Part_boy_no1 - Taunus GXL
- Släggmek
- Legend
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
- Ort: Västernorrland
Skulle tro dagens kemiskt aggressiva bensin (som har knappt en ingrediens kvar av vad man tankade när motorerna byggdes) torkat sönder de flesta packningar, att det sedan är instabilare och fäller ut både petroleumhartser och tillsatt kalium har nog slammat igen systemet i förgasaren på en del ställen så det blir nog tvunget att riva isär den. Åtminstone den lilla enports 32mm-pottan (Solex/Motorcraft/Autolite) på 1600:an är busenkel att pyssla med och få fart på, så fall-Webern bör inte vara just nåt svårare - mest bara dubbelt upp. Det ska inte vara svårt att finna nya packningar till, har för mig MISAB i Sthlm har allt som en sats om man hittar rätt nummer på knasaren. Har för mig en sån där ska klara att mata upp till 120 hk ungefär utan att det blir för snålt, så även om det inte är optimalt så bör den gå rent om inställningen gjorts när det inte läcker nånstans. Funderar, kanske flottören läcker in och har gått i botten?
Ska förresten lägga till en stilpoäng för en snyggt genomförd retroinstallation
, skulle kunna passera som originalutrustning minus snyggkromet och den smidiga luftburken för de flesta som inte vet bakgrunden tror jag
.
Ska förresten lägga till en stilpoäng för en snyggt genomförd retroinstallation


"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument

Tags:
- Part_boy_no1
- Veteran
- Inlägg: 582
- Blev medlem: sön feb 22, 2009 8:10 pm
- Namn: Ronny Ribbheden
- Kör: Mondeo ghia -98 SEAT -98
- Ort: Mora

Blir nog att skaffa annan förgasare 36/36 är nog lite liten för motorn. Den satt på en 2 liters v6. Antingen två fajs/weber 45:or eller en förgasarbrygga med fyra 40 mm förgasarSläggmek skrev:Skulle tro dagens kemiskt aggressiva bensin (som har knappt en ingrediens kvar av vad man tankade när motorerna byggdes) torkat sönder de flesta packningar, att det sedan är instabilare och fäller ut både petroleumhartser och tillsatt kalium har nog slammat igen systemet i förgasaren på en del ställen så det blir nog tvunget att riva isär den. Åtminstone den lilla enports 32mm-pottan (Solex/Motorcraft/Autolite) på 1600:an är busenkel att pyssla med och få fart på, så fall-Webern bör inte vara just nåt svårare - mest bara dubbelt upp. Det ska inte vara svårt att finna nya packningar till, har för mig MISAB i Sthlm har allt som en sats om man hittar rätt nummer på knasaren. Har för mig en sån där ska klara att mata upp till 120 hk ungefär utan att det blir för snålt, så även om det inte är optimalt så bör den gå rent om inställningen gjorts när det inte läcker nånstans. Funderar, kanske flottören läcker in och har gått i botten?
Ska förresten lägga till en stilpoäng för en snyggt genomförd retroinstallation, skulle kunna passera som originalutrustning minus snyggkromet och den smidiga luftburken för de flesta som inte vet bakgrunden tror jag
.

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
- Part_boy_no1
- Veteran
- Inlägg: 582
- Blev medlem: sön feb 22, 2009 8:10 pm
- Namn: Ronny Ribbheden
- Kör: Mondeo ghia -98 SEAT -98
- Ort: Mora

- Nemesis_se
- Legend
- Inlägg: 1667
- Blev medlem: tis maj 25, 2010 6:13 am
- Namn: Peter Olesen
- Kör: Ford / Mazda - Aggressive Ecodriving
- Ort: Skepplanda
- Medlemsnummer: 188

Vad har hoppat runt där?
Får du säkert bort med lite smärgelduk
Får du säkert bort med lite smärgelduk

Snart 60 och leker fortfarande med bilar...
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Mekonomen], Grönnäs
Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Mekonomen], Grönnäs
Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)
- Part_boy_no1
- Veteran
- Inlägg: 582
- Blev medlem: sön feb 22, 2009 8:10 pm
- Namn: Ronny Ribbheden
- Kör: Mondeo ghia -98 SEAT -98
- Ort: Mora

- Granworth
- Veteran
- Inlägg: 193
- Blev medlem: tor aug 25, 2011 5:43 pm
- Namn: Kristian S
- Kör: " goa " bilar 89 740 GL ... 56 000 mil " Still going strong " , scorpio 94 .
- Ort: Trelleborg
- Medlemsnummer: 540

ang fögasare
hej
ett litet tips på vägen ang förgasare är att 2.8 hade en 38 / 38 på sina motorer där dom såldes i europa och dom är hyfsat enkla att meka med .. solex eller weber tror jag visst det var...borde räcka till 2.9 oxå
annars så 3 st. stående webrar hade ju sett och låtit gott....
// granworth
ett litet tips på vägen ang förgasare är att 2.8 hade en 38 / 38 på sina motorer där dom såldes i europa och dom är hyfsat enkla att meka med .. solex eller weber tror jag visst det var...borde räcka till 2.9 oxå
annars så 3 st. stående webrar hade ju sett och låtit gott....
// granworth
.....Vad hjälper 500 Hästar under huven... , ... När det sitter en förståndslös bakom ratten...
FORD .. First On Race Day... Le Mans 24H 2016 , Daytona 24H 2018

FORD .. First On Race Day... Le Mans 24H 2016 , Daytona 24H 2018

- Part_boy_no1
- Veteran
- Inlägg: 582
- Blev medlem: sön feb 22, 2009 8:10 pm
- Namn: Ronny Ribbheden
- Kör: Mondeo ghia -98 SEAT -98
- Ort: Mora

36/36 ska klara upp till 3 liter rätt bestyckadeGranworth skrev:hej
ett litet tips på vägen ang förgasare är att 2.8 hade en 38 / 38 på sina motorer där dom såldes i europa och dom är hyfsat enkla att meka med .. solex eller weber tror jag visst det var...borde räcka till 2.9 oxå
annars så 3 st. stående webrar hade ju sett och låtit gott....
// granworth


Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
- Nemesis_se
- Legend
- Inlägg: 1667
- Blev medlem: tis maj 25, 2010 6:13 am
- Namn: Peter Olesen
- Kör: Ford / Mazda - Aggressive Ecodriving
- Ort: Skepplanda
- Medlemsnummer: 188

Synd på ventilen, fick även ventilsäten märken?Part_boy_no1 skrev:Har tydligen varit jävligt klantig och tappat ner en liten brickaja slippa lite och böja tillbaka ventilen
![]()
Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
Snart 60 och leker fortfarande med bilar...
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Mekonomen], Grönnäs
Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Mekonomen], Grönnäs
Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)
- Part_boy_no1
- Veteran
- Inlägg: 582
- Blev medlem: sön feb 22, 2009 8:10 pm
- Namn: Ronny Ribbheden
- Kör: Mondeo ghia -98 SEAT -98
- Ort: Mora

- Part_boy_no1
- Veteran
- Inlägg: 582
- Blev medlem: sön feb 22, 2009 8:10 pm
- Namn: Ronny Ribbheden
- Kör: Mondeo ghia -98 SEAT -98
- Ort: Mora

- Part_boy_no1
- Veteran
- Inlägg: 582
- Blev medlem: sön feb 22, 2009 8:10 pm
- Namn: Ronny Ribbheden
- Kör: Mondeo ghia -98 SEAT -98
- Ort: Mora
