärna säga vad du ser och tror. Jag hänger själv inte riktigt med på vad alla poster är för något..RS16 skrev:Fast då är den ju subventionerad på ett eller annat sätt (gungor och karuseller....). Bara oljebyte - med 4-6 liter högkvalitativ och dyr olja plus oljefilter - landar ju på 1.000 - 1.500 kr på vilken märkesauktoriserad verkstad som helst (oavsett bilmärke). Kolla bara literpriset på oljan (på verkstaden - jag är väl medveten om att samma olja kan köpas riktigt billigt på nätet).
Sedan lite enkla kontrollpunkter och något kupéfilter som ska bytas så är man uppe i 2.000 - 2.500 kr också för den allra enklaste servicen utan något som helst extra.
- Bilagor
-
-
-
RS16
- Veteran
Allt är relativt också. Stora servicen (vartannat år liten, vartannat stor) på den BMW M5 E61 jag hade för många år sedan gick på runt 13.000 kr. 10 tändstift och j-ligt stor oljevolym gör att det springer iväg....Greven skrev:På min Audi A6 Allroad betalar jag 80:-/Mån i 3 år för serviceavtal så jag tycker 400:-/mån är mycket såklart.
Men den Nissan GT-R som följde på M5:an var ännu värre. Ett problem var att man var hänvisad till en enda bilkedja - Hedin Bil - så länge bilen hade garanti. Och de var inte buskablyga när det gällde prissättningen vill jag lova. Växellådan var värst, den skulle behandlas som en baby. Körde man bana och växellådeoljan översteg en viss temperatur så var det komplett oljebyte för >10.000 kr som gällde. Lägg till det serviceintervaller på 6 månader / 500 mil.... (i ärlighetens namn blev det dock lite bättre på senare årsmodeller av GT-R:en - de gick upp till 12 månader / 1.000 mil). Att äga och pyssla om GT-R:en var betydligt svettigare än att köpa in den initialt om man säger så. Men det gäller många begagnade sport- och lyxbilar - många har råd att köpa dem men inte alla har råd att pyssla om dem som de bör, och därmed blir många risiga fort tyvärr.
-
RS16
- Veteran
Ford har lagt upp servicescheman för alla servicarna på ETIS (https://www.etis.ford.com). Välj RS:en i drop-down-listan och vilken service som avses (leveransservice, 1 år, 2 år o.s.v.) i den andra drop-down-listan så får du upp checklistor på allt. Många av punkterna är ju förvisso rena kontroller snarare än något som reellt byts/görs, men du får ändå hygglig koll.Robert skrev:Bifogar specen jag fick, du verkar ha betydligt bättre koll än mig så du får gärna säga vad du ser och tror. Jag hänger själv inte riktigt med på vad alla poster är för något..
-
RS16
- Veteran
Jag kallade det felaktigt tilläggsservice men det ska vara KOMFORTservice, det som du fått spec på. Så du har den stora servicen, som det ska vara.Robert skrev:Bifogar specen jag fick, du verkar ha betydligt bättre koll än mig så du får gärna säga vad du ser och tror. Jag hänger själv inte riktigt med på vad alla poster är för något..