johan70: Projekt Transit mk1 68 med träflak
- johan70
- Veteran
- Inlägg: 137
- Blev medlem: lör nov 20, 2010 7:18 am
- Namn: Johan Lindvall
- Kör: Ford Granada 3000 ghia Coupe -74, Granada 2.8 Injection -84
- Ort: Löddeköpinge
- Kontakt:
Nu är lampor blinkers torkare och kofångare monterade. Och all el fungerar efter lite handpåläggning. Lite jordfel här och där.
Och även den automatiska underedsbehandligen fungerar som den skall upptäckte jag
växellådan läcker hyfsat mycket från utgående axel och lite från ingående. Ja ja det är väl inte så konstigt på en snart 50 årig Ford
Och även den automatiska underedsbehandligen fungerar som den skall upptäckte jag

- Bilagor
-
- Släggmek
- Legend
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
- Ort: Västernorrland
Håller med, nu när den blivit ihopplockad så är den ju riktigt kultig som den är
. Klart det ser lite klenare ut med originalhjulen, men fula är de ju inte med kapslarna på
.


"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument

- johan70
- Veteran
- Inlägg: 137
- Blev medlem: lör nov 20, 2010 7:18 am
- Namn: Johan Lindvall
- Kör: Ford Granada 3000 ghia Coupe -74, Granada 2.8 Injection -84
- Ort: Löddeköpinge
- Kontakt:
Så ja......då har vi varit hos bilprovningen i Landskrona. Och dom gillade den så mycket så dom vill se den en gång till om en månad 
Besiktningsgubben var helt i extas. Han tyckte det var så roligt att se en transit mk1.
6st ganska enkla 2or blev det
-ojämn bromsverkan bak
-lågt ställt halvljus
-rost hyttbalk höger
-rost hyttbalk vänster
-broms slang vänster fram skadad
-pulserande broms höger bak
Men nu är den road legal för en månad. Så jag har varit på tippen och Magnus var och köpte julgran med den.
Men fan vad lätt den är i baken. När besiktningsmannen hade framhjulen i bromsprovaren kom han inte ur den. Det blev en transit burnout i hallen
så vi fick putta på för att han skulle komma vidare.
Och en kul grej är att när jag var på tippen så var där 5 bilar till och av dom kom 4 st fram och pratade eller la en pusitiv kommentar om bilen.
Den är rolig att köra men fy vad slö den är i motvind är det svårt att komma upp i 80 men det spelar ingen roll för allt över 70 är direkt obehaglig.
Så nu får vi se om julhelgen kan bjuda på några dagar med mysigt garagehäng. Får väl titta lite på bakbromsarna och fixa en broms slang. Rosten lämnar vi bort till en vänn för verken jag eller Mange är kunniga på att svetsa.
En fråga..om det nu är så att broms trumman är oval kan man svarva dom eller är det nya som gäller. Förhoppningsvis är det bara rost i dom. Så lite rengöring gör kanske susen. Jag vet inte riktigt var man får tag i delar till denna lilla damen.
Jag får väl titta lite på e bay och kanske motormobile.de
Som sagt steg 1 är ju att få den genom besiktningen. Sen kan det roliga arbetet på börjas med tillsnyggingen.
Vi har nog bestämt oss för att köra original hjulen
Måla fälgarna vita med den kromade centrumkåpan och kanske en kromad snobbring och däck med vit sida eller linje. Eller varför inte cooper däck med vit däcktext

Besiktningsgubben var helt i extas. Han tyckte det var så roligt att se en transit mk1.
6st ganska enkla 2or blev det
-ojämn bromsverkan bak
-lågt ställt halvljus
-rost hyttbalk höger
-rost hyttbalk vänster
-broms slang vänster fram skadad
-pulserande broms höger bak
Men nu är den road legal för en månad. Så jag har varit på tippen och Magnus var och köpte julgran med den.
Men fan vad lätt den är i baken. När besiktningsmannen hade framhjulen i bromsprovaren kom han inte ur den. Det blev en transit burnout i hallen

Och en kul grej är att när jag var på tippen så var där 5 bilar till och av dom kom 4 st fram och pratade eller la en pusitiv kommentar om bilen.
Den är rolig att köra men fy vad slö den är i motvind är det svårt att komma upp i 80 men det spelar ingen roll för allt över 70 är direkt obehaglig.
Så nu får vi se om julhelgen kan bjuda på några dagar med mysigt garagehäng. Får väl titta lite på bakbromsarna och fixa en broms slang. Rosten lämnar vi bort till en vänn för verken jag eller Mange är kunniga på att svetsa.
En fråga..om det nu är så att broms trumman är oval kan man svarva dom eller är det nya som gäller. Förhoppningsvis är det bara rost i dom. Så lite rengöring gör kanske susen. Jag vet inte riktigt var man får tag i delar till denna lilla damen.
Jag får väl titta lite på e bay och kanske motormobile.de
Som sagt steg 1 är ju att få den genom besiktningen. Sen kan det roliga arbetet på börjas med tillsnyggingen.
Vi har nog bestämt oss för att köra original hjulen
Måla fälgarna vita med den kromade centrumkåpan och kanske en kromad snobbring och däck med vit sida eller linje. Eller varför inte cooper däck med vit däcktext

