Taunus/Granada Byte till manuell låda från automat
-
Wahlberq
- Nybörjare
- Namn: Emil
- Kör: Ford taunus 26m
Taunus/Granada Byte till manuell låda från automat
Hej, jag har en taunus 17m 71- som jag funderar på att byta låda i då automatlådan(c4) som sitter i inte växlar och läker från alla möjliga håll. Jag har sökt men inte lyckats hitta en C4 låda så då har jag börjat funderat om man ska slänga i en manuell istället då det finns ganska gott om dom.
Så jag undrar om det är någon som själv har gjort ett sådant byte på en 70-tals taunus eller granada?
Är det något mer man behöver byta utöver:
Växellåda
Kardan axel
Svänghjul + kopplings detaljer
Pedalställ
Balk växellåda
Vissa säger att man behöver byta bakaxel och vissa säger att det inte behövs.. nån som vet?
Så jag undrar om det är någon som själv har gjort ett sådant byte på en 70-tals taunus eller granada?
Är det något mer man behöver byta utöver:
Växellåda
Kardan axel
Svänghjul + kopplings detaljer
Pedalställ
Balk växellåda
Vissa säger att man behöver byta bakaxel och vissa säger att det inte behövs.. nån som vet?
Tags:
- therealpinto
- Legend
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Det brukar skilja i utväxling på bakaxeln mellan automat och manuell men man måste ju inte byta. Det funkar ändå - även om man kan råka ut för bekymmer med att hastighetsmätaren visar fel.
Jag har inte själv jobbat så mycket med M-bilarna så någon annan kan nog svara bättre på det tekniska.
Gustaf
Jag har inte själv jobbat så mycket med M-bilarna så någon annan kan nog svara bättre på det tekniska.
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- Släggmek
- Legend
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)
Hmm... ja, samma här, spridda skurar av kunskap när det kommer till stor-Taunus. Din C4 kallades i marknadsföringen för Taunomatic och är samma som den amerikanska med viss anpassning för uppgiften. Här http://www.taunus-m.ch/taunomatic-allgemein.html är iaf sprängskiss och om man letar i internlänkarna på sidan hittas bl a en [quote][/QUOTE]PDF av verkstadshandboken för 1967 års Taunomatic och en instruktiv uppbyggnadsgenomgång för 1971 års version ("Ausgabe 3", 21,5 MB), tyvärr bara på tyska men bilderna är många. Minns jag rätt är en av de största skillnaderna mot senare C3, också kallad Bordeaux, som började monteras i Granada och Taunus TC i mitten av 70-talet efter några få år med Borg-Warner aut. att vissa prylar gjorts lite klenare (= billigare att tillverka) eftersom de till skillnad mot "riktiga" C4 inte monterades bakom V8:or, iaf inga starka såna. Det bör inte vara några stora ändringar som behövs för att byta till en C3 Bordeaux-automat. Tvivlar på att det krävs byte av bakaxel för att bygga om till manuellt, rimligen enda skälet borde som Gustaf säger vara att utväxlingen i axeln avviker mycket men det går att slå upp nånstans. Den enda tydligt avvikande modellen av sena M-Taunusar jag vet av är 26M XL som bl a hade andra, större bromsar än de övriga.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
-
Wahlberq
- Nybörjare
Tack för svaren!
Okej om det bara är hastighets mätaren som visar fel so känns det onödigt att börja böka på med bakaxeln.
Insåg just att jag skrev om fel bil, det är min 26m som jag pratar om inte 17m.. :P
Och i 26an sitter de väll 2.6 liters motor?? Den är på 125hk iallafall.
Är nog lättast att hitta delar från en 2.0 så undrar jag om det är några större skillnader på 2.0 och 2.6 förutom det invändiga?
Passar svänhjulet och allt sånt?
Okej om det bara är hastighets mätaren som visar fel so känns det onödigt att börja böka på med bakaxeln.
Insåg just att jag skrev om fel bil, det är min 26m som jag pratar om inte 17m.. :P
Och i 26an sitter de väll 2.6 liters motor?? Den är på 125hk iallafall.
Är nog lättast att hitta delar från en 2.0 så undrar jag om det är några större skillnader på 2.0 och 2.6 förutom det invändiga?
Passar svänhjulet och allt sånt?
- therealpinto
- Legend
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
- granadadr
- Legend
- Namn: Jörgen A.
- Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
2,6 å 2,8 är samma koppling å svänghjul,therealpinto skrev:Jag vet inte hur det är med M-bilarna men i de nyare så hade 2.0 V6 mindre svänghjul och koppling än åtminstone 2.8. Osäker på 2.6 men en frisk 2.0-koppling håller säkert för en standard 2.6.
