Part_boy_no1 - Taunus GXL
- Släggmek
- Legend
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
- Ort: Västernorrland
Låter bra det
. Tycks tänkbart att fördelaren går att skifta till de äldres om nu inte rotationsriktningen ändrats eller nåt p g a nåt som flyttats i utvecklingen till 2.9i, de är ju ändå varandras närmaste släkt bakåt och det borde gå att luska ut via detaljnummer på drev etc. FINIS är väl samma nummerserie på alla delar har jag för mig, om inte annat så kan man gå på Bosch-numret (varje detalj hos dom har samma nummer oavsett var detaljen förekommer, deras nummerserier har bara reviderats en eller om det var två gånger genom företagshistorien och längesen). Följer utvecklingen med intresse
.


"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument

Tags:
-
- Erfaren
- Inlägg: 21
- Blev medlem: fre jun 14, 2013 8:27 am
- Namn: Leif Andersson
- Kör: Capri
- Ort: Årjäng
- Medlemsnummer: 287

Hej!
Det går att konvertera 2,8i fördelare.
Drevet axeln och bussningen från 2,9 fördelaren brukas.
Huset till 2,8 fördelarn svarvas ur för bussningen från 2,9 fördelarn eller svarva ner bussningen utvändigt.
Axeln från 2,9 fördelarn svarvas om i toppen så den blir lik 2,8 ans axel.
Har gjort detta på 2 motorer så jag vet att det funkar.
Mvh
Leif
Det går att konvertera 2,8i fördelare.
Drevet axeln och bussningen från 2,9 fördelaren brukas.
Huset till 2,8 fördelarn svarvas ur för bussningen från 2,9 fördelarn eller svarva ner bussningen utvändigt.
Axeln från 2,9 fördelarn svarvas om i toppen så den blir lik 2,8 ans axel.
Har gjort detta på 2 motorer så jag vet att det funkar.
Mvh
Leif
- Part_boy_no1
- Veteran
- Inlägg: 582
- Blev medlem: sön feb 22, 2009 8:10 pm
- Namn: Ronny Ribbheden
- Kör: Mondeo ghia -98 SEAT -98
- Ort: Mora

3000e skrev:Hej!
Det går att konvertera 2,8i fördelare.
Drevet axeln och bussningen från 2,9 fördelaren brukas.
Huset till 2,8 fördelarn svarvas ur för bussningen från 2,9 fördelarn eller svarva ner bussningen utvändigt.
Axeln från 2,9 fördelarn svarvas om i toppen så den blir lik 2,8 ans axel.
Har gjort detta på 2 motorer så jag vet att det funkar.
Mvh
Leif

Så det röret ska svarvas så att det passar 2.8 fördelaren?/ ronny
Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
- Part_boy_no1
- Veteran
- Inlägg: 582
- Blev medlem: sön feb 22, 2009 8:10 pm
- Namn: Ronny Ribbheden
- Kör: Mondeo ghia -98 SEAT -98
- Ort: Mora

3000e skrev:Ja det ska svarvas så det passar 2,8 fördelarn.
Sen behöver axeln svarvas så det går att montera centrifugalregulatorn från 2,8 fördelarn också.
Kan finnas några olika fördelare på 2,8 men de jag brukat har kommit från Granada med K-Jetronik.
Leif

Så bara att lära sig svarva då
Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
- Part_boy_no1
- Veteran
- Inlägg: 582
- Blev medlem: sön feb 22, 2009 8:10 pm
- Namn: Ronny Ribbheden
- Kör: Mondeo ghia -98 SEAT -98
- Ort: Mora

- Part_boy_no1
- Veteran
- Inlägg: 582
- Blev medlem: sön feb 22, 2009 8:10 pm
- Namn: Ronny Ribbheden
- Kör: Mondeo ghia -98 SEAT -98
- Ort: Mora

- Part_boy_no1
- Veteran
- Inlägg: 582
- Blev medlem: sön feb 22, 2009 8:10 pm
- Namn: Ronny Ribbheden
- Kör: Mondeo ghia -98 SEAT -98
- Ort: Mora

Sen lär nog knappast gå bra med den förgasaren. Satt på en 2.0 v6gxlv8 skrev:sitter spänt o väntar på att höra hur den går med ditt nya insug.
FUSK... du har ju 2 pågar som hjälpar dej :-)
hoppas du lär dom så dom kan ta över efter os gamla :-)

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
- Part_boy_no1
- Veteran
- Inlägg: 582
- Blev medlem: sön feb 22, 2009 8:10 pm
- Namn: Ronny Ribbheden
- Kör: Mondeo ghia -98 SEAT -98
- Ort: Mora

- Nemesis_se
- Legend
- Inlägg: 1665
- Blev medlem: tis maj 25, 2010 6:13 am
- Namn: Peter Olesen
- Kör: Ford / Mazda - Aggressive Ecodriving
- Ort: Skepplanda
- Medlemsnummer: 188

Skulle säga tändordning, men det har du väl koll på?
Snart 60 och leker fortfarande med bilar...
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Mekonomen], Grönnäs
Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Mekonomen], Grönnäs
Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)
- Part_boy_no1
- Veteran
- Inlägg: 582
- Blev medlem: sön feb 22, 2009 8:10 pm
- Namn: Ronny Ribbheden
- Kör: Mondeo ghia -98 SEAT -98
- Ort: Mora

- Part_boy_no1
- Veteran
- Inlägg: 582
- Blev medlem: sön feb 22, 2009 8:10 pm
- Namn: Ronny Ribbheden
- Kör: Mondeo ghia -98 SEAT -98
- Ort: Mora