- johan70
- Veteran
- Inlägg: 137
- Blev medlem: lör nov 20, 2010 7:18 am
- Namn: Johan Lindvall
- Kör: Ford Granada 3000 ghia Coupe -74, Granada 2.8 Injection -84
- Ort: Löddeköpinge
- Kontakt:
Hej igen. Jag har tyvärr inte haft riktigt tid med Transiten. Men nu är den på väg till kompisen som skall svetsa rosten under den. Sen är det tid för bromsarna och där har jag lite problem. Bak har jag fått tag i backar men behöver bromscylindrar bak. Någon som vet var man kan köpa dessa?
Sen har vi framvagnen. Och då är det så att jag visste att den skall ha stående pedaler men vår är ombyggd till hängande troligen från en nyare transit. Men det gör ju inget. Men det är ju så att vår är en 68 och då hade alla trummor fram.....men vår har skivor.
Men från vilken??
Jag behöver i första hand minst en bromsslang och dom jag har hittat passar inte. För dom har rör i båda ändarna och går rakt till oket. På vår är det rör på slangen i den ändan som går in i motorummet och i ändan vid oket är den kopplad till en liten bit rör som sitter skarvas med slangen precis bakom oket. Och det är dubbla slangar till varje ok. Tror den typen kan vara från 74 eller 75. Sen fick dom den varianten som jag pratade om tidigare.
Hmmm. Detta blev luddigt
Någon som kan något om detta?
Och var fan hittar jag grejer till denna underbara vagn
// Johan
Sen har vi framvagnen. Och då är det så att jag visste att den skall ha stående pedaler men vår är ombyggd till hängande troligen från en nyare transit. Men det gör ju inget. Men det är ju så att vår är en 68 och då hade alla trummor fram.....men vår har skivor.
Men från vilken??
Jag behöver i första hand minst en bromsslang och dom jag har hittat passar inte. För dom har rör i båda ändarna och går rakt till oket. På vår är det rör på slangen i den ändan som går in i motorummet och i ändan vid oket är den kopplad till en liten bit rör som sitter skarvas med slangen precis bakom oket. Och det är dubbla slangar till varje ok. Tror den typen kan vara från 74 eller 75. Sen fick dom den varianten som jag pratade om tidigare.
Hmmm. Detta blev luddigt
Någon som kan något om detta?
Och var fan hittar jag grejer till denna underbara vagn
// Johan
- RickardEM
- Legend
- Inlägg: 5758
- Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
- Namn: Rickard Ribbing
- Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77 & 16, Granada -84, Escort -84
- Ort: Gyttorp
- Medlemsnummer: 56

Hjulcylindrar går säkert att hitta på eBay, vilken modell av Transit har du? Kollade i Haynes-manualen och det finns lite olika storlekar beroende på vilken det är (75-90 0,75", 115 0,8", 125-130 0,625" och 150-175 0,75") och om det är manuellt eller automatisk justerbara bakbromsar.johan70 skrev:Hej igen. Jag har tyvärr inte haft riktigt tid med Transiten. Men nu är den på väg till kompisen som skall svetsa rosten under den. Sen är det tid för bromsarna och där har jag lite problem. Bak har jag fått tag i backar men behöver bromscylindrar bak. Någon som vet var man kan köpa dessa?
Sen har vi framvagnen. Och då är det så att jag visste att den skall ha stående pedaler men vår är ombyggd till hängande troligen från en nyare transit. Men det gör ju inget. Men det är ju så att vår är en 68 och då hade alla trummor fram.....men vår har skivor.
Men från vilken??
Jag behöver i första hand minst en bromsslang och dom jag har hittat passar inte. För dom har rör i båda ändarna och går rakt till oket. På vår är det rör på slangen i den ändan som går in i motorummet och i ändan vid oket är den kopplad till en liten bit rör som sitter skarvas med slangen precis bakom oket. Och det är dubbla slangar till varje ok. Tror den typen kan vara från 74 eller 75. Sen fick dom den varianten som jag pratade om tidigare.
Hmmm. Detta blev luddigt
Någon som kan något om detta?
Och var fan hittar jag grejer till denna underbara vagn
// Johan
Bromsslang fram kanske kan finnas här (Bosch 1 987 476 508) annars är det nog som nextus säger att få ett par tillverkade som gäller.
\Rickard
- johan70
- Veteran
- Inlägg: 137
- Blev medlem: lör nov 20, 2010 7:18 am
- Namn: Johan Lindvall
- Kör: Ford Granada 3000 ghia Coupe -74, Granada 2.8 Injection -84
- Ort: Löddeköpinge
- Kontakt:
Vi har insätt att vi tyvärr inte kommer att ha tid med denna underbara vagn. Så är det någon som är intresserad att ta över ansvaret för denna klenod för en mindre summa pengar. Vi ser gärna att den får ett bättre liv än att stå och se snygg ut bakom mitt garage. Det hade varit kul om den hade kommit ut på vägarna igen. Antingen i detta underbara brukade skick eller renoverad. Men som sagt vi kommer inte att hinna med den. Tyvärr
Bilen finns i Skåne.
Den har 6 hyfsat lätta 2or och bromsoljan läcker ut ur bromscylindrar bak
Annars fungerar den
Bilen finns i Skåne.
Den har 6 hyfsat lätta 2or och bromsoljan läcker ut ur bromscylindrar bak
Annars fungerar den