Gustaf
- Släggmek
- Legend
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)
Ja, det ska väl vara bitar från 2.8 hellre än 2.0 för det spretar en del i detaljer mellan de olika storlekarna (finns också en 1.8 - det är 2.0 med mindre borrning). Från början fanns gott om barnsjukdomar i Kölns V-motorer och man fick hjälp av SAAB med att skaka ur de värsta problemen när de gjort upp om att använda V4:an i 95/96 (sista omgörningen av kylsystemet gjordes under -69 på alla Köln V-motorerna) och 2.0 förstorades till 2.3 (115 hk DIN) utan att just ändra grundspecifikationen.
Det gjordes om en del när 2.6 utvecklades men däremot är 2.8 med originalmonterad förgasare i stort sett en 2.6 med volymökning, rätt mycket slitdelar passar emellan dom.
Det gjordes om en del när 2.6 utvecklades men däremot är 2.8 med originalmonterad förgasare i stort sett en 2.6 med volymökning, rätt mycket slitdelar passar emellan dom.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
- mr Costin
- Legend
- Namn: Bror H
- Kör: Mercedes Benz
Om du har en 26 m så inte sjutton ska du bygga om den till manuell. Renovera automaten istället, en sån bil ska vara i orginalskick! Visst det kostar pengar, men bilen förlorar i värde mer än vad en renovering av lådan kostar.
Transit TDi
Lotus Cortina -65
Banbusbil YBW Cortina -65
Svart flügel
Korvkioskracer Cortina GT -68
IH B414 nu med 2 kedjor
Hungrig Rottweiler
Blondin (inte jag)
Ford betyder First On Racing Day
Lotus Cortina -65
Banbusbil YBW Cortina -65
Svart flügel
Korvkioskracer Cortina GT -68
IH B414 nu med 2 kedjor
Hungrig Rottweiler
Blondin (inte jag)
Ford betyder First On Racing Day
-
20mhardtop-67
- Erfaren
- Namn: sture jonasson
- Kör: passat fairlane taunus
har själv pratat med Lundberg om att renovera min c4,
han sa 10 000 om det inte är några stora fel utan nya band lameller bussningar tätningar bla , renovering av turbin tillkommer ca 3000,
bygg absolut inte om den till manuell är mitt råd!
är man händig och intresserad klarar man det själv också då c4 lådan inte är särskilt komplicerad, finns tom på Youtube steg för steg hur du går tillväga....
han sa 10 000 om det inte är några stora fel utan nya band lameller bussningar tätningar bla , renovering av turbin tillkommer ca 3000,
bygg absolut inte om den till manuell är mitt råd!
är man händig och intresserad klarar man det själv också då c4 lådan inte är särskilt komplicerad, finns tom på Youtube steg för steg hur du går tillväga....
-
Wahlberq
- Nybörjare
Okej.. ja de låter rimligare, har själv inte pratat med honom, utan det var min morfar som var förbi och pratade med honom.. kan väll ha hänt att han hörde fel.
Hade kanske kunnat göra det om jag hade ett garage att hålla till i.. har bara garaget som tillhör min lägenhet, och grannarna blir inte så nöjda om man sliter ner en växellåda där.
Du råkar inte veta av någon garageplats kring Skellefteå?
Hade kanske kunnat göra det om jag hade ett garage att hålla till i.. har bara garaget som tillhör min lägenhet, och grannarna blir inte så nöjda om man sliter ner en växellåda där.
Du råkar inte veta av någon garageplats kring Skellefteå?
- johan70
- Veteran
- Namn: Johan Lindvall
- Kör: Ford Granada 3000 ghia Coupe -74, Granada 2.8 Injection -84
- Kontakt:
Det är absolut inte omöjligt att renovera en sådan låda själv. Jag gav mig på att renovera min c3 låda i min Granada för några år sedan. Och jag har inga kunskaper om sådant tidigare. Jag har bara typ bytt bromsar och avgassystem tidigare. C3 och C4 är i stort sett upp byggd på samma sätt. Det man behöver är en mekbok för C4 lådan där det står precis hur man gör steg för steg.
Renoveringsats kostar ca 1000kr olja ca 1000kr och filter 300kr
Sen är det bara att rivs och tvätta allt och sätta ihop den med nya packningar, o-ringa och nya lameller. Det tog mig ca 2 månader. Men då var jag bara några timmar i garaget på helgerna. Kanske 30 timmar effektiv tid
Kolla min länk
http://www.fordclubsweden.se/forum/show ... ed+automat
Renoveringsats kostar ca 1000kr olja ca 1000kr och filter 300kr
Sen är det bara att rivs och tvätta allt och sätta ihop den med nya packningar, o-ringa och nya lameller. Det tog mig ca 2 månader. Men då var jag bara några timmar i garaget på helgerna. Kanske 30 timmar effektiv tid
Kolla min länk
http://www.fordclubsweden.se/forum/show ... ed+automat